Gramotnosť je niečo, bez čoho človek dnes nemôže existovať. To isté platí aj pre finančnú gramotnosť. Či sa nám to páči alebo nie, bez peňazí nie sme schopní normálne fungovať. V rámci tohtotýždňovej témy k ankete Smart Banka 2020 sme sa preto pozreli na to, ako nám s finančnou gramotnosťou pomáhajú naše banky.
V ankete Smart Banka sa venujeme práve bankovým aplikáciám a ich možnostiam. Smart Banka 2020 je v poradí už šiestym ročníkom tejto obľúbenej ankety. Na základe hlasov čitateľov vyhodnotíme najlepšie bankové aplikácie podľa ich funkcií a vlastností, ktoré svojim klientom ponúkajú.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Smart Banka 2020: Stále máte šancu vyhrať smartfón za 1000 €. Hlasovanie predĺžené do 15. marca
- Smart Banka 2020: Je online platenie kartou bezpečné?
- Smart Banka 2020: Ako funguje otvorenie účtu online a ktoré banky túto možnosť ponúkajú?
- Smart Banka 2020: V ktorých bankách zaplatíte mobilom a hodinkami?
Ako nám teda pomáhajú slovenské banky naučiť sa narábať s peniazmi? Ide to napríklad aj v aplikácii. Okrem toho, že v aplikáciách môžete nájsť užitočné tipy týkajúce sa rozpočtu, finančného plánovania a podobne, niektoré ponúkajú aj funkcie “navyše”.
Ako nám slovenské banky umožňujú sledovať tok peňazí?
V zásade platí, že všetky bankové aplikácie dokážu filtrovať prichádzajúce aj odchádzajúce platby. SLSP napríklad ponúka aj inteligentné vyhľadávanie, pomocou ktorého klient nájde napríklad platby uskutočnené v konkrétnom obchodnom reťazci a podobne. UniCredit sa pre nás vyjadrila, že rozdelenie prehľadu platieb je v aplikácii jednoduché a používateľsky prívetivé. ČSOB zase ponúka sumár výdavkov za posledný kalendárny mesiac a za zmienku stojí funkcia “Predpoklad zostatku na účte”.
mBank taktiež ponúka podrobné filtre, pomocou ktorých je možné vyhľadať konkrétne transakcie a výhodou je dostupnosť kompletnej histórie, to znamená, že až od založenia účtu. K tejto téme sa vyjadrili aj 365.bank a Tatra banka.
Ktoré banky ponúkajú možnosť kategorizovať si výdavky?
Sledovanie toku peňazí v bankách je samozrejmosťou a každá aplikácia to zvláda s prehľadom. Avšak kategorizovanie výdavkov patrí skôr medzi funkcie “navyše”. Poďme sa pozrieť na to, ako to majú jednotlivé banky.
Tatra banka ponúka špeciálnu funkciu s názvom Spending report. Používateľovi sa jeho výdavky kategorizujú automaticky do prednastavených kategórií. Klient si vie vytvárať aj vlastné kategórie, prípadne editovať tie prednastavené. Súčasťou Spending reportu je aj prehľad príjmov a výdavkov za zvolené obdobie.


V aplikácii mBank majú klienti k dispozícii na domovskej obrazovke akýsi “tachometer”, ktorý ich informuje o aktuálnych výdavkoch a porovnáva ich s predchádzajúcim obdobím. Kategorizácia výdavkov je automatická, klient si kategórie môže upravovať.
Sú v aplikáciách slovenských bánk dostupné nástroje na finančné plánovanie?
Pre finančné plánovanie ponúkajú slovenské banky viacero funkcionalít. Všetky sa snažia klientov v oblasti financií vzdelávať, aby k svojim úsporám pristupovali správne. Klientov sa snažia motivovať k odkladaniu peňazí na konkrétny cieľ, ich úspory kategorizujú a podobne. 365.bank má pre ľudí, ktorí sporiť nevedia, sporenie s názvom Syslenie, ktoré sporí za nich.
ČSOB banka spomína, že pre finančné plánovanie klientom poslúžia funkcie “Predpoklad zostatku na účte” a “Plánované platby”. Klienti Tatra banky majú v aplikácii funkcionalitu “Majetok a záväzky”, s ktorou majú k dispozícii prehľad produktov. Banka ponúka v súvislosti s finančným plánovaním založiť si sporiaci účet alebo investičné sporenie.
Najďalej je v tomto smere Slovenská sporiteľňa, ktorá ponúka nástroj s názvom “Finančný plán“. Slúži na zlepšovanie finančnej gramotnosti klientom a pomáha im byť dobre finančne zabezpečení. Dobrý finančný plán pokrýva 4 základné oblasti ušité na mieru každého klienta – sporenie, investovanie, poistenie a dôchodok.
Payout, generálny partner ankety Smart Banka 2020
Poskytujete ako platobná brána aj mobilnú aplikáciu pre vašich klientov? Akým spôsobom je v nej možné sledovať tok peňazí?
Payout pre svojich klientov poskytuje mobilnú aplikáciu. Aplikácia ponúka prehľad o finančných pohyboch na platobnom účte Payout. Používateľ v nej nájde detailné informácie o všetkých pohyboch – príjmoch a výdavkoch na platobnom účte.
Úvodný graf informuje o zostatku na účte, náraste počtu a objemu transakcií. Údaje sú dostupné pre rôzne časové obdobia – posledný deň, týždeň, 2 týždne, štvrťrok či rok.
Aplikácia tiež ponúka prehľadný zoznam všetkých pohybov so základnou informáciou ako: typ a stav transakcie, dátum vytvorenia, suma, meno platcu a podobne.