MojAndroid

Pôvodne sme nemali v úmysle urobiť tretie pokračovanie príbehu okolo reklamácií, avšak zaujímavé otázky v diskusii boli natoľko presvedčivé, že sme to nakoniec urobili. Témy ako záruka dotovaných telefónov, reklamovanie telefónu, ktorý má ROOT alebo stále a donekonečna sa opakujúce informácie o záruke na batériu v dĺžke 6 mesiacov boli dobrým podnetom.

Náš tip
Reklamácia pokazených telefónov a časté finty našich predajcov (1.časť) | TÉMA
Náš tip
Reklamácia pokazených telefónov a časté finty našich predajcov (2. časť) | TÉMA

Kúpa telefónu z druhej ruky a záruka

Asi najčastejším prípadom, ktorý sa u nás vyskytuje a spôsobuje problémy, je kúpa telefónu, ktorý bol vybraný od operátora. A otázka záruky a jej uplatnenie môže byť teda aktuálna a nastúpiť ešte skôr, ako si nový majiteľ stihne telefón poriadne užiť. Naša práva úprava je v tomto smere postavená na princípe, že daný záväzkový vzťah (kúpa telefónu od operátora) vzniká medzi operátorom a kupujúcim zákazníkom. Tomu je zároveň operátor povinný poskytnúť zákonom určenú dĺžku záruky na nový telefón. V tomto prípade je to celkom jasná situácia a predaj telefónu tretej osobe (novému vlastníkovi) na tom nič nemení.

Súdy však postupne reagovali aj na tieto osobitosti, a to pri enormnom náraste predaja použitých vecí, ktoré sú ešte v záruke a dokonca sa vyvinula taká súdna prax, ktorá uznáva prechod tohto záväzkového vzťahu na nového vlastníka telefónu, ktorý by si ju mohol uplatniť voči samotnému operátorovi. A to napriek tomu, že telefón od neho osobne nekupoval. Je to celkom zaujímavá situácia, ktorá sa však v podmienka našich operátorov aplikuje rôzne. Aby mal nový majiteľ úplnú istotu, že bude bez pochybností môcť reklamovať telefón u operátora, kde bol pôvodne kúpený, treba vypracovať písomnú zmluvu, ktorou sa uskutoční prevod práv viaznucich na záruku, teda prevod týchto práv z pôvodného kupujúceho na nového majiteľa telefónu. Tým sa zaručí, že z danej kúpnej zmluvy bude všetky práva a povinnosti vykonávať nový vlastník, a to vrátane prípadnej úhrady kúpnej ceny, ak nebude reklamácia možná.

Druhá situácia, ktorá býva častá, spočíva vo vypracovaní plnej moci, ktorá splnomocní nového vlastníka, aby v mene toho predchádzajúceho uplatnil reklamáciu. Jej nevýhodou je to, že nový kupujúci a používateľ telefónu koná v mene tohto predchádzajúceho vlastníka, čiže aj prípadne vrátenie kúpnej ceny za telefón, ak sa nedá opraviť by malo patriť pôvodnému kupujúcemu, aj keď ten telefón predal. Na toto je dobré myslieť už dopredu a dohodnúť si tieto nároky písomne. Je však jasné, že takto to málokedy v praxi funguje. Je však viacero predajcov a výrobcov, ktorí viažu záruku na IMEI telefónu a neposudzujú, komu bol telefón predaný. To je pre nového majiteľa tá najlepšia situácia. Je však dobré si minimálne plnú moc zaobstarať, alebo si dopredu overte, ako sa bude predajca (operátor, ale napríklad aj e-shop) správať, keď uplatní reklamáciu niekto iný, ako pôvodný zákazník.

ROOT a reklamácia

Keď som si zbežne pozrel, ako sa táto téma za posledné roky vyvíjala na slovenských fórach, musím uznať, že sú jej venované tisíce príspevkov a názorov. Čo však v situácii, že máte na telefóne ROOT a idete reklamovať? Je to dôvod na zamietnutie reklamácie, bez ďalšieho skúmania podstaty vady? Musíme sa teraz vrátiť späť, k predošlým článkom, kde sme uvádzali dĺžku zákonnej záruky a to 24 mesiacov pri novom telefóne. Táto záruka je daná zákonom a nedá sa nijako podmieniť, predajca teda nevie určiť pre jej uplatnenie žiadne podmienky, musí ju proste poskytnúť.

Ak teda prídem s telefónom, ktorý je v záruke a má ROOT, nesmie predajca iba s týmto konštatovaním záruku odmietnuť. Musí skúmať, do akej miery a či vôbec je daný ROOT v konkrétnom prípade dôvod, pre ktorý vznikla vada na telefóne. Jeden príklad, ktorý to dokonale vystihuje, zákazník si uplatnil u predajcu reklamáciu a mal na telefóne ROOT, pričom mal pokazený nabíjací konektor, ktorý vôbec nefungoval. Telefón mal 10 mesiacov a počas odborného posúdenia a reklamácie sa ukázalo, že konektor mal vadu, ktorá nebola spôsobená mechanicky a ani iným vplyvom a reklamácia bola uznaná. Predajca nijako nevedel preukázať, že zákazníkov zásah do telefónu a jeho softvéru spôsobil danú vadu. Reklamácia musela byť uznaná. Ak je však opačná situácia, tak takýto zásah do telefónu zo strany zákazníka spôsobí, že reklamácia uznaná nebude, pretože práve zákazníkov zásah vadu spôsobil.

ROOT Seriál

Treba vždy pamätať na to, že daných 24 mesiacov je určených zákonov a to bezpodmienečne. Ani predajca nemá právo a môže robiť čokoľvek, nedokáže na uplatnenie tejto záruky určiť žiadne podmienky. Musí iba skúmať, aká je vada a ako vznikla a či som ju ako používateľ nespôsobil alebo nezavili jej vznik (a to aj tým, že používam ROOT na telefóne). Iná situácia je pri záruke nad 24 mesiacov, kedy si už predajca môže stanoviť aj podmienku, že telefón s ROOT nebude reklamovať, aj keď tento zásah na vznik vady nemal žiadny vplyv. Na to pozor.

Batérie a 6 mesiacov stále dookola

Téma okolo batérií a 6 mesačnej záruky je už ako obohratá platňa. Nikoho nebaví, nikto ju nepočúva, ale stále hrá dookola. Ak niekto pozná ustanovenie platného právneho stavu pre Slovenskú republiku, budem osobne rád, ak do diskusie dá citáciu toho zákona, ktorý určuje pre batérie záruku 6 mesiacov. Je to samozrejme nezmysel, aj na batérie sa vzťahuje záruka 24 mesiacov, v kontexte toho, ako sme to uviedli v našom prvom článku k tejto téme.

Toto potvrdzuje aj Slovenská obchodná inšpekcia. To, že si servis alebo servisy robia čo sa im páči nie je nič nezvyčajné. Nedajte sa však odbiť takouto informáciu, osobne by som videl celý problém v tom, že v minulosti bola zákonom určená práve záruka v dĺžke 6 mesiacov a mnohým sa to tak páči dodnes, že presvedčili samých seba, že to tak musí ostať.

27.3.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

8 odpovedí na “Reklamácia pokazených telefónov a časté finty našich predajcov (3. časť) | TÉMA”

  1. K tej batérii. Ľudia si mýlia pojem životnosť a záruka. S batériou je to zložitejšie z dôvodu, že povaha tejto veci je – pri nabíjaní a vybíjaní batérie sa jej kapacita neustále znižuje. A tak reklamovať telefón po roku a pol s vadou: batéria vydrží tri hodiny je úplne smiešne. Pokiaľ je odborným posudkom zistená elektronická vada batérie, v tom prípade má spotrebiteľ nárok na opravu (výmenu). V prípade že je ale kapacita batérie znížena z dôvodu neustáleho nabíjania a vybíjania telefónu, je to jej povaha a vlastnosť a na túto vadu sa reklamácia nevzťahuje.
    Aj na brzdových platničkách na aute je záručna doba 24 mesiacov. Ak ich zákazník vyšúcha svojim neustálym šlapaním na brzdu po roku, tak pôjde reklamovať? Že sa spotrebný tovar spotreboval pred koncom záručnej doby?

    • Bratu ta ty ši skadzy mudro si to povedal ale je to hlúposť nové batérie by mali vydržať 24 mesiacov moja stará omnia mala 6 rokov a baterka vydržala 5 dní pri normálnom používaní len na volanie nie hranie hier tak isto mi vydrží vivaz a to keď som ich kúpil tak som ich využíval naplno že som ich nabijal každý deň teraz tak isto pouzivam note4 niekedy nabijam aj 2x na deň ak hrám v kuse hry vineglory ale keď ho nepoužívam tak vydrží v pohode 4 dni a už ho mam rok a nepostrehol som žiadne opotrebenie myslím ak ma s tým niekto problém je to isto chybný kus.

      • Ja ti to poviem inak… ja si batériu necením, a tak to vyzerá. Hrám stále hry, batéria mi momentálne po polroku vydrží cca 4 hodiny (LG G4). A nemienim to ani ísť reklamovať, lebo viem, že neraz som dával mobil na nabíjačku už keď mal 30% a odpájal ho keď mal len 50% lebo som musel odísť od elektriky. Takže je to aj o tom…
        Keď nabíjaš poctivo, tak môžme hovoriť o riadnej výdrži baterky ;)

    • dobre napísané a niečo podobné som chcel dať aj ja veľmi pekný príklad bol Samsung a jeho nafúknuté baterky tuším pri S5 jednoducho baterka to nezvládla a tu sa môže výrobca vyhovárať ako chce ale jednoducho nafúknutá batéria v mobile nemôže byť problém nabíjania nakoľko tu už musí zapracovať SW fonu a nedovoliť aby sa moc vybila alebo povedzme prebila čo môže spôsobiť takýto problém a samozrejme kvalita bateriek ktoré by si Samsung mal vyrábať sám

  2. Ten root neni problem u znaciek ako Sony,Xiaomi.Ale taky komunisti zo Samsungu a ich chory a zvrateny merac flashov Knox tam uz problem je.Urobite root,flashnete si nejaku custom rom upravene recovery a ste skoncili.Aj ked to zo zavadou/poruchou nema nic spolocne oni si uz dovod najdu aby vam to neuznali.Jedina moznost ako urobit root a vyhadzat ten bordel vnucovany samsungom je apk Kingroot.
    Napr Xiaomi uz ma root v zaklade a je podporovany priamo Xiaomi co je jedina znacka ktora pochopila ze bez rootu je droid polovicny.

Pridaj komentár

+