MojAndroid

Gramotnosť je niečo, bez čoho človek dnes nemôže existovať. To isté platí aj pre finančnú gramotnosť. Či sa nám to páči alebo nie, bez peňazí nie sme schopní normálne fungovať. V rámci tohtotýždňovej témy k ankete Smart Banka 2020 sme sa preto pozreli na to, ako nám s finančnou gramotnosťou pomáhajú naše banky.

V ankete Smart Banka sa venujeme práve bankovým aplikáciám a ich možnostiam. Smart Banka 2020 je v poradí už šiestym ročníkom tejto obľúbenej ankety. Na základe hlasov čitateľov vyhodnotíme najlepšie bankové aplikácie podľa ich funkcií a vlastností, ktoré svojim klientom ponúkajú.

Nemali by ste prehliadnuť:

Ako nám teda pomáhajú slovenské banky naučiť sa narábať s peniazmi? Ide to napríklad aj v aplikácii. Okrem toho, že v aplikáciách môžete nájsť užitočné tipy týkajúce sa rozpočtu, finančného plánovania a podobne, niektoré ponúkajú aj funkcie “navyše”.

Ako nám slovenské banky umožňujú sledovať tok peňazí?

V zásade platí, že všetky bankové aplikácie dokážu filtrovať prichádzajúce aj odchádzajúce platby. SLSP napríklad ponúka aj inteligentné vyhľadávanie, pomocou ktorého klient nájde napríklad platby uskutočnené v konkrétnom obchodnom reťazci a podobne. UniCredit sa pre nás vyjadrila, že rozdelenie prehľadu platieb je v aplikácii jednoduché a používateľsky prívetivé. ČSOB zase ponúka sumár výdavkov za posledný kalendárny mesiac a za zmienku stojí funkcia “Predpoklad zostatku na účte”.

mBank taktiež ponúka podrobné filtre, pomocou ktorých je možné vyhľadať konkrétne transakcie a výhodou je dostupnosť kompletnej histórie, to znamená, že až od založenia účtu. K tejto téme sa vyjadrili aj 365.bank a Tatra banka.

Ktoré banky ponúkajú možnosť kategorizovať si výdavky?

Sledovanie toku peňazí v bankách je samozrejmosťou a každá aplikácia to zvláda s prehľadom. Avšak kategorizovanie výdavkov patrí skôr medzi funkcie “navyše”. Poďme sa pozrieť na to, ako to majú jednotlivé banky.

Tatra banka ponúka špeciálnu funkciu s názvom Spending report. Používateľovi sa jeho výdavky kategorizujú automaticky do prednastavených kategórií. Klient si vie vytvárať aj vlastné kategórie, prípadne editovať tie prednastavené. Súčasťou Spending reportu je aj prehľad príjmov a výdavkov za zvolené obdobie.

smart banka spending report
Zdroj: Miroslav Schwamberg

V aplikácii mBank majú klienti k dispozícii na domovskej obrazovke akýsi “tachometer”, ktorý ich informuje o aktuálnych výdavkoch a porovnáva ich s predchádzajúcim obdobím. Kategorizácia výdavkov je automatická, klient si kategórie môže upravovať.

Sú v aplikáciách slovenských bánk dostupné nástroje na finančné plánovanie?

Pre finančné plánovanie ponúkajú slovenské banky viacero funkcionalít. Všetky sa snažia klientov v oblasti financií vzdelávať, aby k svojim úsporám pristupovali správne. Klientov sa snažia motivovať k odkladaniu peňazí na konkrétny cieľ, ich úspory kategorizujú a podobne. 365.bank má pre ľudí, ktorí sporiť nevedia, sporenie s názvom Syslenie, ktoré sporí za nich.

ČSOB banka spomína, že pre finančné plánovanie klientom poslúžia funkcie “Predpoklad zostatku na účte” a “Plánované platby”. Klienti Tatra banky majú v aplikácii funkcionalitu “Majetok a záväzky”, s ktorou majú k dispozícii prehľad produktov. Banka ponúka v súvislosti s finančným plánovaním založiť si sporiaci účet alebo investičné sporenie.

Najďalej je v tomto smere Slovenská sporiteľňa, ktorá ponúka nástroj s názvom “Finančný plán“. Slúži na zlepšovanie finančnej gramotnosti klientom a pomáha im byť dobre finančne zabezpečení. Dobrý finančný plán pokrýva 4 základné oblasti ušité na mieru každého klienta – sporenie, investovanie, poistenie a dôchodok.

Payout, generálny partner ankety Smart Banka 2020

Poskytujete ako platobná brána aj mobilnú aplikáciu pre vašich klientov? Akým spôsobom je v nej možné sledovať tok peňazí?

Payout pre svojich klientov poskytuje mobilnú aplikáciu. Aplikácia ponúka prehľad o finančných pohyboch na platobnom účte Payout. Používateľ v nej nájde detailné informácie o všetkých pohyboch – príjmoch a výdavkoch na platobnom účte.

Úvodný graf informuje o zostatku na účte, náraste počtu a objemu transakcií. Údaje sú dostupné pre rôzne časové obdobia – posledný deň, týždeň, 2 týždne, štvrťrok či rok.

Aplikácia tiež ponúka prehľadný zoznam všetkých pohybov so základnou informáciou ako: typ a stav transakcie, dátum vytvorenia, suma, meno platcu a podobne.

1.3.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+