MojAndroid

Keď sa hovorí o úspešnom Čínskom start-upe, mnohí si spomenú na Xiaomi. Len málokto si ale uvedomí, že z Číny pochádza aj spoločnosť OnePlus, ktorú možno považovať za rovnako úspešný, ak nie aj úspešnejší start-up. Však firma s jedným jediným modelom smartfónu dokázala predať 1,5 milióna zariadení. Ich cieľom bolo pritom predať aspoň 30 000 kusov. O splnených snoch a začiatkoch spoločnosti OnePlus v rozhovore pre Wall Street Journal rozprával spoluzakladateľ OnePlus, mladý Carl Pei.

Kto založil OnePlus?

Príbeh tejto čínskej spoločnosti sa začal písať už v roku 2012. Vtedy prijal mladého, len 22-ročného Carla Pei do spoločnosti Oppo Pete Lau. Bol jeho priamym nadriadeným, no ich vzťah nebol založený len na práci. Často si zdieľali myšlienky a nápady do budúcnosti, pričom jeden z nich sa stal pre ich životy revolučným. Ešte pred tým, ako bol Carl Pei zamestnancom Oppo, kontaktoval Peteho Lau-a na sociálnej sieti Weibo. Jeho myšlienka bola jednoduchá: “Chcem zmeniť svet”. Carl žiadal Peteho, aby sa osobne stretli a prediskutovali jeho idey. Pete ocenil moderné a naozaj zaujímavé nápady Číňana, ktoré vraj vychádzali “úprimne z jeho srdca”, a tak ho prijal do spoločnosti, v ktorej pracoval. V roku 2013 spolu odišli z firmy Oppo a založili start-up OnePlus.

pete-lui-carl-pei
Zakladatelia spoločnosti OnePlus – vľavo Pete Lau, vpravo Carl Pei. Foto: Bloomberg

Kto je Carl Pei

Carl Pei sa narodil v Pekingu a jeho rodičia robili vo výskume. Aj preto sa neskôr presťahovali do Švédska, kde Carl vyrastal. V adolescentnom veku sa však vrátil do Číny, ktorú uprednostnil pred štúdiom na univerzite. V Šen-čene začal pracovať vo firme, ktorá vyrábala lacné MP3 prehrávače so zaujímavými funkciami. To ho však rýchlo omrzelo, a aj kvôli tlaku rodičov sa vrátil späť do Švédska. Tam nastúpil na univerzitu, no ani po 3 rokoch štúdia nezískal titul. Rozhodol sa tak, že škola nie je pre jeho život dôležitá a bude sa riadiť radšej tým, čo ho dokáže uživiť – nápady. A tak sa dostal najprv do firmy Oppo a neskôr aj k projektu OnePlus.

CarlPei
Carl Pei, Foto: Curved.de

Jeho život nie je závislý na peniazoch. Nežije ani vo vlastnom byte a prespáva v prenajatých apartmánoch cez službu Airbnb. Všetky veci, ktoré vlastní, sa zmestia do veľkého kufra, menšieho kufra a turistického batohu. Jeho život určite ovplyvnili aj veľké osobnosti dnešného sveta, napríklad Mark Zuckerberg. Po jeho vzore má vo svojom šatníku iba 8 rovnakých tričiek tej istej farby, ktoré nosí každý deň. Dnes 25-ročný Carl Pei je hlavou spoločnosti OnePlus a práve jeho idey dokázali sformovať jedno z najzaujímavejších Android zariadení minulého roka. Hoci je “iba” spoluzakladateľom (výkonným riaditeľom a druhým spoluzakladateľom je Pete Lau), neprestáva sa na svet usmievať pri každej príležitosti a nestráca ani svojho kreatívneho ducha.

Bez komunity by to nešlo

Vo videu, ktoré vzniklo pri príležitosti rozhovoru pre WSJ, hovorí Carl Pei o tom, aké boli ťažké začiatky vo firme. Ako spoluzakladateľ mal mnoho povinností, ktoré musel stihnúť splniť v prísnych deadline-och. Najťažšie obdobie prežíval tesne pred spustením predaja.

Začiatky boli pre mňa veľmi ťažké. Niekoľko dní pred spustením predaja sme vôbec nespali, aby sme všetko stihli na čas. Pamätám si, že som spával aspoň 20 minút denne, aby som sa uistil, že nezomriem.

Dopredu hnala celý tím nielen vízia niečoho nového, revolučného, niečoho, čo by mohlo zmeniť svet, ale aj podpora zo strany komunity.

Rozhodol som sa, že si svoju frustráciu začnem vybíjať na našich fórach. Ľudia nám vtedy písali, ako veľmi veria v náš projekt a v nás samotných, a pamätám si aj na prvý komentár, ktorý sa mi vryl do pamäte. Išlo o chalana z Českej republiky, študenta, ktorý povedal: “Verím, že nesklamete ani jedného z OnePlus fanúšikov. Hneď, ako dostanem v škole titul, posielam svoj životopis práve do vašej firmy.”.

Popri tom, ako Carl Pei rozprával o sile, ktorú im dodala v začiatkoch komunita, začal plakať. Aj preto je dnes OnePlus tam, kde je. Ako jedna z mála spoločností sa totižto hŕstka ľudí stojaca za vývojom OnePlus One rozhodla načúvať k tomu, čo hovoria ľudia a ich rady a názory si zobrali ku srdcu. A ako sa hovorí – ako sa do hory volá, tak sa z hory ozýva. OnePlus dnes vedie v mnohých rebríčkoch o spokojnosti svojich zákazníkov.

Oneplus-One-foto-02

Náš tip
RECENZIA | OnePlus One – multifunkčný nástroj za bagateľ

Našim cieľom bolo predať aspoň 30 000 smartfónov

Hoci možno OnePlus pokladať za zabehnutú spoločnosť, začínala s titulom start-upu. Dnes má OnePlus približne 900 zamestnancov a každý vie, čo má robiť. Cieľom bolo vytvoriť zaujímavý smartfón, ktorý by stál niekde na rozmedzí medzi lacnými Androidmi s priemernou cenou 100 dolárov a high-end modelmi s cenovkou okolo 450 – 500 dolárov. OnePlus sa začal predávať za 249 dolárov pri 16 GB verzii a peňaženky kupujúcich nezruinoval ani 64 GB model drahší iba o niekoľko dolárov.

Povedali sme si – keď predáme 30 000 smartfónov, môžeme zaplatiť všetkým ich mzdy a nik nepríde o svoju prácu. Keď predáme 50 000 smartfónov, pôjde o naozaj vydarený rok. A kebyže predáme 100 000 smartfónov, bolo by to naozaj výnimočné. Ak sú moje informácie správne, doteraz sme predali približne 1,5 milióna zariadení.

Odhady zakladateľov OnePlus boli prekonané 15-násobne. Aj preto možno hovoriť o tom, že OnePlus je veľmi úspešnou spoločnosťou. Spočiatku boli predaje zariadenia slabé, ľudia neverili novej značke a na trhu sa predávalo mnoho zariadení s výborným pomerom ceny a výkonu, ktorých značkám ľudia dôverovali. OnePlus mal ale ešte pred spustením predaja výborný marketing a optimistické predpoklady o OnePlus One potvrdili aj prvé recenzie. Potom sa spustil blázinec a boj o pozvánky na kúpu zariadenia.

V takýchto priestoroch robí väčšina zamestnancov spoločnosti OnePlus. Foto: Mobilegeeks
V takýchto priestoroch robí väčšina zamestnancov spoločnosti OnePlus. Foto: Mobilegeeks

OnePlus One sa dalo kúpiť len v niekoľkých zahraničných krajinách a iba s platnou pozvánkou, ktorej životnosť bola len niekoľko dní. Ľudia sa nás pýtali, kde si môžu OnePlus One kúpiť a my sme im nemohli nijako pomôcť. Šikovnejší z vás si toto zariadenie kúpili v zahraničí cez známych či rodinu, iní zas využili služby zahraničných doručovateľských služieb, ktoré pracovali na princípe virtuálnej poštovej schránky. Balík za vás prebrala firma v Nemecku, ktorá vám ho obratom poslala kuriérom na Slovensko. V takomto prípade sa ale cena zariadenia, vtedy stanovená na 249 dolárov pri 16 GB verzii, značne navýšila. Dnes si OnePlus One môžete kúpiť priamo na stránke výrobcu aj zo Slovenska.

Revolúcia aj v druhej generácii

Posledných 400 dní pracovalo všetkých 900 ľudí vo OnePlus na vývoji nového smartfónu. Ten ponesie označenie OnePlus 2 a po úspechoch svojho predchodcu sú naň kladené vysoké požiadavky. Aj preto sa vývojári neponáhľali s vývojom a snažili sa vyladiť všetko do dokonalosti. Hoci bude cena OnePlus 2 vyššia než v prípade OnePlus One, pôjde o viac konkurencieschopné zariadenie, ktoré ponúkne naozaj parádnu výbavu. Presvedčilo nás o tom aj niekoľko potvrdených parametrov zo strany spoločnosti OnePlus, ktoré sa stali súčasťou ich predpredajného marketingu.

Spôsob, ako vytvoriť veľké veci, je maximalizovať skúsenosti, ktoré máte. To je to, čo ma motivuje pri mojej práci a získavaní nových vedomostí. Je to ako hľadanie toho, ako by ste prežili svoj život na plný plyn, so všetkým, čo k nemu patrí, keby ste na to mali len jedinú príležitosť. – dodal na záver rozhovoru Carl Pei.

OnePlus 2 bude predstavený už zajtra, 27. júla 2015.

Zdroj: WSJ

26.7.2015

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+