MojAndroid

Naposledy som kupoval mobilný telefón z Nemecka pred niečo vyše tromi rokmi. Zaplatil som ho kartou a kuriér mi ho priviezol do 5 dní priamo domov. Obavy? Tie som nemal a dokonca ma ani nenapadlo, že by som mohol prísť o peniaze alebo tovar nepríde.  Od roku 2014 sa však pravidlá v EÚ zjednotili a ochrana platí pre nákup on-line v krajinách Únie všade rovnaká. Je to teda lepšie pre nás, spotrebiteľov?

Nákup on-line v EÚ

lete roku 2014 boli definitívne prijaté rovnaké pravidlá, ktoré sa týkajú nakupovania cez internet v celej Európskej únii. Celkový model nakupovania sa samozrejme nemení a ani nemusí. Nákup z internetového obchodu napríklad v Nemecku alebo Rakúsku prebehne vo väčšine prípadov tak, že si napríklad telefón objednám, hneď ho kartou zaplatím a príde mi buď poštou, no vo väčšine prípadov kuriérom. A to do pár dní. Najväčší problém alebo skôr obava nastáva v prípade reklamácie alebo vrátenie telefónu, ktorý som dostal ako nevhodný darček. Začnime samotným darčekom. Nie vždy je to, čo nájdeme pod vianočným stromčekom vysnívané a stáva sa, že rodina obdaruje svojho člena aj hardvérom, ktorý vôbec nechce. Ak bol telefón kúpený v rámci EÚ, platí vo všetkých jej krajinách právo na vrátenie tovaru kúpeného cez internet do 14 kalendárnych dní. Dôležité je, že toto právo platí a lehota začne pre zákazníka plynúť momentom, keď mu bol tovar doručený, nie už momentom, kedy tovar zakúpil na internete. Ak totiž doprava bude trvať dlhšie, znamenalo by to bezdôvodné skrátenie týchto štrnástich dní. Spolu s uhradenou kúpnou cenou musí byť zákazníkovi vrátený aj náklad na dodanie tovaru, ktorý uhradil pôvodne za kuriéra alebo zvolený spôsob dopravy.

Zároveň je pre celú Úniu stanovená aj lehota na vrátenie tovaru, ktorú má váš obchodník, kde ste tovar on-line zakúpili. Peniaze sa vám musia zaslať spať do 14 kalendárnych dní od prijatia oznámenia že tovar vraciate. Je možné to však predĺžiť zo strany predajcu, ak ešte nemá k dispozícii telefón, ktorý mu posielate späť. Preto dbajte aj na formu, akou to posielate, aby ste vedeli identifikovať moment, kedy to predajca skutočne prevzal. Navyše, súčasťou vášho nákupu v internetovom obchode musí byť aj formulár, ktorý je jednoduchý a dostanete ho na mail od predajcu. Ten slúži na jednoduché odstúpenie od objednávky a vrátenie tovaru, pričom jeho použitie je dobrovoľné na strane zákazníka. Kľudne môžete napísať aj vlastné odstúpenie a pošlete. Samotný formulár je verejne dostupný na internete, v jazyku krajiny, kde ste tovar kúpili, čiže to môže byť pomôcka, ak neovládate dobre jazyk obchodu, kde ste kupovali. Formulár je skutočne jednoduchý a aj cez verejne dostupný prekladač si tých pár slov preloží každý a hneď viete, čo do formulára dopísať. Samotné vrátenie tovaru je vo väčšine na vaše náklady, o tom však musí predajca informovať. Tu býva problém, že človek vidí iba cenu a tú uhradí. Málokto študuje obchodné podmienky v nemčine alebo angličtine.

Nákup on-line v EÚ

Pri nákupe zo zahraničia boli odstránené tiež rôzne poplatky za použitie platobnej karty. Bolo to celkom bežné, že platba tovaru z Nemecka sa predražila aj o poplatok, ktorý bol strhnutý od predajcu navyše a nesúvisel s nákladmi na použitie karty cez internet. Teraz pri platbe kartou musí byť strhnutý iba reálny náklad, ktorý s použitím karty súvisí.  Ak sú pochybnosti, každá banka na Slovensku, kde bola karta vydaná vie uviesť, či sa strhli poplatky bežne účtované alebo aj nejaké navyše.

Ak už teda využívate on-line nákup v zahraničí, nezabúdajte, že máte rovnaké práva ako keby ste tovar kupovali u nás na Slovensku z internetového obchodu. Dokonca aj právo na reklamáciu je zachované a to vrátane záruky, ktorá platí pri novom telefóne alebo tablete pre EÚ v dĺžke minimálne 2 rokov. S tým je spojené právo na bezplatnú výmenu, opravu vady alebo dokonca vrátenie peňazí, ak sa vada opraviť nedá. Pre Úniu platí aj u nás známa lehota 6 mesiacov, ak sa tovar reklamuje do 6 mesiacov od zakúpenia, platí, že vada existovala už v čase kúpy a nie je nutné ju preukazovať predajcovi. Pri vadách a záruke už bude nutné pozrieť sa aj na konkrétne podmienky krajiny, kde ste tovar kúpili, uplatnenie reklamácie totiž môže byť spojené s podmienkou, že tak musíte urobiť do určenej lehoty (zvyčajne dvojmesačnej, od zistenia vady) inak vaše právo zanikne.  No a v prípade, že kúpite použitý telefón, musí vám aj predajca z inej krajinu EÚ poskytnúť minimálne ročnú záruku.

25.12.2016
  • Adam Beňko

    A co takto napísat aj o nákupe na firmu, odpočte dph a clu?

  • IQLogic

    A prečo ste v článku neuviedli aj konkrétne zákony, vyhlášky či nariadenia, aby sa ľudia mohli odvolať na niečo konkrétne? Taktiež v článku píšete o formulároch, no neuvediete odkazy na ich stiahnutie. Objednával som z internetu XY-krát a to aj zo zahraničia, no žiadny formulár na vrátenie tovaru nebol súčasťou balenia – týmto narážam na vety: “Navyše, súčasťou vášho nákupu v internetovom obchode musí byť aj formulár, ktorý je jednoduchý a dostanete ho na mail od predajcu. Ten slúži na jednoduché odstúpenie od objednávky a vrátenie tovaru, pričom jeho použitie je dobrovoľné na strane zákazníka.”
    A poprosím o ozrejmenie týchto tvrdení: “Pre Úniu platí aj u nás známa lehota 6 mesiacov, ak sa tovar reklamuje do 6 mesiacov od zakúpenia, platí, že vada existovala už v čase kúpy a nie je nutné ju preukazovať predajcovi. Pri vadách a záruke už bude nutné pozrieť sa aj na konkrétne podmienky krajiny, kde ste tovar kúpili, uplatnenie reklamácie totiž môže byť spojené s podmienkou, že tak musíte urobiť do určenej lehoty (zvyčajne dvojmesačnej, od zistenia vady) inak vaše právo zanikne.”

    • Michal Silon

      Ani mne doteraz neprisiel formular o odstupeni od zmluvy dokonca ani pri vyrobku nebol pribaleny a to nakupujem casto zo zahranicia. .

  • Tomáš Petrík

    Z mojich poslednych 4 telefonov boli 3 kupene zo zahranicia a nemal som ziadny problem, taktiez dalsie rozne prislusenstvo som takto kupoval. Zatial som nepotreboval nic reklamovat, takze s tym (nastastie) skusenost nemam.

+