MojAndroid

Tento rok sme v našej redakcii otestovali už niekoľko automobilov, no len málo z nich v nás zanechalo taký dojem ako športová verzia najnovšieho Renaultu Mégane. S prívlastkom Gran Turismo (GT) zježí chlpy na vašich rukách už pri pohľade na fotografie, a ten pocit sa ešte znásobí, keď si do neho sadnete. Najnovšia generácia modelu Mégane však neponúka len výborné jazdné vlastnosti, ale aj dizajnové zmeny interiéru a exteriéru, vďaka ktorým si ho nezmýlite so žiadnym konkurentom.

Dizajn, ktorý si nezmýlite

Na výrobe modelu Mégane štvrtej generácie sa nepodieľal len Renault, ale aj jeho dedikované oddelenie pre vývoj športových áut – Renault Sport. Technici z tohto oddelenia vyladili na tomto aute takmer k dokonalosti podvozok CMF, ktorý zdieľa Mégane aj s väčšími modelmi Talisman a Espace. Čerešničkou na torte sú agresívne vyzerajúce disky a nízkoprofilové gumy (225/45 R18), ktoré vás zaujmú už pri prvom pohľade. To, čo Renault Mégane GT robí jedinečným, sú aj jeho ďalšie dizajnové črty. Ide napríklad o predné a zadné svetlá netypických tvarov, veľká maska s nasávaním vzduchu pre chladič, či sada spojlerov a doplnkov, ktoré autu dodávajú športovejší vzhľad.

Renault_Megane_GT (1 of 28)

V redakcii sme testovali model s modrou Iron metalízou, ktorá bola doplnená o chrómované časti a plastové lemy podvozku, ktorý inak ponúka aj podporu pre 4 Control. O tom ale neskôr. Hrdosť automobilky na tento skvost patrične zobrazuje veľké logo spoločnosti v prednej maske aj v strede zadného kufra, pod ktorým sa nachádza aj pomerne výrazný plastový difúzor s dvojicou výfukov. Teda s jedným výfukom, ale dvomi otvormi – druhý otvor je len atrapou a slúži iba na dodanie fejkového imidžu auta. My sme toho názoru, že toto auto by malo štýl aj bez takéhoto zbytočného “klamstva”.

Renault_Megane_GT (7 of 28)

Nový Renault Mégane 4. generácie je voči svojmu predchodcovi dlhší o 6 cm a mierne narástol aj rázvor podvozku – na 2669 mm. Inak ponúka 1467 kilogramov vážiaci Mégane GT aj dostatočne veľký batožinový priestor s objemom 384 litrov a palivovú nádrž s objemom 50 litrov. Na jedno natankovanie tak pri športovej jazde dokážete prejsť približne 550 – 600 kilometrov, čo je viac ako dosť.

Interiér so 8,7″ displejom v hlavnej úlohe

Polovica úspechu tohto auta sa ukrýva v jeho útrobách. Nemyslíme časť, kde je uložený 1,6-litrový motor s výkonom 205 koní, ale interiér, ktorý bol pre nás príjemným prekvapením. Športové sedačky patria v tejto kategórii vozidiel medzi najlepšie a pohodlne v nich dokáže sedieť aj takmer 190 centimetrov vysoký chlap s hmotnosťou nad 100 kíl. Ich tvar je lepší ako napríklad v modeli Ford Focus ST 2015, kde sme už po 200 kilometroch jazdy potrebovali prestávku na regeneráciu chrbta.

Renault_Megane_GT (24 of 28)

Hlavnú úlohu v prípade interiérovej árie má jednoznačne dotykový displej v stredovom paneli. Ponúka uhlopriečku 8,7″ a nahrádza väčšinu ovládacích prvkov palubovky, na ktoré sme boli zvyknutí v klasickej, analógovej verzii. Okrem neho ale nájdete v stredovom paneli tlačidlá a regulátory pre ovládanie teploty a klímy v aute, či tlačidlo RS Drive, ktoré je odkazom Renault Sport divízie, že ide o naozaj športové auto. Okrem režimu Sport sa v Mégane nachádzajú aj ďalšie 3 jazdné Multi-Sense režimy – Neutral, Comfort Perso. Na tie však rovno zabudnite. Potrebovať budete iba režim športovej jazdy a režim Neutral, ktorý vám na 100 kilometroch dokáže ušetriť možno 1-1,5 litra paliva. Všetko však závisí na tom, akú ťažkú máte nohu na plyne.

Renault_Megane_GT (16 of 28)

Ako vodiča vás počas jazdy zaujímajú 3 veci – volant, budíky a head-up displej. Volant je v tomto prípade spracovaný naozaj na výbornú, ponúka dobrý tvar a nájdete na ňom aj ovládanie displeja, hovoru či tempomatu. Na ovládanie médií slúži samostatná “páčka” po pravici, ktorá je v Renault-och už odjakživa a nechýba ani tu. Budíky sú v najnovšom Mégane digitálne, čo znamená, že si môžete meniť ich vzhľad. K dispozícii ich máte hneď niekoľko (4), pričom niektoré z nich evokujú naozaj pocit športového auta a tachometer menia za veľký otáčkomer. Na 7″ displeji za volantom sa dáta zobrazujú bez akýchkoľvek problémov a na budíky vidíte výborne v akomkoľvek počasí.

Renault_Megane_GT (20 of 28)

Pri vyšších rýchlostiach môže byť sledovanie tachometra nebezpečným, a tak Renault do tohto modelu nainštaloval aj head-up displej. Ten sa vysunie/zasunie automaticky po spustení/vypnutí motora a okrem informácii o aktuálnej rýchlosti zobrazuje napríklad aj dáta zo vstavanej TomTom navigácie. Tá je súčasťou systému R-LINK 2 a na 12 mesiacov ju majú majitelia tohto automobilu zadarmo. Rovnako ako iné funkcie multimediálneho systému, aj navigáciu ovládate z integrovaného displeja v stredovom paneli.

Renault_Megane_GT (19 of 28)

Dotykový displej ponúka rýchlu dotykovú odozvu a má aj dostatočné rozlíšenie. Funguje na podobnom princípe ako systém Android. Má niekoľko domácich obrazoviek, na ktoré si používateľ môže umiestniť svoje widgety, a to s režimami MULTI-SENSE, s navigáciou, multimédiami, aplikáciami či kontaktmi. Renault má dokonca vlastný obchod s aplikáciami, ktoré si do auta môžete nainštalovať. Aplikácie potom využívajú kontá a internet z pripojeného mobilného zariadenia. Prítomnosť predinštalovanej navigácie TomTom sme už spomínali a rozhodne nás zaujala aj možnosť pre spustenie čistenia vzduchu v kabíne. Tú môžu využiť napríklad fajčiari.

Renault_Megane_GT (17 of 28)

Systém R-LINK 2 má niekoľko úrovní a ponúka množstvo nastavení. Po pripojení mobilného zariadenia môžete priamo na displeji vytočiť aj niektorý z kontaktov a volať cez integrované hands-free, prípadne si zo zariadenia cez Bluetooth prehrávať hudbu. Vďaka prítomnosti USB portu môžete zariadenie pripojiť aj cez kábel, prípadne prehrávať multimédiá priamo z USB úložiska. Samozrejmosťou v systéme R-LINK 2 sú aj informácie o priemernej spotrebe a stave vozidla, či nastavenia pre zobrazenie. Všetko je pekne usporiadané a vy nemáte po pár dňoch absolútne žiadny problém s ovládaním tohto systému. To sa pri automobiloch stáva len málokedy, a tak Renaultu za prehľadnosť jeho systému dávame rozhodne plus.

Renault_Megane_GT (21 of 28)

Keďže sme stránka venujúca sa najmä mobilným zariadeniam, nesmieme zabudnúť ani na odkladacie priestory pre smartfón. Ten si môžete odložiť v 2 držiakoch na poháre, ktoré sa nachádzajú v blízkosti radiacej páky, prípadne do priestoru pod displejom. Vo výbave modelu Mégane GT, ktorý sme testovali, sa nachádzala aj lakťová opierka s úložným systémom, kde si okrem smartfónu môžete pokojne uložiť aj kľúče či peňaženku. Samozrejmosťou je aj prítomnosť odkladacieho priestoru pred spolujazdcom, kde si môžete odložiť väčšie predmety osobnej potreby.

Renault_Megane_GT (26 of 28)

Hudobných fajnšmekrov rozhodne poteší prítomnosť 10 Bose reproduktorov, ktoré autu dodávajú dostatočne silný a vyvážený zvukový výstup. Najväčší reproduktor sa nachádza priamo pod čelným sklom v palubnej doske a svoj zvuk pekne roznáša do všetkých kútov auta. Kvalitou patrí multimediálny systém R-LINK 2 v spojení s Bose sústavou určite k tomu najlepšiemu, čo nájdete v strednej triede automobilov.

Jazdné vlastnosti hodné označenia GT

Hoci má Renault Mégane GT benzínový motor s objemom iba 1,6 litra, vďaka turbu a správnemu nastaveniu ponúka výkon až 205 koní a maximálny krútiaci moment 280 Nm pri 2400 otáčkach. Výkon motora je výborný pri akejkoľvek rýchlosti, za čo môžeme vďačiť 7-stupňovej automatickej prevodovke EDC. Škoda, že si zákazník nemôže v tejto verzii motoru zvoliť aj manuálnu prevodovku, ktorá by tomuto autu rozhodne svedčila viac.

Renault_Megane_GT (2 of 28)

Na automatickú prevodovku EDC ale nemôžeme povedať nič zlé. Ponúka aj možnosť manuálneho radenia rýchlostí, ktoré sa dajú meniť priamo pohybom radiacej páky, prípadne pomocou voličov rýchlosti za volantom. Tie sú naozaj dostatočne veľké (možno aj najväčšie v sériovo vyrábanej športovej verzii auta strednej triedy) a ich používanie je absolútne bezproblémové. Pokiaľ chcete zanechať dobrý dojem na frajerke alebo kamarátoch, tak určite budete chcieť vyskúšať zrýchlenie z 0 na 100 km/h (alebo na 50, ak stojíte na semafóre), na čo v prípade Mégane GT slúži špeciálny režim. Ten aktivujete potiahnutím obidvoch pádiel k sebe a stlačením brzdy. Na štart vás pripraví aj malý semafor na digitálnych budíkoch. GT-čko od Renaultu zvládne šprint z 0 na 100 km/h za približne 7,1 sekundy.

Renault_Megane_GT (28 of 28)

To, že ide o verziu GT, zistíte po zapnutí režimu športovej jazdy. Ten vás nechá motor vytáčať aj do vyšších otáčok, pričom pred ostrou zákrutou rozhodne oceníte aj kvalitné brzdy. V teste bezpečnosti obstál nový Mégane GT na výbornú a z testov EURONCAP si odniesol 5 z maximálne 5 hviezdičiek. K bezpečnej jazde aj na klzkom povrchu značne dopomáha systém 4 Control, ktorý natáča spolu s prednými aj zadné kolesá. Tie sa do rýchlosti 80 km/h otáčajú do opačného smeru (o +- 2,7°) ako predné kolesá a nad 80 km/h sa otáčajú v rovnakom smere (o +- 1°). Výsledkom je ostrejšie riadenie v zákrutách, ale aj väčší pocit istoty pri dynamickejšej jazde. A čo parkovanie? Určite oceníte o 1 meter menší polomer otáčania ako v autách bez 4 Control.

Renault_Megane_GT (11 of 28)

Renault nabil nový Mégane aj rôznymi elektronickými podpornými systémami. Ide napríklad o adaptívny tempomat, ktorý dokáže v rýchlostiach 50 – 140 km/h automaticky regulovať rýchlosť podľa vzdialenosti od vozidla pred vami, či varovanie pred mŕtvym uhlom, ktoré funguje pri rýchlosti 30 – 140 km/h. Samozrejmosťou je aj asistent rozjazdu do kopca. Veľmi zaujímavým je systém Visio, ktorý ponúka 3 praktické funkcie – adaptívne prepínanie diaľkových svetiel, rozpoznávanie dopravných značiek (a upozornenie na porušenie pravidiel premávky) a varovanie pred opustením jazdného pruhu (napr. pri mikrospánku).

Renault_Megane_GT (9 of 28)

Celkovo je jazda na tomto automobile veľmi dynamická, vďaka systému 4 Control si užívate “rezanie zákrut” a kvalitné brzdy vás zas držia v bezpečnej vzdialenosti od prekážky pred vami. Testovanie tohto automobilu sme si rozhodne užili a brázdili sme na ňom všetky typy povrchu – diaľnice, cesty mimo obce, v obci, ale aj horské cestičky s ostrými zákrutami. Ani raz sa nestalo, že by nás Renault niečím počas jazdy prekvapil a spoľahlivo sme vždy došli do cieľa. Počas nášho testu sme dosiahli priemernú spotrebu na úrovni 8,5 litra, no pri pokojnej jazde v neutrálnom režime sme sa so spotrebou dostali aj na úroveň 7 litrov. To je pri športovom aute s takýmto výkonom veľmi dobrá hodnota.

Naše pocity a záverečné hodnotenie

Renault Mégane GT nie je plnokrvným športovým autom, iba akýmsi medzistupňom medzi klasickým Mégane-om a RS verziou, ktorá má prísť o niekoľko mesiacov. Hoci má na sebe stopy stajne Renault Sport, stále ide iba o vylepšený sériovo vyrábaný automobil strednej triedy. Po prvom naštartovaní vám ale ponúkne presne to, čo od neho očakávate – dynamickú jazdu s výborným riadením, dostatočným zrýchlením a nadpriemerným výkonom. Veľmi nás prekvapil interiér a kvalita jeho spracovania, ktorá je na naozaj vysokej úrovni a hoci sme sa viezli aj vo výkonnejšom Ford Focus ST (2015) s 250 koňmi, pri kúpe by sme zrejme uprednostnili model francúzskeho výrobcu. Veľkým plusom je aj bezdotykový kľúč, ktorý automaticky otvorí auto keď sa priblížite a zamkne ho ihneď, ako sa vzdialite o niekoľko metrov.

Renault_Megane_GT (6 of 28)

Nami testovaná verzia Renault Mégane GT v 1,6 litrovej verzii motora s 205 koňmi sa u nás predáva v základnej verzii za 21 990 EUR, pričom za väčší 8,7″ displej a vyššiu Bose výbavu zaplatíte ďalších 1100 EUR, za adaptívny tempomat a ďalšie bezpečnostné systémy zaplatíte 650 EUR, za navigáciu a jej licenciu 400 EUR, za head-up displej 350 EUR, parkovacie senzory 200 EUR a poloautomatická brzda vás vyjde na 160 EUR. K tomu si môžete priplatiť ešte 900 EUR za panoramatické otváracie strešné okno a v plnej výbave vás tak toto auto môže stáť aj 25 750 EUR. Pri porovnaní s konkurenčnými “GT”, “RS” či “GTi” modelmi sa však stále bavíme o veľmi prijateľnej cene, ktorá by mohla byť aj hlavným lákadlom na kúpu tohto vozidla. V ceste za kúpou tohto vozidla vám môžu stáť iba predsudky pred francúzskym výrobcom, ktoré ste však už dávno mali hodiť za hlavu. Renault Mégane GT je auto hodné označenia Gran Turismo (Grand Tourer) a svojim konkurentom pekne prihodilo pod kotlom.

Prihláste sa na odber nášho YouTube kanálu MojAndroid.sk

FOTOGALÉRIA | Renault Mégane GT

Vozidlo na test zapožičala spoločnosť RENAULT Slovensko.

9.8.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+