Portál Counterpointresearch zverejnil zaujímavé štatistiky, ktoré sa týkajú predaja prémiových smartfónov. Ten aj naďalej stúpa, zatiaľ čo celosvetový celkový predaj smartfónov klesá. To je znakom toho, že ľudia si čoraz častejšie dovolia za nový telefón zaplatiť viac, drahšie modely sú jednoducho v kurze.
Mohlo by vás zaujímať:
- Máte jeden z týchto smartfónov? Onedlho dostane aktualizáciu na HyperOS
- AnTuTu: TOP 10 najvýkonnejších smartfónov za rok 2023
- OnePlus Ace 3 Pro dostane najvýkonnejší čipset, 24 GB RAM a ďalšie špičkové komponenty
Ak sa pozrieme na všeobecné predaje v Európe, tak jednotkou na trhu je stále Samsung s 32-percentným podielom. Nasleduje Apple a Xiaomi s 24, respektíve 22 percentami. Vo svete je poradie v prvej trojke rovnaké, avšak percentuálne s menším podielom, pretože do tohto rebríčka výraznejšie zasahujú aj ďalšie veľké značky, ako napríklad vivo či OPPO. Podrobnejšie informácie o predajoch nájdete v článku Predaje smartfónov v Európe klesajú. Polepšil si len jeden výrobca.
Jednotkou na trhu je s náskokom Apple
Avšak čo sa týka predajov prémiových smartfónov (Counterpointresearch berie do úvahy tie, ktorých cena prekračuje hranicu 600 USD), je situácia iná a celý trh ovláda prakticky jeden výrobca. A výsledok nie je vôbec prakvapivý, tým výrobcom je Apple. V zásade platí, že každý nový predstavený iPhone je drahší ako spomínaná hranica, zatiaľ čo ostatní výrobcovia predávajú najviac modelov strednej triedy a lacnejšie.
V roku 2023 mal Apple v tomto segmente až 71-percentný podiel na trhu, pričom druhý Samsung si z trhu ukrojil len 17 percent. Vyzerá to tak, akoby v tejto cenovej kategórii existovali len tieto dve značky. Tretím najväčším výrobcom prémiových modelov je Huawei s podielom 5 %, no ten sa dobre predáva najmä v Číne. V Európe veľmi šancu nemá, kvôli chýbajúcim Google službám a 5G, no smartfóny tú stále predáva. Štvrté miesto patrí čínskemu Xiaomi s podielom 2 percentá a nasleduje OPPO s 1 %. Ostatní menší výrobcovia si rozdelili zostávajúce 4 %.
Ak sa pozrieme na medziročný trend, tak vidíme, že dominancia Applu trochu klesla, keďže v roku 2021 mal až trojštvrtinový podiel. Samsung medziročne stúpol o jedno percento, Huawei o dve a Xiaomi tiež o jedno percento.
Podiel predajov prémiových smartfónov neustále rastie
Ak sa na predaje prémiových telefónov pozrieme ako na celok, trend je úplne jasný. Od roku 2016 až po 2023 sa ich podiel na trhu neustále zvyšoval. Zatiaľ čo v roku 2016 to bolo len 6 percent, v minulom roku sa vyšplhal takmer na štvrtinu (25 %). Jedným z dôvodov je to, že ľudia sú častejšie ochotní priplatiť si za kvalitu, avšak spomenúť musíme aj to, že v dnešnej dobe je drahých modelov na trhu podstatne viac ako v roku 2016.
Je to tak, smartfóny sú jednoducho drahšie. Zatiaľ čo v roku 2016 stál najlepší vlajkový Samsung Galaxy S7 Edge 799 eur, séria Galaxy S23 túto hranicu prekročila už základným modelom, pričom cena S23 Ultra bola vysoko nad 1000 eur.