Podanie reklamácie je prvým úkonom, ktorý bude nasledovať po okamihu zistenia jeho vady. Samozrejme, spotrebiteľ si väčšinou nepripustí, že by sa malo jednať o vadu, na ktorú sa záruka nevzťahuje. Sú však časté aj prípady, kedy predajca zamietne reklamáciu práve s tvrdením, že v telefóne sa našla vlhkosť, aj keď tomu tak nie je. Reklamácia sa môže podať buď osobne alebo poštou. Stretol som sa totiž so situáciami, kedy v predajni nebola osoba, ktorá by bola poverená reklamáciu prevziať. Napriek tomu, že to je povinnosťou každého predajcu, býva to spôsob, ako v prvom kroku odradiť kupujúceho riešiť reklamáciu. Odporúčam preto v týchto prípadoch poslať reklamáciu poštou, vo forme doručenky do vlastných rúk predajcu.
Najväčším omylom, ktorý sa často aplikuje na strane predajcov je podmienenie reklamácie pôvodným obalom. Ak predajca trvá na tom, že musíte doniesť s telefónom aj pôvodný obal, jeho konanie nemá v zákone oporu. Žiadny zákon takúto povinnosť kupujúcemu neukladá a teda ani predajca to nevie vyžadovať. A je úplne jedno, ako to má predajca uvedené v reklamačnom poriadku. Jediná výnimka môže byť spojená s predĺženou zárukou nad 24 mesiacov. Vtedy to predajca môže požadovať, inak záruku nad 24 mesiacov nemusí priznať.
Ešte jedna poznámka k spôsobu podania reklamácie je spojená s tým, že ak má predajca viacero prevádzok, je možné uplatniť reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzkarni, ak také výrobky ako reklamujem v danej prevádzkarni predajca má. Kúpu telefónu u predajcu na jeho pobočke v Bratislave tak viem bez problémov podať v prevádzkarni v Košiciach.
Každá reklamácia sa musí vybaviť do 30 dní. Toto heslo snáď pozná každý. Predstavme si však celú vetu so zákona, ktorá má trochu iný význam, ako sa väčšinou predajca tvári, a to nasledovne: „Po určení spôsobu vybavenia reklamácie sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch možno reklamáciu vybaviť aj neskôr; vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.“
Väčšina predajcov sa tvári a okamžite zasypú spotrebiteľa informáciou, že majú na vybavenie reklamácie 30 dní. Toto však nie je celkom pravda, pretože úvodom tejto vety zo zákona je jasne určené, že predajca má vybaviť reklamáciu ihneď. Samotná lehota 30 dní je nastavená ako hraničná a maximálna a mala by sa aplikovať v tých najzložitejších situáciách. Na škodu celej veci je fakt, že aj Slovenská obchodná inšpekcia kontroluje práve túto maximálnu dobu a vôbec sa nerieši, že ak je reklamácia triviálna, dala sa vyriešiť ihneď. Otázka je potom iba jedna, načo nám je takáto norma, keď ju nikto neuplatňuje a nerešpektuje a musíme čakať týždne na vybavenie jednoduchej reklamácie.
Ak sa uplatní reklamácia osobne, musí predajca vždy vydať potvrdenie o tomto uplatnení. Pri zaslaní reklamácie poštou vám predajca musí ihneď odoslať späť také isté potvrdenie. Splnenie týchto povinností preveruje obchodná inšpekcia. Rovnako tak, keď sa reklamácia ukončí, musíte dostať písomný doklad o vybavení reklamácie, a to najneskôr do 30 dní odo dňa, kedy ste reklamáciu uplatnili.
Pre každého spotrebiteľa je kľúčový prípad, ak predajca zmešká lehotu 30 dní na vybavenie reklamácie od jej uplatnenia, má kupujúci právo na výmenu výrobku za nový alebo má právo na odstúpenie od zmluvy (teda vrátenie peňazí). Právo výberu je vždy na kupujúcom a predajca musí urobiť to, čo si kupujúci vyberie, teda buď dá nový telefón alebo vráti kúpnu cenu. Týchto 30 dní sa počíta tak, že prvým dňom tejto lehoty je deň, ktorý nasleduje po dni, kedy sa reklamácia podala.
Pozor na dobu, kedy reklamáciu podávate
No a teraz sa vrhnime na to dôležité, a to je ako sa brániť proti zamietnutej reklamácii. Zákon má v tomto celkom jasno a definuje dve situácie, pričom sa jedná buď o reklamáciu uplatnenú do 12 mesiacov od kúpy telefónu alebo po 12 mesiacov po kúpe telefónu. Toto vstupné posúdenie alebo by som to definoval ako vstupný test je dôležité, pretože sa od neho odvíja možnosť a spôsob zamietnutia reklamácie. Pri reklamácii do 12 mesiacov od kúpy, ju môže predajca vybaviť zamietnutím iba na základe odborného posudku, ktorý sám musí uhradiť a vydať vám jeho kópiu. Odborným posudkom pritom môže byť vyjadrenie znalca alebo stanovisko vydané autorizovanou, notifikovanou alebo akreditovanou osobou, alebo stanovisko osoby oprávnenej výrobcom na vykonávanie záručných opráv. Samozrejme, predajca vie získať posúdenie, že nárok na reklamovanie nemáte, no už to musí minimálne preukazovať a dať kupujúcemu kópiu posúdenia. V tomto prípade máte už iba jednu možnosť, a to nechať spracovať nový posudok na vlastné náklady, ktorým by ste vyvrátili posúdenie od predajcu. Ak totiž predajca nechá posúdiť vadu u osoby, ktorá pre predajcu robí záručné opravy, tak potom posudok kupujúceho, ktorý pre neho urobí súdny znalec bude mať väčšiu váhu.
A čo teda pri uplatnení reklamácie po uplynutí 12 mesiacov od kúpy telefónu? Tu už na zamietnutie reklamácie nemusí predajca robiť žiadny posudok, Ak však je reklamácia zamietnutá, musí predajca kupujúcemu uviesť, kam môže tento poslať telefón na posúdenie. Náklady s týmto posúdením hradí predajca a je úplne jedno, ako toto posúdenie dopadne. V prípade, že sa vám podarí posudkom preukázať, že vada tam je a predajca za ňu zodpovedá, môžete znovu uplatniť novú reklamáciu a túto predajca už nesmie zamietnuť.
A na záver ešte jedna dôležitá poznámka, vada, ktorá sa prejaví do šiestich mesiacov odo dňa prevzatia tovaru, sa považuje za vadu, ktorá bola už v deň prevzatia. Toto platí vždy, s výnimkou ak to neodporuje povahe veci alebo ak predajca nepreukáže opak. Vždy však môže spotrebiteľ počas prvých 6 mesiacov toto uplatniť a bude mať lepšie postavenie pri reklamácii vady.
Z dôvodu viacerých podnetov, ktoré nám do redakcie prišli, spracujeme ešte pokračovanie článku, kde sa pozrieme na populárnu a často diskutovanú tému, ktorou je záruku od operátora, ak telefón predáte počas viazanosti a zodpovieme tiež časté otázky z diskusie.
Určite by bolo v pokračovaní článku dobré objasniť to, či pri výmene telefónu za nový začne plynúť nová záručná doba. Podľa toho, čo viem, by to tak u nás stále malo byť. Aj keď predajcovia to obchádzajú tým, že do protokolu napíšu “výmena základnej dosky”.
Samozrejme, že to tak je. Pri výmene za nový kus začína plynúť aj nová záruka.
A ako by to mohol obísť “výmenou základnej dosky”?
Na vymenenu suciastku sa vztahuje aka dlha zaruka? Je to niekde v zakone definovane?
Na vymenenu suciastku mas novu 2 rocnu zaruku…kupis telefon v r. 2015. Zaruka je do 2017, ale ak ti odide zakl.doska v 2016 a vymenia ju za novu, telefon ma zaruku stale do 2017 (plus navyse dni,kedy bol.telefon v servise) ale zakl.doska tym padom do 2018
podla mna na opravu, resp vymenenu suciasstku nie je 2 rocna zaruka ale iba 12 mesacna
Mne na G3 pri zarucnej oprave prasklin na hornej aj dolnej strane ramu vymenili komplet displej aj s ramom a zaruka sa predlzila o dobu, co bol telefon v servise. Asi za 14 dni bol spat. Riesene cez predajcu.
Preco by to tak malo byt? To ze ti daju novy kus je len ich sposob vyriesenia reklamacie, takze nieje dovod zacat od zaciatku so zarucnou dobou. Zarucna doba sa predlzuje len o cas straveny v servise, takze max 30 dni a to vzdy ked telefon reklamujes… novy 2 rocnu zarucnu dobu ziskas podla mna len vtedy ak ti je po tretej reklamacii ponuknute odstupenie od zmluvy alebo vymena za novy kus….
Áno je to tak.Ale v podstate je to výhodne.Ja som reklamoval Z2 a dostal som úplne novu Z2jku.V reklamačnom liste je napísané”výmena základnej dosky”.V opačnom prípade keby plynula nová záruka,nesťahovala by sa na mňa špeciálna záruka 3x a dosť.Čiže by som nemal možnosť opetovnéj výmeny za nový kus,či vrátenia peňazí.Takže ja v tom nevýhodu nevidím.
Nechcem ťa sklamať,ale 3 krát a dosť nie až tak platí. Moja Z2 je uz na 5. reklamácií.
Nie som si istý viem ako je teraz v zákone ale v minulosti bolo že 3x rovnaká porucha alebo 4x celková.. Čiže ak tie 4 reklamácie boli všetky uznané, mal by si mat na to právo.. Ale treba sa informovať niekde lebo mohlo sa to zmeniť
K tym 30 dnom. V pripade ak je 30 den sviatok alebo vikend, posuva sa hranica na dalsi pracovny den. Vysvetlili mi to v alze pri reklamacii….. Zial…..
toto podľa mňa nemá oporu v zákone a alza v tomto zavádza.
Rovnako postupuje aj naša firma pre ktorú robím čiže si myslím, že to niekde v zákone bude napísane.
oporu v zakone to ma a tym je OZ a ObchZ a plynutie lehot, staci precitat
Reklamacia musi byt vyriesena do 30 dni. Ak maju oni prevadzku zavretu z dovodu sviatku musi byt reklamacia dostupna predchadzajuci pracovny den.
Oklamali ta…robim s reklamaciami a poznam zakony. Reklamacia musi byt vybavena do 30 dni…ci je 30 den pondelok,piatok, nedela, sviatok…
Mohli by ste do vydania ďalšej časti zistiť detaily ohľadom Directive 1999/44/CE a ako sa zachová predajca či servis keď to na nich človek vytiahne?
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1998801
Čo konkrétne z tej smernice myslíš? Celkom ma to zaujíma…
Tu je slovenská verzia: http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:31999L0044&from=EN.
mna zaujima co vas zaujima? lebo podla na je spotrebitel dobre chraneny uz v svk legislative.
Zaujimalo by ma ako je to s bateriou v telefone hlavne ak je integrovana a po roku viditelne strati kapacitu. Telefon uz nevydrzi dva dni ale len den. Za normalnych okolnosti by som si ju vymenil sam ale takto je to nemozne.
baterie stracaju kapacitu ich pouzivanim takze reklamovat to odporuje povahe veci. tym padom ti reklamaciu neuznaju. baterku ti ale vymenia za peniaze.
Na kapacitu baterie sa myslim ze vztahuje osobitna zaruka 6 mesiacov…
,,Maticna doska zariadenia vykazuje znaky oxidacie” je tradicna mantra nasich servisov, akekolvek cokolvek si uz budem opravovat doma sam, pokazit a znefunkcnit to viem aj bez ich ,,odbornych” zasahov. Pri jednom takom ich oficialnom vysoko profesionalnom zasahu mi dodali z nefunkcnej wifiny mrtvy telefon. S uplne inou doskou nez som im do servisu oficialne daval… bezne postupy
uz 2x sa mi to stalo ze sa u nich v servise do telefonu zahadne dostala kvapalina..co s tym mozem robit?? pomoze SOI? alebo ak to dam ja na odborny posudok na vlastne naklady alebo medializacia??? ved toto je normalne ze si to mozu takto bezne robit??
Ahojte, mne nedávno zamietla Alza reklamáciu skoro po 30 dňoch s odôvodnením, že som k mobilu nepriniesol nabijacku. Čiže celé kolecko musím začať na novo… Mali na to právo?
Podľa ich reklamačných podmienok im musíš na reklamáciu odovzdať všetko príslušenstvo, takže asi áno.
O2 mobil Samsung A50 po 5 mesiacov “zomrel”.Zbadal som že je spodnej časti ohnutý.?! Odovzdal som na reklamáciu s zápisom bez škrabnutia,bez znakov poškodenia vlastním užívaním. 30-ti deň mi poslali sms že si mam prevziať mobil.Predajca mi oznámil že s mobilom nič nerobili,servis konštatoval neopravitelnosť mobilu dali mi protokol v ktorom bolo napísane že opraviť nie je možne pre mechanicke poškodenie a že mi ho opravia, vymenia displej,obal a to zaplatím 124,-eur. Mam za to že sa jedna o mechanicke chyby spôsobene chybou výroby mobilu a nie neodborným zásahom mňa ako užívateľa.Vada sa objavila do šiestich mesiacov odo dna prevzatia mobilu v predajný ?! Ako postupovať ďalej v reklamácii ?
Dobry den. Ja mam takyto problem. Reklamovala som iphon este v zaruke (8 dni pred koncom zaruky). Pri prevzani mobilu som nebola upozornena ze treba mat vypnutu funkciu FMI. Mobil bol v servise 17 dni cez ktore sa nic nedialo. Reklamacia bola zamietnuta z dovodu zapnutia FMI. Ked som FMI vypla a obratom odniesla mobil na opat na tu istu reklamaciu tak uz bol po zaruke. Reklamacia bola zamietnuta aj napriek vyjadrenia servisu ze mobil je nefunkcny ze sa neda opravit. Predajcom bola zamietnuta ze uz reklamacia bola po zaruke. Zevraj pisali jeden mail aby ma upozornili ze funkciu treba vypnut. Netelefonoval mi nikto.