Názov tohto článku som zámerne zvolil v znení, ktoré vyvolá rôzne, aj negatívne reakcie. Veď si položme otázku, prečo by súkromný subjekt, operátor mal platiť svojim zákazníkom? Za čo vlastne? Jeho model je vyskladaný iba s jediným cieľom, a to priniesť zisk svojim podnikaním. Nakoniec, je to v poriadku, to sa snaží každý podnikateľ. No myšlienka, že mi operátor platí za to, že nevyužijem v plnom rozsahu služby, ktoré mám mesačne nastavené a za ktoré uhrádzam paušálny poplatok, nie je nová. Teraz ju rozvinul do novej, dokonca reálnej podoby americký T-Mobile.
Americký T-Mobile vráti časť platby
Celá myšlienka je postavená na princípe, kedy zákazník šetrí služby svojho operátora, čo v praxi má teda znamenať, že ak šetrím služby alebo siete operátora, môže mi tento prejaviť svoju vďačnosť aj tým, že sa mi vráti časť môjho mesačného poplatku, a to práve za tú časť služieb, ktoré som v daný mesiac nevyužil. Na prvé prečítanie a prvotnú reakciu to nemusí dávať zmysel, prečo si zákazník vyberá paušál, ktorý v skutočnosti nepotrebuje? Ak by si predsa vybral nižší, jeho mesačný výdavok by bol identický, alebo podobný, ak by sme to porovnali so situáciu, kedy mu operátor vracia časť platby pri vyššom paušály. No pocit, že mám napríklad 6 GB dát je skvelý, aj keď mesačne potrebujem iba polovicu. A v tomto momente nastupuje operátor, konkrétne americký T-Mobile a zákazníkom ponúka, že im bude vracať časť platby. Presnejšie, v prípade, že zákazník s balíčka minie menej ako 2 GB, dostane späť až 20 USD. Pôjde o akúsi formu odmeny pre zákazníka, že tie dáta ušetril, kedy sa operátor tvári, že tým vlastne ušetril aj jeho kapacity a jeho náklady, ktoré sú spojené s poskytovaním tejto služby.
Je zároveň pravda, že sa to týka vysokého tarifu, kde je platba až 70 USD mesačne a preto sa vynorila aj otázka nad účelnosťou tohto konania. Pri takto vysokom paušále, kde sú aj nastavené služby buď neobmedzene, alebo majú vysoký FUP, musí byť aj priestor na znižovanie príjmu od zákazníka vyšší. Teda samotný operátor sa môže tváriť, že ponúka niečo nové, výnimočné, v skutočnosti je to stále zľava, na ktorú má samozrejme operátor priestor. No povedať, my zákazníkom platíme za to, ak nevyužijú naše služby naplno v rámci paušálu, je netradičné a zákazníkom sa to môže páčiť.
Má to budúcnosť? Asi nie
Osobne sa domnievam, že takáto forma vzťahu operátor a jeho zákazník však budúcnosť nemá. Je to skôr potreba prezentovať niečo nové, avšak obsah ponuky, po tom, ako sa nad ňou človek zamyslí, nedáva moc zmysel. Ak už platím 70 USD za mobilný paušál, robím to s potrebou takýto drahý paušál a v ňom obsiahnuté služby aj využívať, vrátane dát. No ak nepotrebujem taký rozsah služieb, nemal by som siahnuť po vysokom paušále a počítať každý megabajt s cieľom mať na konci mesiaca zľavu 20 USD a teda v konečnom dôsledku neobmedzený paušál získať so zľavou. Taktiež sa domnievam, že sa u nás podobného kroku pre väčšinového zákazníka nedočkáme, stále mi to totiž nedáva zmysel a okrem prezentácie firmy a jej portfólia v tom iný význam, z ktorého by skutočne zákazník mal ťažiť, nevidím.
Hlasujte za najlepšieho operátora
V týchto dňoch spúšťame aj hlasovanie – NAJlepší mobilný operátor roka 2016: Hlasujte, ktorý operátor je podľa vás najlepší. Vyplňte dotazník a prezraďte nám, ako ste spokojní so službami svojho operátora a vyhrať môžete aj pekné ceny.
Toto sa u nás určite nestane…
z pohladu zakaznika – ok, pises pravdu, zo strany operatora, ktori su sucastou nadnarodnych korporacii, to funguje tak, ze materska spolocnost si povie kolko chce mat na dividenach a manazment sa snazi zabezpecit danu sumu, ako to len ide, na slovensku mas ludi, ktori maju mesacnu spotrebu za 1-2 eura, v zahranici si rovno clovek aktivuje napr 5 eur pausal – tym padom napr rakusky telekom dosahuje pozadovane dividendy s mensim poctom zakaznikom – preto aj maju na zapada “bohatsie” pausaly, obdobne v mc donalde – preco mame my omacky spoplatnene a na zapade su zdarma ? preco u nas v mekaci neexistuje tzv “pohar bez dna”a na zapade ano? tym ze tu dosahuju mensie prijmy = mensie dividendy pre matku, potrebuju spoplatnovat skutocne vsetko, takto to funguje vsade, materske spolocnosti si nastavia nejaky ukazovatel “ratio”, ktore sa prisne sleduje a domaci manazment nasledne robi kroky, aby ten ukazovatel naplnil, takze nejde o to, ze na nas vyslovene seru – snazia sa naplnit balik z kazdej strany, nakolko sme slaby trh..je to taky zacarovany kolotoc
Si mimo, clovece! Rovnako aj v zahranici su ludia, ktori idu na predplatenky a mesacne minu tak 1-2€. A mimochodom, ked uz spominas ten rakusky telekom, ma viac zakaznikov ako je na slovensku obyvatelov. Takze pochybujem ze slovensky telekom ich ma viac…
Presnejšie, v prípade, že zákazník s (Z) balíčka minie…
Uplne by mi stacilo, keby mi operator nevyuzite data prenasal vzdy znova do dalsich mesiacov bez obmedzenia. Nemusi mi ani platit…
to si mozes aktivovat a platit si za to :-D
v O2 to tak mám ;-) …a nemusím za to ani platiť :-)
Presne si to trafil :-) toto by sa pacilo aj mne :-)
o2 to ma so sluzbou data shit sa ti automaticky dobijaju data ale aj prenasaju z mesiaca na mesiac
Ja si skôr myslím že ide o psychológiu. Aj zákazník, ktorý tie dáta nepotrebuje si môže predplácať tento paušál, povie si, že keď to nespotrebuje peniaze mu vrátia a nič neprerobí, ale keby náhodou potreboval viac dát, tak ich má. Ja si ale myslím, že tým že ten zákazník má viac, tak aj viac spotrebuje.