Súčasné elektromobily sú často najlepšími predstaviteľmi moderných technológií. Dokážu vás prepraviť desiatky či stovky kilometrov na jedno nabitie prakticky bez emisií a bez toho, aby ste využívali neustále ubúdajúce ropné zásoby Zeme. Minimum nabíjacích staníc a stále neporovnateľne nižší dojazd oproti klasickým automobilom sú úskalia, ktoré ešte musia elektromobily na svojej ceste prekonať. Pomôcť by im k tomu mohlo aj zaujímavé riešenie nabíjacích jazdných pruhov, ktoré začínajú testovať vo Veľkej Británii.
Zatiaľ ale nebude technológia uvedená priamo do prevádzky. Čaká ju 18-mesačné testovanie, počas ktorých budú skúšobné automobily vybavené špeciálnym príslušenstvom, vďaka ktorému budú schopné zbierať elektromagnetické pulzy zo špeciálnych káblov umiestnených pod povrchom vozovky.
Britská vláda je z novej technológie nadšená a plánuje do nej investovať 500 miliónov libier v priebehu najbližších piatich rokov. Vďaka tomu by sa podarilo udržať kvalitu britských ciest na najvyššej úrovni. Hoci ide o skutočne zaujímavé riešenie, nie je jediné svojho druhu vo svete. V Južnej Kórei už teraz existuje 12 km dlhý úsek cesty, ktorý ponúka podobnú nabíjaciu technológiu pre elektrické autobusy. Tie sa tiež dokážu nabiť priamo počas jazdy na tomto úseku. V Anglicku zasa existujú cesty so špeciálnymi platňami v ceste, ktoré nabijú elektrický autobus, no ten musí prerušiť jazdu a nad touto platňou zastať. Hoci nová technológia bude extrémne finančne náročná, jej využitie bude určite skvelé. Zatiaľ nie je zrejmé, koľko energie dokážu elektromobily zo špeciálnej vozovky načerpať, no dojazd na jedno nabitie by sa mal výrazne predĺžiť.
konečne sa niečo také začína zavádzať do praxe, aj keď len v testovacej podobe
u nas to nebude ani o 100 rokov
U nás to nebude nikdy, rovnako ako D1-ka :)
Náhodou sa nikto nedočítal, aká je pri tom efektivita? Vieme, aké sú straty pri bezdrôtovom nabíjaní na pár mm. Tu sa bude jednať o možno desiatky centimetrov. Tie straty musia byť ohromné. Mne to skôr príde ako plytvanie. Rovnako by som sa pozastavil aj pri “bezemisnom” cestovaní. To áno, ale pri výrobe energie sa emisie uvoľňujú. Ak by sa táto energia mala vyrábať spaľovaním uhlia, plynu či ropy, tak sme v podstate presne tam, kde sme teraz. Nechcem vyznieť skepticky, vývoj podporujem a dúfam, že raz taký cieľ dosiahneme. Ale dnes sme od neho na míle ďaleko.
Mas uplnu pravdu, je to blbost, pokial sa pozries, kolko percent ktorej energie je ako vyrobenych. Su to neskutocne hadky, ze aj na vyrobu benzinu potrebujes elektricku energiu a pod.
Co vsak zaraza mna je:
“Zatiaľ nie je zrejmé, koľko energie dokážu elektromobily zo špeciálnej
vozovky načerpať, no dojazd na jedno nabitie by sa mal výrazne predĺžiť.”
Ak nie je zname, kolko energie dokazu nacerpat, tak ako vieme, ze sa dojazd VYRAZNE predlzi? To by museli byt taketo pruhy pozdlz kazdej cesty a navyse musi byt vydaj energie nizsi ako prijem, inak to naozaj nema zmysel, ze sa poveziete v takom pruhu 100 km aby ste urobili dalsich 10km :-)
Neviem, ale momentalne je to utopia, lebo to tak istym ludom vyhovuje.
Ekologicke elektromobily? Uz len otazka vyroby baterii, ich kratka zivotnost a nasledna likvidacia je myslim neekologicka.