Nový fínsky startup s názvom Varjo chce priniesť nový vietor do segmentu virtuálnej reality. Aktuálnym zameraním spoločnosti je rozlíšenie, inak povedané jedna zo slabín aktuálnej VR technológie. Generálny riaditeľ a spoluzakladateľ spoločnosti Urho Konttori pracoval na vlajkovej lodi Nokia N9 a neskôr na smartfónoch Lumia pre Microsoft. Ďalší spoluzakladateľ spoločnosti má za sebou taktiež skúsenosti v rámci spoločnosti Nokia. Nie je tak prekvapením, že novým cieľom spoločnosti je profesionálny prístup a prínos nového VR headsetu pre virtuálnu a rozšírenú realitu.
Svetoznáme spoločnosti ako Facebook, Google či Samsung majú rovnako plány na zdokonalenie technológie VR. Spoločnosť Varjo však prichádza s heslom napodobniť správanie ľudského oka a priniesť až 70x jasnejšie VR riešenie oproti súčasným headsetom. Headset od Varjo má vo svojom strede ponúknuť rozlíšenie dostatočné na tzv. “skrytie pixelov.” Ostrý obraz v jadre bude kompenzovaný obrazovkami s nižším rozlíšením po stranách. Podobne ako váš mozog a vaše oči odfiltrujú detaily, ktoré sú mimo vášho zamerania, slúchadlá Varjo budú používať sledovanie očí a softvér na lepšie vykresľovanie aktuálnej scény.
Nejde o úplne nový nápad, pokusy o podobné rozšírenie zobrazovacieho panelu pre virtuálnu realitu sa už objavili. Navyše aktuálna technológia si vyžaduje kabeláž naviac a použitie špecifickej technológie pre implementáciu nových zobrazovacích panelov do rozmerov priemerného headsetu. Spoločnosť Varjo sa však zaväzuje k použitiu vysoko kvalitných komponentov pre svoju novú technológiu.
Spoločnosť zatiaľ neukázala verejne svoj testovaný koncept. Namiesto toho prichádza experiment, kde spoločnosť Varjo rozšírila aktuálne dostupnú verziu headsetu Oculus Rift o svoj nový technologický koncept. Výsledok bol na demo príkladoch imaginárnej miestnosti či kokpitu lietadla viac ako uspokojivý. V rámci jadra pozorovanej scény boli prítomné ostré detaily (približne 15% obrazovky) a následne sa ostrosť znižovala podobne ako ju znižuje ľudské oko v rámci periférneho videnia. Aktuálne známe nedostatky sú spomínaná kabeláž naviac či zjavné “okno” medzi ostrým mikrodisplejom od Varjo a obrazovkou Oculus.
VR tím spoločnosti Varjo plánuje pre svojich vybraných partnerov priniesť novou technológiou nabitý VR headset už v priebehu roka 2017. Týmto vybraným partnerom bude headset poskytnutý bezplatne na testovanie. Oficiálne uvedenie na trh je plánované neskôr v roku 2018. Cenovo sa pohybujeme rádovo v tisíckach eur a cieľová skupina je najmä profesionálne využitie pre architektov, dizajnérov či vývojárov VR. Generálny riaditeľ spoločnosti Urho Konttori tiež povedal, že spoločnosť má väčšie ambície, pokiaľ ide o segment virtuálnej, rozšírenej reality či kombinácie oboch.
Zdroj: theverge