MojAndroid

Je to len pár dní, čo spoločnosť Renault spustila na Slovensku oficiálny predaj automobilov Renault Scénic a Renault Grand Scénic 4. generácie. Pri tejto príležitosti sme mali možnosť obzrieť si tieto vozidlá a priravili sme pre vás rozhovor so zástupcami technologického oddelenia Renaultu.

Autá prichádzajú s viacerými funkčnými a dizajnovými inováciami a okrem modernejších, aerodynamickejších tvarov si prinášajú najmä zmenu v podobe špecifického nastavenia podvozku a do vienka dostali už v sériovej výbave až 20-palcové disky kolies. To je oproti pôvodnej generácii riadna zmena, no z hľadiska celkového dojmu je to rozhodne posun k lepšiemu.

Auto pôsobí dospelejšie a zaujímavosťou je, že aj pri týchto rozmeroch prináša výrobca pneumatiky so šírkou len 195 mm. Tento fakt vedie k nízkemu valivému odporu a má to pozitívny dopad aj na spotrebu. Disky je tiež možné personalizovať – Renault prináša viacero verzií, kde si nájdete niečo podľa svojej chuti. Neutrpela pritom ani cena, tá sa pohybuje na úrovni ceny za 17-palcové disky. Tabuľku špecifikácií jednotlivých modelov aj galériu fotografií nájdete nižšie.

Viac či menej priestoru? Vyberie si každý

Nový Renault Scénic s plynulými líniami karosérie a s dôrazom na šikmé čelné sklo je tiež vybavený panoramatickým strešným oknom, ktoré zaujme a patrí k obľúbeným príplatkovým vybaveniam automobilov. Neobsahuje žiadnu stredovú priečku a poskytuje poriadne množstvo denného svetla či parádny výhľad najmä pre sediacich na zadných sedadlách.

Okrem klasickej verzie Renault Scénic je tu aj nový Renault Grand Scénic, ktorý je určený pre tých, ktorí potrebujú viac priestoru či už z hľadiska úložnosti alebo počtu osôb. Disponuje prispôsobiteľnosťou, k dispozícii je totiž v päť, ale aj sedem-miestnej verzii, pričom v interiéri ponúka možnosť poriadnej variability. Pokojne sa v ňom odveziete nabalený na rodinnú dovolenku, alebo sa aj presťahujete.

Stojí za tým i technológia One-Touch, ktorá vám prichystá okamžite prepravný priestor s rovnou podlahou. Nechýba tu ani vychytávka Easy Life, čo je posuvná stredová konzola, či dokonca stolíky pre cestujúcich na zadných sedadlách. Rovnako, je tu možné priplatiť si za panoramatické strešné sklo.

“V predchádzajúcej generácii mal Grand Scénic ku konci svojej kariéry väčšiu časť trhu ako krátka verzia, lebo je to praktickejšie vozidlo pre rodinu – pre posádku aj náklad. Cenový rozdiel medzi 5 a 7-miestnou verziou Grand Scénic je 600 eur takže je rozumnejšie ísť do väčšej verzie,” vysvetľuje Valter Martinek.

Široká ponuka motorov a systémov

Čo sa týka motorizácií, nový Reanault Scénic je dostupný v 5 výbavách a 6 motorizáciách, nový Renault Grand Scénic je v 4 výbavách a 6 motorizáciách, pričom za 7 miestnu verziu si priplatíte spomínaných 600. No a ako býva zvykom, je tu aj špeciálna edícia pre prvých zákazníkov.

renault-grand-scenic-rfa-ph1-reveal-media-gallery-006.jpg.ximg.l_full_h.smart

Nás samozrejme najviac zaujímala technologická výbava a na kus reči si s nami sadli najpovolanejšie osoby z technického oddelenia, páni Luděk Šára a Valter Martinek. Porozprávali sme sa o najnovších asistenčných systémoch, do ktorých patrí napr.:

  • systém varovania pred opustením jazdného pruhu – pri nečakanom vybočení z vyznačených čiar vás systém upozorní. Často je to totiž v dôsledku mikrospánku či nepozornosti a auto vás tak môže zachrániť pred dopravnou kolíziou či riadnou nehodou.
  • systém aktívneho brzdenia so schopnosťou detekcie chodca – ak senzory v rýchlosti 0-60 km rozpoznajú na ceste chodca, auto je prípadne schopné zabrzdiť aj samé
  • systém sledovania bdelosti vodiča

Technológia Multi-Sense vám pripraví zážitok z jazdy v podobe Športového módu, Eco režimu, Komfortného módu, Neutrálneho alebo personalizovaného režimu. Súvisí s nimi aj farebné podsvietenie displeja a budíkov. Nechýba tu ani farebný head-up displej spolu s najdôležitejšími informáciami o jazde a zobrazujúcou sa navigáciou.

Infotainment má pod palcom R-Link 2

Základné srdce infotainmentu je systém R-link, ktorý bol uvedený už v r.2012. Odvtedy, samozrejme, prešiel vylepšeniami, ktoré vyústili až do dnešnej podoby s označením  R-Link 2. Systém zahŕňa multimediálne služby pre klientov ako sú rádionavigácia, ovládanie, spárovanie s telefónom, spomínaný multi-sense, nastavenie jednotlivých prvkov, ktoré prispôsobia vozidlo potrebám klienta. Systém R-Link súvisí aj s ďalšími aplikáciami, ktoré si môžete dodatočne stiahnuť z R-Storu.

Najskôr vložíte do auta SD kartu alebo USB kľúč (vzhľadom na vybavenie automobilu) a necháte ho tu po dobu 1 minúty. Vytvorí sa digitálny odtlačok a potom vložíte pamäťové médium do počítaču. Cez prehliadač v počítači sa prihlásite do R-Link Storu a vykonáte online sťahovanie aplikácií na SD kartu alebo USB kľúč. Potom, pomocou týchto pamäťových médií nainštalujete alebo updatujete appky do vozidla.

Sťahovanie či nákup aplikácií môže prebehnúť aj cez R-Link systém auta, no ten je limitovaný v podobe pomalšieho pripojenia na internet. Ak sa teda chystáte vykonávať veľký update napr. mapy európskych ciest, odporúča sa využiť spomínaná inštalácia pomocou počítaču (a domácej WiFi :). Pripojenie v aute je limitované pokrytím.

V čase, keď sa tieto systémy uvádzali, pokrytie 3G, 4G boli vtedy ojedinelé, takže to začínalo bežať na pripojení edge – aby ste sa mohli pripojiť aj mimo hlavného mesta a využívať internet. V Aute je SIM karta, ktorá je súčasťou riadiacej jednotky, ktorá zabezpečuje pripojenie. Updatovať celý tento systém znamená vymeniť riadiace jednotky – takže perspektíva zrýchľovať pripojenie je trochu problematická, vysvetľuje pán Martinek.

renault_scenic_tlacovka (12 of 32)

Čo sa týka aplikácií na serveri appiek R-Store, k dispozícii je niekoľko kategórií, ako napr. herné, informatívne aplikácie, správy, predpoveď počasia v mieste dojazdu… Jednou z funkcií v R-Link je funkcia navigácie Live Services, kde sa online načítajú informácie o doprave, takže navigácia prispôsobí plánovanie trasy aktuálnej situácii na ceste. R-Link prijíma informácie o pohybe iných mobilných zariadení na cestách a podľa toho vyhodnocuje stupeň premávky.

Ako využiť smartfón a aplikácie

Svoj smartfón môžete pripojiť k automobilu Renault pomocou Bluetooth rozhrania alebo cez klasický USB kábel a vtedy sa dá na displeji auta využiť telefónny zoznam, vytáčanie a hovory, streamovanie/prehrávanie vašej obľúbenej hudby, prepojenie dátových služieb. Okrem toho však Renault ponúka (a ponúkne) aj využitie rôznych aplikácií z obchodu Play. Jedným z príkladov je appka pre požičiavanie áut R-Access. Momentálne je v štádiu dolaďovania, a fungovať bude tak, že si na stránke požičovne vyberiete auto, ktoré si potom po prílete nájdete na letisku. Pomocou appky odomknete, zadáte počet kilometrov a stav paliva. Akonáhle server overí, že informácie sa zhodujú s údajmi požičovne, odomkne riadenie a je k dispozícii na dobu, na ktorú ste si ho zaplatili. Vo vnútri je totiž prístupová karta. Po uplynutí doby prenajatia ho odstavíte na dohodnuté miesto, cez aplikáciu zadáte, že vozidlo má toľko a toľko kilometrov a požičovňa si to celé vie overiť cez internet a váš “prípad” uzavrieť.

Renault si však prichystal aj ďalšie možnosti využitia smartfónu v aute. Stačí si nainštalovať aplikáciu R&Go, ktorá je postavená na tom, že využíva pripojenie mobilného telefónu do siete, teda použije mobilný telefón ako základ pripojenia a komunikácie. Na displeji smartfónu sa vám zobrazí špeciálne rozhranie s prehľadným menu a vy tu môžete sledovať napr.  informácie z riadiacich jednotiek, v záložke Vozidlo sú k dispozícii informácie o spotrebe, prejdených kilometroch, je tu asistent, ktorý učí šoféra spotrebne jazdiť (po jazde napíše, ako môže jazdiť úspornejšie). Svoj mobil a jeho pripojenie tu môžete využiť aj na pripojenie internetových rádií.

Verzia: 2.2.6
Aktuálna cena: Zdarma
Verzia: 2.2.6
Aktuálna cena: Zdarma

Z.E. Connect je zase aplikácia určená pre majiteľov elektrických áut Renault. Majiteľ automobilu tu má informácie o stave vozidla, o počte prejdených kilometrov, o stave batérie. V zime môže využiť predohrev vozidla nadiaľku, ak je elektroauto na nabíjačke, prípadne ho v lete popredu vyklimatizovať.

Verzia: 1.0.4
Aktuálna cena: Zdarma
Verzia: 1.0.4
Aktuálna cena: Zdarma

Elektrické autá

Keď sme pri elektrických autách, Renault plánuje predaj elektromobilov už v blízkej dobe. Má k nám zamieriť model Zoe, ktorý je najpredávnajším elektromobilom v Európe spoločne s Nissan Leaf (Nissan je mimochodom aliančný partner Renaultu). Snáď sa k nám dostanú aj novinky súvisiace so Zoe, ktoré v septembri 2016 ohlásil Renault na parížskom autosalóne. Okrem lepšieho dojazdu budú vraj môcť majitelia Zoe využiť aj nový rad služieb konektivity a vylepšených výbav. Nové služby konektivity sú:

  • Z.E. Trip: lokalizuje verejné nabíjacie stanice v spolupráci s navigačným systémom R-Link (Európa).
  • Z.E. Pass: umožňuje použitie väčšiny nabíjacích staníc bez ohľadu na prevádzkovateľa, navyše zjednoduší platby pomocou smartfónu (Európa).
  • Z.E. aplikácia pre smartfóny: door-to-door navigácia (dostupná od roku 2017)

Ďalej sa môže časom u nás počítať aj s uvedením elektrickej verzie Kangoo a do úvahy prichádza aj Twizy. Čo sa týka hybridov, Renault Scénic sa v hybridnej verzii zatiaľ predáva iba v západnej Európe, no časom príde aj k nám.

Renault_zoe_elektroauto

Plány v blízkej dobe i v budúcnosti

Jednou z funkcií R-Linku je aj hlasové vytáčanie, vyberenie z menu. Ide teda v určitej forme o hlasového asistenta. Zatiaľ síce nie je dostupný v slovenčine, no okrem jazyka budú vývojári naďalej usilovne pracovať aj na jeho postupnom vylepšovaní. Ďalšou z pripravovaných funkcionalít bude aj MirrorLink, teda, tzv. zrkadlenie obrazovky, ktoré bude súčasťou systému R-Link. Na displeji navigácie sa vám tak zobrazí obsah vášho smartfónu, ktorý tu môžete plnohodnotne využívať, vrátane prezerania fotografií a podobne.

Ako už informoval aj Microsoft, Renault spolu s Nissanom s ním spolupracujú na novej multimediálnej platforme. Bežať bude cez Microsoft Azure, čo je cloudová služba, platforma spoločnosti Microsoft. Spoločnosti tak chcú vytvoriť novú generáciu prepojených služieb (connected services) pre autá. Nová služba zlepší zákaznícku skúsenosť v podobe vylepšenej navigácie, prediktívne údržby auta a služby zamerané na vozidlá. Na diaľku bude tiež vedieť monitorovať funkcionality a súčasti vozidla a samozrejmosťou budú OTA updaty.

Ďalším z plánov do budúcnosti sú aj systémy ktoré vedú k autonómnej jazde. Tie sa objavujú sa už na Scénicu a ide o rôzne asistenčné systémy, ktoré udržujú vozidlo v jazdnom pruhu, kontrolujú či je vodič čulý, dávajú pozor či je na ceste chodec, udržujú vzdialenosť od vozidla pred vami pri jazde na diaľnici na tempomate… Vozidlo je teda schopné samostatne za určitých podmienok jazdiť. Nejde však ešte o autopilota v pravom slova zmysle.

“Myslíme si, že autonómne vozidlo je trend budúcnosti a automobilky tu postupne dospejú. Takže aj my na tom intenzívne pracujeme a skúšame jednotlivé systémy a vylaďujeme ich, aby boli použiteľné pre klientov,” uzatvára  Luděk Šára.

Nuž, v aute je asi 100 rôznych riadiacich jednotiek, no my sme sa v rozhovore dotkli len pár z nich. Musíme však uznať, že nový Renault Scénic a nový Grand Scénic ponúkajú bohatú technologickú výbavu a máme sa na čo tešiť aj v súvislosti s plánmi do budúcnosti. Ďakujeme za rozhovor.

Galéria:

Pozrite si galériu, zľava doprava na prvom obrázku nový Renault Scénic a 2x Renault Grand Scénic v dvoch farebných prevedeniach. Interiér ponúka rôzne vybavenie.

Zdroj: Rozhovor, tlačová konferencia, tlačová správa

MojAndroid.sk spustil nový portál o elektromobiloch a hybridoch – www.eAutoPortal.sk

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+