MojAndroid

Dnes už nie je potrebné spoločnosť Xiaomi nikomu predstavovať. Pre Slovákov krkolomný názov, pre technologických gigantov skutočná hrozba. Ako je to ale možné? Lei Jun, súčasný CEO, založil spoločnosť v roku 2010. Išlo pritom iba o startup, hoci spoločnosť mala veľký potenciál. Jej heslom bolo “vyrobme čo najlepšie zariadenie za čo najnižšiu cenu.” Toto predsavzatie ale posunul čínsky výrobca na úplne novú úroveň. Aj iné spoločnosti vyrábajú slušné zariadenia strednej triedy, ktoré zvládnu väčšinu toho, čo vlajkové lode a nestoja pritom slovenskú mesačnú výplatu. Xiaomi ale vyrába produkty, ktoré sa predávajú za polovičnú cenu oproti rovnako výkonným zariadeniam konkurencie a tento fakt nemohol ostať bez povšimnutia.

V roku 2010 začínala spoločnosť na nule. Vlani predala už 61 miliónov smartfónov, a to operuje iba na niektorých vybraných trhoch. Tieto vysoké čísla sa premietli aj do celkového trhového podielu, ktorý vzrástol globálne na 5,3 % na konci minulého roka z 2,1 % na začiatku tohto roka. Jedným z najväčších úspechov spoločnosti je dosiahnutie prvenstva v predajoch v Číne, kde spoločnosť vytlačila dlhodobého lídra Samsung. Možno práve to bol okamih, keď už naozaj každý prestal pochybovať o tom, že Xiaomi je skutočná hrozba na trhu s technológiami a že nikto by tento čínsky startup nemal podceňovať. Mimochodom, vedeli ste, že s hodnotou okolo 46 miliárd dolárov ide o najhodnotnejší startup na svete?

CEO spoločnosti Xiaomi Lei Jun v známej póze Steva Jobsa.
CEO spoločnosti Xiaomi Lei Jun v známej póze Steva Jobsa

Úspech v predajoch smartfónov na seba nemohol nechať dlho čakať. Aktuálna vlajková loď Xiaomi Mi4 už v čase svojho príchodu na trh cenovo podkopávala drvivú väčšinu podobne výkonných zariadení. Štýlový dizajn, špičkový výkon a obľúbená nadstavba MIUI si získala aj nás v redakcii. Predchádzajúci model Mi3 bol na tom tiež veľmi dobre, oproti vtedajšej konkurencii sa predával za zlomok ceny a poskytoval prakticky všetko, čo aj ostatné high-end smartfóny. Spoločnosť chce ale naviazať na úspech z posledných rokov a už v januári predstavila niekoľko zaujímavých zariadení. Najnáročnejších zákazníkov majú uspokojiť modely Mi Note a Mi Note Pro, ktoré sú vybavené naozaj špičkovo. Xiaomi má ale vo svojom portfóliu aj skvelé dostupné zariadenia, ako napríklad Redmi 2, ktorý bol predstavený počas výstavy CES v januári. Spoločnosť možno neponúka každý rok desiatky rôznych modelov smartfónov, no každý z nich je zaujímavý pre inú skupinu zákazníkov. Okrem toho, nadstavba MIUI vytvára zaujímavý ekosystém, kde si môžu užívatelia v Ázii zakúpiť rôzne témy a doplnkový softvér, vďaka čomu sa následne vracajú k zariadeniam od tejto spoločnosti.

Recenzia-Xiaomi Mi4-5
Vlajková loď Xiaomi Mi4

Náš tip
RECENZIA | Xiaomi Mi4 – Velikán z Číny

A tu sa dostávame k samotnému jadru celej dnešnej Témy. Prečo je Xiaomi takým strašiakom pre gigantov, ktorí majú neporovnateľne väčšiu hodnotu a dlhoročnú tradíciu? Je to počtom predaných zariadení? Možno áno, veď Xiaomi plánuje v tomto roku predať 100 miliónov smartfónov a postupne sa rozrastá na ďalšie a ďalšie trhy. Skutočný problém ale môže byť naozaj v tom, že Xiaomi vytvára plnohodnotný ekosystém. Spoločnosť už totiž dávno nie je iba predajcom smartfónov či tabletov. Na začiatku marca priniesol výrobca akčnú kameru Yi Action Camera, ktorá je plnohodnotná konkurencia pre GoPro Hero. Stojí ale o polovicu menej a sľubuje lepší výkon. Ešte na konci minulého roka sa objavili informácie, že Xiaomi plánuje aj výrobu počítačov, pričom aj v tomto prípade sa chce spoločnosť sústrediť aj na dizajn svojich zariadení. Očakávať môžeme aj to, že počítače od Xiaomi sa budú predávať za zlomkovú cenu oproti aktuálnym modelom na trhu. Okrem toho ale Xiaomi vyrába aj príslušenstvo pre smartfóny a tablety a iba nedávno predstavila spoločnosť aj 40″ Smart TV so systémom Android s cenou necelých 300 EUR.

xiaomi-mi-tv-2
40″ televízia s Androidom za 300 EUR? V Xiaomi je to možné.

Náš tip
RECENZIA | Xiaomi PowerBank 10400 a 5200 mAh

Keď k tomu pridáme Bluetooth herný ovládač, Set-Top Box, inteligentnú dokovaciu stanicu určenú na meranie tlaku či extrémne dostupný fintess náramok, dostaneme celý rad produktov, ktoré skutočne vytvárajú jeden obrovský ekosystém. Vďaka tomu sú užívatelia podvedome naklonení k tomu, aby si kupovali ďalšie zariadenia od známej a overenej spoločnosti. Kvalita produktov je, mimochodom, ďalšou silnou stránkou zariadení od Xiaomi. Hoci ich cena je neporovnateľne nižšia, kvalitou sú takmer na úrovni tých najdrahších zariadení na trhu. Nejde tak o tradičné čínske zariadenia, ktoré uprednostnia nízku cenu pred všetkým, vrátane spracovania a spoľahlivosti.

Xiaomi bola jednou z dlhého radu spoločností, ktoré mali veľké vízie, no iba minimum prostriedkov. Úspech sa ale dostavil takmer okamžite a v priebehu jedného či dvoch rokov začal výrobca vytŕčať spomedzi množstva ďalších podobných malých čínskych spoločností. Tie pomaly, ale iste upadajú do zabudnutia, zatiaľ čo Xiaomi žne všetku slávu. Tento rok tiež spoločnosť prezradila, prečo si môže dovoliť také nízke ceny svojich zariadení. Podľa všetkého je to spôsobené tým, že zariadenia spoločnosti sú na trhu veľmi dlho a Xiaomi tak získava veľké množstevné zľavy od výrobcov súčiastok. Výhodou je tiež to, že spoločnosť predáva svoje zariadenia priamo zákazníkom a odpadá tak medzičlánok v podobe operátora či iného predajcu. Okrem toho, Xiaomi výrazne narúša štandardy, ktoré stanovili technologickí giganti. V Číne predáva výrobca svoje zariadenia bez podpory pre služby od Google, čo je pre internetového giganta veľký problém. Xiaomi tiež významne konkuruje zariadeniam od Apple, no kvôli výrazne nižšej cenovke má často navrch. Apple naďalej odmieta pripraviť dostupné zariadenia a sústreďuje sa výlučne na luxusný tovar, čo znamená, že proti Xiaomi hrá už dopredu prehratý boj.

Pokiaľ sa trochu zaujímate o technológie, zrejme si uvedomujete zaujímavé postavenie spoločnosti Xiaomi na trhoch, kde operuje. Pre bežného Slováka je ale zrejme ťažké predstaviť si niekoho, ako Xiaomi. Väčšina z nás si stále kupuje zariadenia od operátorov a keď tam nejaká značka nie je, často si myslíme, že je za tým nespoľahlivosť alebo zlé meno tejto spoločnosti. Opak je však pravdou a čoraz viac výrobcov predáva svoje zariadenia priamo. Predstavte si, že si teraz môžete kúpiť vlajkovú loď od výrobcu, za ktorú v priebehu dvoch rokov zaplatíte neraz aj 600 a viac EUR. Alebo si môžete kúpiť rovnako výkonnú vlajkovú loď Xiaomi za niečo vyše polovicu tejto ceny. Predstava je to veľmi pekná a nám zostáva iba dúfať, že sa dočkáme a Xiaomi narobí rozruch aj na našom trhu.

Zdroje: Time, Xiaomi, TechCrunch, IDC

29.3.2015

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+