Prvý polrok 2021 je za nami a nastal čas bilancovať. So svojimi hospodárskymi výsledkami sa podelili aj traja naši najväčší mobilní operátori. Všeobecne môžeme povedať, že sa im darilo. Každému v niečom inom, no z celkového pohľadu to bol pomerne úspešný rok.
Orange: Darilo sa konvergentným službám a internetu
Najväčší slovenský operátor evidoval k 30. júnu 2,501 milióna zákazníkov mobilných služieb. V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka ide o 8,4 % pokles. Darilo sa však internetu a TV službám, v rámci ktorých Orange eviduje 27, respektíve 21,7 percentný nárast.
Výsledky tiež ukazujú, že konvergentné služby sú medzi Slovákmi stále obľúbenejšie. Počet zákazníkov sa medziročne zvýšil z 97 tisíc na 135 tisíc, čo predstavuje 39,1 % nárast.
„Kľúčovým a dlhoočakávaným míľnikom prvého polroka 2021 bolo spustenie prvej vysokorýchlostnej 5G siete na Slovensku. Bol to ďalší významný krok na ceste tých najlepších, po ktorej sme sa už dávnejšie vydali. Nielenže sa môžeme pochváliť najkvalitnejšou a najdostupnejšou 4G sieťou na Slovensku, vďaka vysokorýchlostnej 5G sieti teraz ideme ďalej. Keďže našou strategickou prioritou je byť jednotkou v kvalite poskytovaných služieb, som rád, že spoločnosť Orange Slovensko sa vydala cestou, ktorá jej v budúcnosti umožní priniesť ďalšie nové služby a inovácie pre zákazníkov, ktoré budú ich spoľahlivým partnerom v dnešnej digitálnej dobe.“
Federico Colom, generálny riaditeľ spoločnosti Orange Slovensko.
Počet zákazníkov mobilných služieb klesol
Orange zaznamenal medziročný nárast tých zákazníkov, ktorí prešli od konkurenčných operátorov. Ich počet sa medziročne zvýšil o 3 percentá a bolo ich takmer 36 tisíc. Počet zákazníkov, ktorí prešli z Orangeu k iným operátorom, mierne presiahol 37 tisíc.
Počty zákazníkov (v tis.) | H1 2020 | H1 2021 | Medziročná zmena |
Zákazníci mobilných služieb | 2729 | 2501 | -8,4 % |
Zákazníci predplatených kariet | 354 | 329 | -7,2 % |
Zákazníci fakturovaných služieb bez M2M | 2210 | 1895 | -14,3 % |
Zákazníci M2M služieb | 165 | 277 | 68,4 % |
Zákazníci pevného internetu | 214 | 272 | 27 % |
Zákazníci TV služieb | 122 | 148 | 21,7 % |
Zákazníci konvergentných služieb | 97 | 135 | 39,1 % |
Dátam sa darilo
Výrazný nárast bol zaznamenaný v dátovej prevádzke, ktorá sa zvýšila o viac ako polovicu na 29,3 mil GB. Viac ako 90 % z dát bolo prenesených v 4G sieti. 5G sieť, ktorá je dostupná v Petržalke a Banskej Bystrici, preniesla 4,4 tis. GB dát.

Výnosy vo výške 263 mi. eur
Výnosy sa v porovnaní s minulým rokom zvýšili o 0,9 %. Výnosy z predaja zariadení narástli o takmer 6 % na 55 mil. eur.
Finančné ukazovatele (v mil. €) | H1 2020 | H1 2021 | medziročná zmena |
Celkové výnosy | 261 | 263 | 0,9 % |
výnosy zo služieb | 210 | 209 | -0,3 % |
výnosy zo zariadení | 52 | 55 | 5,8 % |
EBITDAaL | 91 | 95 | 4,1 % |
Telekom: Rástok počet zákazníkov mobilnej aj pevnej siete
Ružový operátor najvýraznejšie zo všetkých pracoval na rozširovaní modernej 5G sieti. Tá je k dispozícii v celej Bratislave, ale aj v niektorých obciach užšieho okolia. Pokračoval aj v expanzii optickej siete, na konci druhého kvartálu 2021 dosiahla pokrytie 815 tisíc domácností. Celková dostupnosť vďaka partnerskej spolupráci je 855 tisíc domácností.
Pevná sieť
v tisícoch (vrátane DIGI) | H1 2020 | H1 2021 | Medizročná zmena |
Pevné linky | 861 | 855 | -0,6 % |
Širokopásmové prístupy | 723 | 757 | 4,7 % |
Zákazníci digitálnej TV | 640 | 659 | 2,9 % |
V mobilných sieťach pokračoval medziročný nárast prevádzky a dosiahol 8075 TB v júni, podiel 4G prevádzky prekročil 97 %. Telekom má 659 tisíc TV zákazníkov a 2,479 milióna zákazníkov mobilnej siete. Počas prvých šiestich mesiacov 2021 dosiahla skupina Slovak Telekom konsolidované výnosy na úrovni 383,8 mil. eur.
Mobilná sieť
v tisícoch | H1 2020 | H1 2021 | Medziročná zmena |
Celkový počet | 2399 | 2479 | 3,4 % |
z toho počet zmluvných zákazníkov | 1417 | 1420 | 0,2 % |
z toho počet zákazníkov predplatených kariet | 487 | 505 | 3,9 % |
z toho počet M2M SIM kariet | 496 | 554 | 11,8 % |
Biznis výsledky
v miliónoch eur | H1 2020 | HA 2021 | Medziročná zmena |
Výnosy | 372,4 | 383,8 | 3,1 % |
EBITDA | 159,2 | 161,9 | 1,6 % |
O2 narástli výnosy aj počet zákazníkov
Výnosy skupiny O2 na Slovensku, ktorá zahŕňa aj výsledky spoločnosti O2 Business Services, dosiahli v prvej polovici roka 150 mil. eur. Ide tak o 9 % medziročný nárast. Vzrástol aj počet zákazníkov, a to takmer o 4 % na 2,24 milióna.
Konsolidované výsledky | H1 2020 | H1 2021 | Medziročná zmena |
Výnosy (v mil. eur) | 138 | 150 | 9 % |
EBITDA (v mil. eur) | 58 | 66 | 13 % |
Aktívne SIM karty (v tis.) | 2157 | 2236 | 4 % |
Podiel zákazníkov fakturovaných služieb (v %) | 66,7 | 68,7 | 2 p.b. |
„Silný nárast výnosov skupiny O2 v prvej polovici roka je výsledkom najmä zvýšeného záujmu o O2 SMART Paušály. Rovnako v sledovanom období rástli aj výnosy z predaja zariadení. V druhom štvrťroku sme boli viditeľní nielen prostredníctvom našej vylepšenej ponuky, ale aj v silných názorových témach. V máji sme odštartovali iniciatívu s cieľom zvýšiť informačnú gramotnosť na internete, ktorá mala za cieľ upozorniť, aby ľudia zdieľali s rozumom. Pomohli sme si ako prví aj deepfake videom ako názornou ukážkou toho, že nie všetko, čo na prvý pohľad pôsobí dôveryhodne je aj skutočne pravda. Rovnako sme sa zamerali aj na boj proti obťažovaniu zákazníkov nevyžiadanými volaniami za účelom predaja cez telefón. V rámci našej iniciatívy sme vytvorili register Nevolajtemi.sk, v ktorom si majitelia mobilných čísel môžu nielen overiť, kto im volal, ale takýto hovor aj nahlásiť na preverenie príslušnému úradu.“
Igor Tóth, generálny riaditeľ O2