To, čo sa ešte pred niekoľkými mesiacmi zdalo ako vzdialená budúcnosť, sa postupne stáva realitou. Iste, ak sa opýtate na názor Elona Muska, on vám povie, že cez vysokorýchlostné potrubia sa budeme prepravovať už o niekoľko rokov. Bežnému človeku sa to ale môže zdať nemožné. Aj tých najväčších odporcov ale presvedčí funkčný testovací model, ktorého konštrukcia je už na spadnutie. 5 míľ dlhé nízkotlakové potrubie Hyperloop by malo byť odrazovým mostíkom pre celú sieť takýchto potrubí, ktorá by mala bežnú dopravu zmeniť na nepoznanie.
Viete si to predstaviť? Žiadne zápchy, žiadna tlačenica v MHD a pre mnohých ľudí aj o niekoľko hodín cestovania do práce a z práce menej. Jednoducho fantázia. Práve tá ale poháňa Elona Muska, ktorý opakovane dokazuje, že takéto odvážne nápady posúvajú ľudstvo dopredu. Sám má toho ale na starosti veľmi veľa – okrem výroby automobilov Tesla dohliada aj na vesmírne projetky SpaceX, a tak mu na revolúciu v doprave nezostal čas. Riadenie vývoja Hyperloop tak prenechal na ostatných. Plány na zostrojenie testovacieho tunela priniesol startup Hyperloop Transportation Technologies, ktorý je jedným z dvoch startupov, ktoré sa naplno venujú tomuto projektu.
Hyperloop je rýchlejší, ako bežné dopravné lietadlá
Tým ale pomáhajú bystrí ľudia z celého sveta. Viac ako 600 inžinierov zo spoločností NASA, Boeing, SpaceX či Tesla sa vo voľnom čase podieľajú na zdokonalovaní návrhov a snažia sa priniesť funkčný model, ktorý by názorne ukázal niekdajšiu predstavu Elona Muska. Ten im pritom neponúkol priamy plat, ale podiel v spoločnosti, čo sa neskôr môže ukázať ako skvelý obchod pre obe strany. Potrubie Hyperloop by malo prepravovať ľudí rýchlosťou vyše 1 200 km/h. Okrem neuveriteľnej rýchlosti by mala byť výstavba potrubia oveľa lacnejšia, ako je to pri moderných vysokorýchlostných železniciach.
V Kalifornii, kde vzniká aj projekt Hyperloop, iba nedávno vznikol porovnateľný plán na výstavbu vysokorýchlostnej železnice, kde by vlaky dosahovali maximálnu rýchlosť 354 km/h a jedna míľa takejto železnice by stála 82,5 milióna USD. Hyperloop by prepravoval ľudí viac ako trojnásobne vyššou rýchlosťou a jedna míľa takéhoto potrubia by stála okolo 20 miliónov dolárov. Trochu rozdiel, však?
Nové testovacie potrubie by sa neskôr malo stať základným stavebným kameňom obrovskej siete, ktorá by mala spájať všetky najdôležitejšie mestá v USA. Samotná konštrukcia by mala začať v tomto roku, potom budú nasledovať dodatočné analýzy a úpravy a v roku 2018 by sa vysokorýchlostnými kapsulami v potrubí mali prepraviť prví pasažieri. To vôbec nie je veľmi vzdialená budúcnosť a startup HTT má už všetko pripravené, dokonca má zabezpečené aj územie, kde začne potrubie stavať a testovať.
Možno si myslíte, že toto stačí na to, aby sa Hyperloop stal tým najatraktívnejším dopravným prostriedkom na svete. Mýlite sa. Zážitok z jazdy spestria aj ďalšie výdobytky modernej doby. Zabudnite na klasické lístky, vstup do kapsule si budeme určite kupovať nejakou digitálnou formou. Okrem toho tu nájdeme aj okná s virtuálnou realitou, kde budú zobrazované rôzne scény z hollywoodskych filmov či vymyslených svetov. HTT dokonca už aj pracuje s európskou spoločnosťou zameranou na virtuálnu realitu.
Možno už v tomto desaťročí
Hoci sa jedná o skutočne futuristickú technológiu, HTT má už aj konkurenciu, aj keď nie úplne doslova. Druhý startup venujúci sa tejto technológii s názvom Hyperloop Technologies aktívne pracuje na otestovaní potrubia v kalifornskej púšti. Aj sám Elon Musk, resp. jeho pracovníci, pripravujú testovaciu prevádzku priamo na pôde SpaceX, kde dovolil študentom, aby technológiu ďalej vyvíjali a zdokonaľovali.
Hyperloop má skutočnú schopnosť zmeniť svet ako ho poznáme. Nepredstaviteľne rýchle cestovanie je skutočne za rohom a ak sa niekomu môže podariť prísť s takýmto riešením, je to práve Elon Musk a jeho ľudia. Samozrejme, všetci adepti na skonštruovanie podobného potrubia majú pred sebou ešte dlhú cestu. Po tom, ako sa im skutočne podarí vytvoriť samotné potrubie, musia začať myslieť na to, ako to vlastne bude celé fungovať a najmä na to, ako budú chránení pasažieri. Stovky kilometrov dlhé potrubie prešpikované modernou technológiou je totiž ideálne na rôzne nehody a úrazy a je potrebné vymyslieť napríklad aj systém vstupu do potrubia mimo staníc, resp. vytvorenie špeciálnych únikových východov, ktoré by pasažieri použili v prípade nebezpečenstva.
Podstatné je ale už aj to, že sa na riešení pracuje a podľa aktuálnych odhadov by malo byť k dispozícii čoskoro. Ktovie, možno prvá komerčná prevádzka takéhoto potrubia bude k dispozícii ešte v tomto desaťročí. Otázne ale zostane, ako dlho bude trvať, kým sa niečo podobné ukáže aj za hranicou USA.
Zdroj: TechCrunch
Opravte si prosím v článku tieto chyby:
1. “5 míľ dlhé vákuovo uzavreté potrubie Hyperloop”
Hyperloop nebude využívať vákum, ale nízky tlak vzduchu (no nie vákum).
2. “rýchlosťou vyše 1 200 km/h, čo je viac ako rýchlosť zvuku”
Hyperloop nebude jazdiť nadzvukovou rýchlosťou. Nadzvuková rýchlosť sa mení v závislosti od nadmorskej výšky, teploty a prostredia. Napríklad na úrovni hladiny mora pri teplote 20°C je to 1235 km/h. Hyperloop nemôže prekonať nadzvukovú rýchlosť, vzniknutý aerodynamický tresk by potrubie rýchlo poškodil/zničil.
kedze sa zvuk vo vakuu nešíri tak v trubici by nemohol nastat žiaden aerodynamický tresk :)
Ešte raz a pre istotu to píšem pomalšie: Hyperloop nebude jazdiť vo vákuu :)
doplnili sme, opravili sme :)
Vákuum je definované ako tlak nižší ako atmosferický. Takže nízky tlak je vákuum.
[…] tzv. Hyperloop – vysokorýchlostné potrubie, ktoré by slúžilo na prepravu. (zdroj: https://www.mojandroid.sk/hyperloop-cestovanie-buducnosti-realita-elon-musk/) takto by sme sa na miesto určenia mohli dostať veľmi rýchlo a vyhli by sme sa množstvu […]