Elektromobily dnes zažívajú veľký boom, a hoci ich rozšírenie medzi masy je stále limitujúce pomerne vysokou cenou a nepostačujúcou infraštruktúrou, v budúcnosti by sa to mohlo zmeniť. Dokazuje to napríklad aj elektromobil Elona Muska, nový Tesla Model 3, ktorý sa bude predávať za 35-tisíc amerických dolárov. Už dnes prejavilo oň záujem viac ako 232-tisíc zákazníkov, čo len dosvedčuje to, že po elektromobiloch je skutočne dopyt. Kúpa elektromobilu však dnes stojí za zváženie najmä v prípade, že vo svojom okolí nemáte prístup k rýchlonabíjačke a cez noc auto neviete pripojiť ani na klasickú 220 resp. 380V zásuvku. Problém, s ktorým sa bude potýkať väčšina obyvateľov miest. Riešením by ale mohli byť špeciálne parkoviská s nabíjacími stanicami alebo indukčnými plochami, ktoré by dokázali auto nabiť bezdrôtovo.
Vedci z Oak Ridge National Laboratory vytvorili systém bezdrôtového nabíjania s výkonom až 20kW a efektivitou 90%. Takéto nabíjanie okrem toho, že je veľmi praktické (stačí zaparkovať a nabíjanie začne automaticky), je aj bezpečné, keďže výkon elektromagnetického poľa sa v okolí nabíjačky znižuje veľmi rýchlo. Ako to už ale býva, aj v tomto prípade ide momentálne iba o prototyp, ktorý sa aspoň zatiaľ nedá ešte kúpiť. Vedci však už teraz plánujú, že súčasný systém nahradia ešte výkonnejšou variantou s výkonom až 50kW, čím by sa bezdrôtové nabíjanie vyrovnalo už aj rýchlonabíjačkám v nákupných centrách. Okrem toho, v pláne je aj technológia, ktorá by umožňovala dobíjanie automobilov, autobusov a iných dopravných prostriedkov pri jazde. Kedy sa však dostane do reálu môžeme dnes len s ťažkosťou predpovedať. Niečo podobné však už testujú vo Veľkej Británii.
A čo ak mi časom odíde batéria? Aká bude cena novej? :) O ich životnosti sa nikde nepíše.
bateria stoji minimalne 7000€ a jej zivotnost je cca 3 roky, takze ziadna slava tie elektromobily nie su
Hlúposť, v článku spomínaná Tesla napríklad poskytuje na batériu 8-ročnú záruku.
A životnosť ich batérií je niekde úplne inde ako v spotrebnej elektronike; podľa reálnych skúseností dochádza za prvých 50 000 km k 6%-nému úbytku kapacity, následne zhruba 1% na každých ďalších 50 000 km.
stále to je podľa mňa priveľa na to aby si to bežný zákazník túžiaci po novom aute kúpil… pre mňa za mňa by bolo oveľa lepšie ak by si batérie udržali 95-100% kapacitu aspoň 5-6rokov a potom zrazu skapala ako postupom časom prichádzam o kapacitu a tým pádom aj dojazd :/ no fyzika zatiaľ ináč nepustí :(
Stále je to menší pokles účinnosti/výkonnosti ako v prípade bežných spaľovacích motorov :)
S tým by som si nebol tak istý, ale to závisí hlavne od šoféra a je jedno, či ide o baterky alebo klasický motor
Efektivita 90%? Ach. Ale aj tak by som Teslu bral, ale nabíjal radšej cez vodič ako cez “vzduch” a cievky :-)
A kto bude financovať výstavbu takýchto nabíjačiek? Samotné parkovacie miesta v garážach nákupákov sú už teraz najväčším nákladom pri výstavbe s nulovou návratnosťou. Žiadne dotácie na to u nás nie sú. A ak to bude tak ako dnes, že existujú zhruba 2 nabíjačky na 100 parkovacích miest, tak elektromobily ani nemajú šancu sa nejak rozšíriť.