MojAndroid

V ústraní Googlu a Facebooku. Na Slovensku menej známy hráč, ktorý však má nakročené k tomu, aby sa stal najviac zaujímavou spoločnosťou, pokiaľ ide o sledovanie všetkých a všetkého. A to vďaka svojim produktom.

Google a Facebook sú malí a neškodní

Pri dôkladnom zamyslení o spoločnosti Amazon a jej možnostiach, ktoré už dnes na trhu prezentuje a monitoruje tak celý náš deň aj noc, sa problémy a obvinenia, ktoré sa valia na Google a Facebook z porušovania ochrany súkromia, zdajú ako banálne. A obe spoločnosti vyzerajú pri možnostiach, aké už dnes Amazon má, ako dvaja malí lokálni hráči.

Amazon je vnímaný ako internetový nákup, ktorý má sledovať zákazníkom chcený cieľ. A tým je nakúpiť lacnejšie, ako je tomu v kamennom obchode, čo sa zvyčajne aj darí. Aj keď u nás v minulosti nebol moc využívaný a prevládal najmä eBay a dnes  napríklad AliExpress a podobné služby. Amazon má aj svoj ďalší obrovský potenciál, a to sú jeho produkty a ich prepojenie. A s nimi prichádza aj odhalenie ich veľkého potenciálu a tiež už dnes praktizovaných služieb a ich pozadia. Mnohé vzbudzujú otázniky, Amazon samozrejme má na všetko svoje vysvetlenie.

Sledovanie cez svoje produkty

Medzi prvými sa objavil problém s Echo Dot Kids, čo je inteligentný reproduktor pre deti, ktorý uchovával detský hlas aj napriek tomu, že sa ho rodičia pokúsili vymazať. Dokonca vznikla obava, že nahrané hlasy sa cez WiFi sieť dostávajú mimo kontroly rodičov. Amazon reagoval opravou chyby systému a jasne zdôraznil, že mu vždy ide o ochranu súkromia jeho zákazníkov, ako prioritného cieľa.

Amazon má svoje pole pôsobnosti nesmierne široké a jeho produkty zasahujú do miliónov domácností, vždy s prepojením na WiFi a možnosťami ovládania cez smartfón. Populárna Alexa alebo domový chytrý zvonček, na ktorý Amazon získal v roku 2018 v kampani jednu miliardu dolárov. To je zaujímavá dvojica produktov, pričom pri Alexe sa v apríli prevalilo, že Amazon zamestnáva tisíce ľudí, aby počúvali nahrávky a povely klientov. Údajne všetko s cieľom, aby Amazon vedel lepšie nastaviť algoritmus pre ovládanie hlasom. A to sa samozrejme dialo bez toho, aby klient vedel, že jeho hlas putuje kamsi do kancelárie Amazonu na analýzu.

Pri chytrých zvončekoch na dvere je Amazon dominantným hráčom, jeho reklamy však čerpajú s reálnych záberov, kde vidieť napríklad človeka, ktorý kradne auto pred domom a zvonček ho zachytil. Ani v tomto prípade zákazník nekontroluje svoje údaje zachytené prednou kamerou tohto produktu, aj keď by mali byť určené prioritne pre určené polícii. Amazon má k nim prístup, a to napriek tomu, že si zvonček inštalujeme do vlastnej, zabezpečenej siete.

Proste kontrola nad vlastnými údajmi je pre Amazon niečo cudzie a teší sa z toho, že má prístup k miliardám údajov od svojich zákazníkov, ktorí to nevedia ovplyvniť. Zistilo sa dokonca, že zvonček posielal heslá k WiFi sieťam klientov do Číny.

Dohľad ako služba

Amazon sa vždy bráni, ide mu o zážitok, funkčnosť a bezpečnosť. Dokonca sa objavilo heslo „Surveillance as a service“, teda v preklade dohľad ako služba. A to vystihuje v zásade snahu spoločnosti, ktorá ponúka síce pekné a užitočné služby, no stále robí dohľad a kontrolu nad ich používaním. A vie z nich čerpať pre svoju potrebu dáta, o čom klient buď netuší alebo to proste nevie ovládať.

Amazon nekončí, jeho dominancia v automobilovom priemysle sa iba začína a tak bude Amazon vidieť a počuť všetko, čo počas dňa urobíme. A stačí k tomu málo, obklopiť sa jeho produktami.

17.7.2019
Zdroj: zdroj foto: amazon.com, onezero.medium.com
  • skoda9635

    Amazon na SR nestojí za nič. Produkty drahé a čudné to už radšej Aliexpress a jeho európske sklady ak sa dá ale väčšinu aj tak objednávam z číny.

+