MojAndroid

Kúpa nového smartfónu môže byť náročnou úlohou, najmä ak nie ste technologický nadšenec. Výrobcovia smartfónov sa od počiatku snažia využiť medzery v znalostiach, ktoré bežní používatelia smartfónov môžu mať. Robia tak z jednoduchého dôvodu – chcú, aby ich zariadenia vyzerali lepšie, ako v skutočnosti sú. Táto manipulácia sa týka viacerých oblastí, no najviac očividná je v prípade zostavy fotoaparátov. Portál Android Authority teraz prináša prehľad pochybných marketingových taktík, na ktoré by ste si pri výbere nového telefónu mali dať pozor.

Falšovanie testovacích fotografií

Testovacie fotografie a videá, ktoré výrobcovia ukážu pri predstavení nového modelu alebo ktoré môžete nájsť na ich webe, by mali byť nasnímané pomocou daného modelu. Koniec koncov, možnosť fotografovať a natáčať videá je dôležitou súčasťou smartfónov a používatelia chcú vedieť, ako si ich budúce zariadenie poradí s touto úlohou.

Problémom je, že snímače smartfónov, najmä tých lacnejších, sa stále nedostali na úroveň digitálnych fotoaparátov. Obzvlášť dostupné zariadenia teda nebudú fotiť najlepšie, hlavne čo sa náročnejších svetelných podmienok týka.

Xiaomi 12
Xiaomi 12 | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Presne preto si výrobcovia zvyknú dopomôcť. V lepšom prípade len štúdiovými svetlami či dodatočnou úpravou pomocou profesionálneho softvéru. V tom horšom uvedené testovacie fotografie vznikli použitím úplne iného zariadenia, zväčša profesionálneho fotoaparátu. Pri takomto podvádzaní bola v roku 2012 prichytená Nokia s Lumiou 920. Spoločnosť použila DSLR fotoaparát namiesto telefónu, aby ukázala schopnosti optickej stabilizácie, ktorú snímač mal. V roku 2018 sa pridal aj Huawei s modelom Nova 3i. Na svojom Instagrame zverejnil selfie fotku, ktorá bola údajne nasnímaná týmto smartfónom. Neskôr sa ukázalo, že výrobca v skutočnosti použil DSLR fotoaparát.

Použitie doplnkového príslušenstva pri fotení nie je vždy zlé, napríklad snímky s dlhou expozíciou by sa bez statívu nepodarili. Avšak jasne nespomenúť jeho použitie je zavádzajúce, pretože používatelia následne budú očakávať, že aj oni pomocou daného zariadenia dokážu jednoducho a bez dodatočných starostí vytvoriť rovnako dobré fotografie a videá.

Zavádzajúce technické výrazy

Niektorí výrobcovia radi používajú marketingové pojmy, ktoré maskujú ako technické výrazy, niekedy v snahe zmiasť používateľov. Táto prax je obzvlášť rozšírená v oblasti zoomu.

Napríklad spoločnosť Samsung vynašla termín „hybridný optický zoom“ namiesto toho, aby povedala, že Galaxy S20 a S21 jednoducho používajú technológiu hybridného priblíženia. Pridala výraz „optický“, čo niektorých viedlo k tomu, aby si mysleli, že telefóny majú optický zoom, aj keď ho v skutočnosti nemali.

Huawei a Realme zas uvádzajú, že ich zariadenia ponúkajú technológie AIS a UIS určené na stabilizovanie obrazu. Je pravda, že AIS od Huaweiu využíva umelú inteligenciu na stabilizovanie, čo je trochu odlišné od tradičnej elektronickej stabilizácie. Stále však ide o riešenia riadené softvérom, ktoré nikdy nebudú také dobré, ako optická stabilizácia.

Vyzdvihovanie počtu megapixelov

Jedným z najstarších marketingových trikov s fotoaparátmi smartfónov je kladenie príliš veľkého dôrazu na počet megapixelov. Konkrétnejšie, výrobcovia dlhodobo ťažia z presvedčenia, že čím viac megapixelov snímač má, tým lepšie fotí. Avšak v skutočnosti je počet megapixelov len z jedným faktorom, ktorý ovplyvňuje výslednú kvalitu fotiek a videí. Rovnako alebo dokonca ešte viac dôležité sú aj veľkosť snímača a pixelov alebo to, či má optickú stabilizáciu a akú má clonu.

Samsung Galaxy S22 aplikácia fotoaparátu
Samsung Galaxy S22 | Zdroj: Miroslav Schwamberg

Počet megapixelov určuje len to, koľko detailov na výslednej fotke uvidíte po priblížení. O dynamickom rozsahu či farbách po hardvérovej stránke rozhodujú ostatné parametre. To je jedným z dôvodov prečo modely strednej triedy, ktoré po novom zvyknú disponovať 50 MP snímačom, sa fotografickým výkonom nevyrovnali minuloročným vlajkovým modelom Galaxy S21 a S21+ s 12 MP objektívom.

Podpora funkcií, na ktoré hardvér fotoaparátov nestačí

Niektoré zariadenia z hľadiska softvéru údajne podporujú funkcie, ktoré v skutočnosti dostupné nie sú, pretože im chýba dostatočne dobrý hardvér.

Tento trik pred niekoľkými rokmi zneužili niektoré čínske značky, ako napríklad Oukitel a Doogee. Uvádzali, že ich smartfóny dokážu nasnímať 13 MP selfie fotografie, čo aj bolo pravdivé. Avšak takéto rozlíšenie fotky dosiahli len vďaka softvéru, keďže snímač mal iba 8 MP.

V špecifikáciach smartfónov sa objavujú aj zavádzajúce čísla týkajúce sa spomalených videí. Samsung pri modeli Galaxy S22 Ultra uvádza, že podporuje super spomalené video s frekvenciou 960 fps, ale reálne nahráva len v 480 fps a propagovaných 960 fps dosiahne cez softvérovú úpravu.

Čo by ste teda mali hľadať, ak chcete smartfón so skvelým fotoaparátom?

Výber smartfónu, ktorý fotí dobre, je ťažké nie len kvôli rôznym druhom parametrov, ale ako sme si povedali, aj kvôli zavádzaniu zo strany výrobcov. A to sme ani nespomenuli softvérovú úpravu, ktorá je dnes obrovskou súčasťou fotografovania so smartfónmi. Preto najlepším spôsobom, ako si dnes vybrať dobrý fotomobil, je prečítať si recenzie od majiteľov modelu, o ktorý máte záujem.

Priamo na našom webe nájdete sekciu FOTOmánia, kde sa ktokoľvek môže pochváliť fotkami zo svojho zariadenia. Určite neprehliadnite aj seriál Ako fotí?, kde do detailov pravidelne zhodnotíme výkon fotoaparátov nedávno recenzovaných smartfónov.

Náš tip
Slepý FOTOTEST: Samsung Galaxy S22 Ultra vs iPhone 13 Pro
14.4.2022

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+