MojAndroid

Spomínate si ešte na reality show Big Brother (Veľký brat)? Ak náhodou nie, ide o formát televíznej súťaže, v ktorej sú jej účastníci behom istého časového obdobia neustále prenasledovaní kamerami. Diváci, ktorí túto reality show sledujú, tak vedia o ich každom jednom kroku. Možno ste si to ani neuvedomili, no pravdou je, že dnes je celý svet jednou takouto veľkou reality show. My používatelia sme jej účastníkmi a a sociálne siete na čele s Facebookom sú zase jej divákmi.

Pracovníci prepisovali “hlasovky”

Problém je však v tom, že väčšina používateľov Facebooku s mierou jeho sledovania aktivít nie je veľmi spokojná. Po vlne kritiky, ktorá sa na túto sociálnu sieť za posledných pár mesiacov zniesla by sa dalo čakať, že spoločnosť pod vedením Marka Zuckerbegra stiahne chvost a aspoň na chvíľu si dá so sledovaním pauzu. Alebo že ho aspoň nejako obmedzí. Opak je ale pravdou.

Po novom sa totiž nekonečnými vodami internetu začali šíriť správy o tom, že Facebook zamestnával ľudí na to, aby prepisovali obsah hlasových správ do špeciálneho systému. V princípe to teda malo vyzerať tak, že niekoľko stoviek zamestnancov na dennej báze počúvalo cudzie hlasové správy a tie následne “prekladali” do textovej podoby. Ako uviedla GSMArena, títo zamestnanci pritom neboli informovaní o tom, za akým účelom prepisovanie vykonávajú.

call centrum

Najpoužívanejšia sociálna sieť na svete túto skutočnosť priznala a uviedla, že k ďalšiemu takémuto prepisovaniu viac nedôjde. Vyšla však s kožou na trh až po tom, ako sa začala odpočúvaniu hlasových príkazov a správ venovať mediálna pozornosť. Facebook nie je jediný, kto na prepisovanie rozhovorov zamestnával ľudí, robil to aj Amazon, Apple či Google. Práve “kniha tvárí” však z tohto zoznamu vychádza jednoznačne najhoršie.

Náš tip
Aplikácia Facebook sa inšpiruje Messengerom, dostane tmavý režim

Je totiž potrebné si uvedomiť, že ďalší traja zmienení giganti prepisovali rozhovory používateľov s ich inteligentnými asistentmi. Na druhú stranu Facebook prepisoval súkromné rozhovory medzi dvoma alebo viacerými priateľmi. Povaha informácií, ktoré prepisovaním získal Google sa teda rapídne lýšila od toho, čo získal Facebook. Najhoršie na tom je, že pri registrácii nikto z používateľov o tejto skutočnosti netušil.

Za všetko môže reklama

Sociálna sieť uviedla, že prepisovanie bolo zastavené už pred týždňom a slúžilo len na overenie toho či jej umelá inteligencia dokázala jednotlivé správy korektne interpretovať. No a tie chce Facebook korektne interpretovať pravdepodobne kvôli zobrazeniu relevantnejšej reklamy pre každého jedného používateľa. Ak sa teda vo svojich “hlasovkách” často rozprávate napríklad o pančuchách, nie je vylúčené, že sa vám reklama na ne dostala do vášho news feedu.

14.8.2019

+