Sociálna sieť TikTok je v tomto čase veľmi populárna, a to nielen medzi mladistvými. Pre ľudí zarábajúcich na internete sa však stala perfektným zdrojom publika a najmä finančných prostriedkov prostredníctvom reklám. Podľa portálu beuc.eu, sú skryté reklamy jedným z dôvodov, prečo sa Európska spotrebiteľská organizácia rozhodla podať na obľúbenú sociálnu sieť sťažnosť.
TikTok má neodvolateľné právo distribuovať videá používateľov
Okrem neoznačovania skrytej reklamy a nedostatočnej ochrane mladistvých pred nevhodným obsahom, sa objavili aj nejasnosti v podmienkach používania. Podľa informácií na portáli beuc.eu, dávate TikToku jeho používaním neodvolateľný súhlas používať, distribuovať a reprodukovať vaše a videá ostatných používateľov bez žiadnej odmeny.
Problémom je taktiež aj nedostatočne vysvetlené používanie osobných údajov. TikTok ich údajne neformuluje tak, aby boli o zbieraní dát (aké dáta a z akého dôvodu) informované dostatočne aj deti a mládež. Je taktiež pravdepodobné, že niektoré praktiky TikToku sú v rozpore s GDPR.
Ďalším zaujímavým faktom je aj výhrada týkajúca sa virtuálnych platieb. V rámci sociálnej siete je možné obľúbeným používateľom darovať darček, ktorý si však musíte zakúpiť pomocou mincí, ktoré získate taktiež ich zakúpením. TikTok si vyhradzuje právo na zmenu konverzného kurzu medzi darčekmi a mincami, čo môže viesť k skresleniu transakcie v jeho prospech.
Monique Goyens, generálna riaditeľka Európskej spotrebiteľskej organizácie (BEUC), na margo veci uviedla:
„Za pár rokov sa TikTok stal jednou z najpopulárnejších aplikácií s miliónmi používateľov v celej Európe. TikTok však sklamal svojich používateľov masívnym porušovaním ich práv. Objavili sme celú sériu porušení práv spotrebiteľov, a preto sme na spoločnosť podali sťažnosť. Deti milujú TikTok, ale spoločnosť ich nedokáže ochrániť. Nechceme, aby naši najmenší boli vystavení všadeprítomnej skrytej reklame a nevedomky sa zmenili na billboardy, keď sa len snažia pobaviť. Spolu s našimi členmi – spotrebiteľskými skupinami z celej Európy – vyzývame orgány, aby podnikli rýchle kroky. Musia konať teraz, aby sa ubezpečili, že TikTok je miestom, kde si používatelia a najmä deti môžu užívať bez toho, aby boli zbavení svojich práv. “
Z vyššie uvedených dôvodov sa rozhodla Európska spotrebiteľská organizácia konať. Podaná sťažnosť má mať za následok najmä to, aby TikTok správne informoval používateľov o podmienkach používania. Sociálna sieť by taktiež mala viac dbať na ochranu detí a mladistvých pred nevhodným obsahom. BEUC touto cestou žiada, aby orgány začali komplexné vyšetrovanie postupov spoločnosti a zabezpečili tak rešpektovanie práva spotrebiteľov v EÚ.