MojAndroid

Ako to už býva zvykom, za posledné roky sa aj v oblasti vybavovania reklamácií a záručných dôb nahromadili mnohé spôsoby, ako ukázať alebo sa aspoň snažiť ukázať spotrebiteľovi, že jeho reklamácia nemôže byť riadne a v jeho prospech ukončená. Pozrime sa bližšie na tie najčastejšie triky predajcov a zároveň si predstavíme, ako správne reklamovať zakúpený tovar, na ktorý sa nám stále viaže záruka.

Ako je to so zárukou na Slovensku

Záručná doba je tým základným kameňom tohto vzťahu, ktorý má chrániť spotrebiteľa a ním zakúpený tovar v prípade akejkoľvek vady (samozrejme vady, ktorá je spojená s výrobkom a nevznikla napríklad jeho poškodením zo strany spotrebiteľa). V Slovenskej republike platí v súčasnosti záručná doba 24 mesiacov na nové produkty a pri tých použitých je dané právo pre predajcu a kupujúceho dohodnúť si záručnú dobu, ktorá však nesmie byť kratšia ako 12 mesiacov. A tu narazíme na prvú používanú praktiku, predajcovia často uvádzajú na používaných mobilných telefónoch záručnú dobu 6 mesiacov. Dokonca na internetových bazárových portáloch, ktoré obsahujú tisíce inzerátov sa bežne môžete stretnúť s tým, ako inzerujúci bazár predáva použité mobilné telefóny a bez najmenšieho zaváhania presviedča svoje okolie, že záručná doba je iba 6 mesiacov.

android-bazar-cover

Ak si takýto telefón kúpite, získavate napriek inzerátu a tvrdeniu predajcu vždy minimálne už uvedenú záruku 12 mesiacov a to aj v prípade, že je v inzeráte uvedená kratšia doba. Práve minimálnu dobu 12 mesiacov predajca nevie skrátiť, pretože je daná zákonom. Otázka však stojí, prečo u takého predajcu nakupovať, keď už pri takomto základom údaje a tak dôležitej informácií klame spotrebiteľa.

Záručný list a preĺžená záruka

Samotný záručný list, ktorý preukazuje a určuje dĺžku záruky je povinný predajca vydať vždy, ak o to kupujúci požiada. Inak postačuje doklad o kúpe. Čiže, ak vám predajca záručný list nedal, stačí na uplatnenie reklamácie a na určenie, do kedy sa na daný výrobok uplatňuje záruka, iba doklad o kúpe (pokladničný doklad alebo faktúra). Pozor treba dávať v situácii, že vám predajca sľubuje dlhšiu záruku, napríklad 3 roky. Vtedy je nutné, aby toto potvrdil písomne do záručného listu, v opačnom prípade (teda, ak to neurobí), uplatňuje sa záruka iba v dĺžke zákonom určených 2 rokov. Teda, ak predajca láka na kúpu tovaru práve dlhšou zárukou, nezabudnite si preveriť, či vám ju do záručného listu potvrdil.

krabica-zarucny-list

S predĺženou zárukou nad hranicu dva roky sa spája zároveň právo predajcu určiť podmienky na uplatnenie tejto nadštandardnej reklamácie. V praxi sa teda môže stať, že sa vám tovar pokazí po jeho používaní dva a pol roka a záruka je na obdobie troch rokov. Ak však predajca stanoví, že počas tohto obdobia medzi druhým a tretím rokom plynutia záručnej doby je pre jej uplatnenie nutné priniesť napríklad pôvodný obal, nemáte na výber a musíte túto podmienku splniť. Inak predajca nemá povinnosť dostáť svojho záväzku a poskytnúť záruku na obdobie presahujúce zákonom určených dvoch rokov.

Netreba sa ani báť v prípade, že vám príde z e-shopu tovar a faktúra bez záručného listu. Aj v tomto prípade je to v poriadku a samotný doklad o kúpe vás plne chráni pri riešení reklamácie a slúži ako doklad na preukázanie toho, že zakúpený mobilný telefón je stále v záruke. Pre tieto prípady platí rovnaká záručná doba, ako keď sa telefón kupuje v kamennej predajni.

Špecifické prípady

Špecifiká majú batérie do mobilných telefónov, kde treba počítať s nasledovným princípom uplatňovania záručnej doby. Záručná doba je v dĺžke 24 mesiacov a túto dobu nevie predajca skrátiť. Teda aj na batériu sa vzťahuje rovnaká dĺžka záručnej doby, avšak rozdiel nastáva pri uplatnení reklamácie. Reklamuje sa totiž vada a tá podľa judikatúry našich súdov znamená, že na veci neexistuje taká vlastnosť, ktorá sa u nej vzhľadom na druh a vek všeobecne predpokladá a v tomto dôsledku nie je možné vec používať, resp. jej používanie je podstatne znížené. Na druhej strane, za vadu nie je možné považovať takú vlastnosť, ktorá vyplýva z jej povahy a z jej životnosti. Typickým príkladom je batéria, ktorá má obmedzený čas použitia. Teda záručná doba ostáva zachovaná v dĺžke 24 mesiacov a počas tohto obdobia môže spotrebiteľ kedykoľvek batériu použiť, no iba počas doby, ktorá je technicky daná pre danú batériu, ako doba jej životnosti. O tom musí predajca kupujúceho informovať, zvyčajne tým, že odkazuje na technickú norma, ktorá to určuje. Ak tak neurobí, môže byť postihnutý aj pokutou za nesplnenie tejto informačnej povinnosti zo strany Slovenskej obchodnej inšpekcie.

Toľko na úvod o dĺžke záruky a niektorých jej špecifikách. V druhom pokračovaní sa vrhneme na proces začatia a vybavovania reklamácie a povieme si, na aké pokusy pri vybavovaní reklamácie a triky predajcov netreba reagovať a nenaletieť im.

13.3.2016

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

52 odpovedí na “Reklamácia pokazených telefónov a časté finty našich predajcov (1.časť) | TÉMA”

  1. Krásny, prehľadný, zrozumiteľný a užitočný článok. Konečne všetko v jednom. Palec hore pre autora.

  2. Dobry
    Potrebujem surne pomoct kupila som mobil prvy den isiel uplne super potom sa vybil tak som ho vypla a nehala do plna nabit a uz som ho nenastartovala mam android 5.1
    A toto mi ukaze ked sa nastartuje

    • Nejaka cina? Ale prve ma napadlo lg. Skusit sa dostat do recovery ci co to je a tam dat reboot system. (Trojhmat)

      • V LG sa nejde do recovery trojhmatom…a ten telefon nieje LG :D , zvacsi si obrazok a pozri sa na listu dole…su tam ine tlacidla a nieje tam ani logo LG

        • To ma ani nenapadlo. Mozno preto ze v praci som nemal nato cas a bol som len na smarte. A pisem ze ma prve napadlo lg ale zavrhol som ho kvoli rozsypanemu caju na obrazovke :D treba vyskusat reboot. Alebo stara znama vypnut zapnut. Pripadne vybrat bateriu aj ked asi nepomoze. Potom spominane veci. Vramci lehoty vratit a peniaze nazad. A este ktomu trojhmatu ale na LG sa da dostat do recovery pomocou stlacenia kombinacie klaves. Mozno tam chyba tretia ako napr stredove tlacidlo u samsungu ale da sa. Staci pouzit uja googla. A ked sme pri googli tak trebars napisat nazov telefonu a tam napr reboot, recovery alebo nieco podobne a pri troche snahy snad najde navod ako rozbehnut system. Hawk

          • Do recovery u LG sa dostava tiez kombinaciou klaves ale dvoch. A ich opakovaným stlačením.

            • No a otom mu pisem. Namiesto toho aby poradil babenke s danym problemom tak tu ide sekat majstra a my sa dostavame tymto tiez OT. Staci pouzit google a je tam napisany presne postup co udavas. Ze sa bude bit do prs ze namiesto troj je to dvojhmat + postupne opakovanie je uplne jedno.(skratka cuduj sa svete aj na LG sa da dostat do recovery) Tej babe nijako nepomohol s problemom ktory ma. Dodatok :D nie som majitel LG. Mozno raz vyskusam

              • U tych cinskych shitov sa bars do recovery nedostane, a ked aj hej tak bude mat vsetko po cinsky…

    • No ako tak pozeram bude to asi Elephone a asi ten co mam aj ja P8000 ale neviem nestretol som sa z niecim takimto. Ale skusil by som nahrat novu ROM

      • Snažiť sa svojpomocne opravovať nový phone v záruke? To by som nerobil…

    • Pokiaľ ho nemáš rootnutý, resp. nemáš custom ROM, s reklamáciou by nemal byť problém. Vyzerá to na bootloop, toto sa občas stáva napr. keď je chybná aktualizácia alebo sa nesprávne nainštaluje, takže sa jedná o vadu SW.

    • preco reklamacia? vratte mobil v zakonnej lehote 14 dni. Za vratene peniaze si mozete kupit novy rovnaky. T.j. naco sa babrat s reklamaciou ktora trva tak mesiac ked vam musia vratit peniaze pokial sa tovar rozhodnete vratit a nie reklamovat (to trva 3-5 dni).

        • Povedal by som, že sa netreba pýtať v diskusii, ale zobrať mobil a ísť s ním k predajcov a opýtať sa. Každý má svoje podmienky a mieru ochoty.Napr. v jednom nemenovanom elektrodome by ho zobrali do 14 dní, aj keby bol pokazený a nebol kupovaný cez internet…

          • To je uz len ich dobra vola. Spotrebitel na to pravo ale nema

        • to by musel byt v povodnom baleni, bez znamok pouzivania a neposkodeny…
          softverove chyby do toho nemozno ratat. uz len z dovodu ze ten co si kupi mobil ho nemusi predtym ako sa rozhodne ho vratit zapnut a teda nebude vediet o chybe

      • 14 dnovka plati len pre nakup cez internetovy obchod – vsetko ostatne je predavajuceho nad ramec zakona

    • systémová chyba to je mali by ti to uznať v reklamácií

  3. Článok celkom fajn, hlavne dúfam v pokračovania, ktoré pokryjú tému do naozaj všetkých detailov. Dojem však zbytočne kazí veľa chýb: “takomto základom údaje”, “preĺžená záruka”. Ďalšie som si nevypisoval, ale rozhodne by to chcelo si článok po ešte raz poriadne prečítať.

  4. Ďalší skvelý a prínosný článok od rovnakého autora. Takto má vyzerať žurnalistika! Už sa teším na ďalšie články :)

  5. … bol by som rad, ak by autor v dalsich clankoch vysvetlil Directive 1999/44/CE, §7.1 ohladom rootnutych zariadeni.

  6. Mam samsung s6 rozbil som zadne sklo ako to je s reklamaciou vymenia mi to

    • Treba si precitat zarucne podmienky….to je ta literatura pribalena ku kazdemu zariadeniu, ktoru nikto necita. Ale ulahcim ti to, neuznaju ti to ako reklamaciu (ako uz bolo spominane).

  7. Blboooost, baterka je spotrebný tovar, a na spotrebný tovar sa podľa zákona vzťahuje záruka 6 mesiacov! Robím s najväčšími servisnými strediskami na SK a každé sa vyjadruje rovnako.

    • Toto uz nie je take jednoznacne pri mobiloch s nevyberatelnou bateriou. Tam to uz musi byt 2 roky a ak nie je, tak predajca aj operatori porusuju zakon.

      • Vies mi poradit ako donutis servis pri nevyberatelnej baterka aby ti ju veminili vramci zaruky, ak operuje servis so 6 mesiacmi?

    • Hluposť…5 dní pred uplynutím záručnej doby som reklamoval telefon s tým že slabá výdrž batérie a svojvolné vypínanie…reklamovali a vymenily baterku plus nejakú dosku….reklamované v orange (tretí majitel zariadenia, musel som vypátrať pôvodného majitela)

      • To je divne, ze bolo treba hladat povodneho majitela. Ja som v orange na jar 2018 reklamoval telefon mesiac pred koncom zaruky (tiez slaba bateria), a bez otazok vymenili bateriu, a to som druhy majitel.

  8. Zaruka sa vztahuje na vyrobok, napr. na mobil a nie na osobu, ktora si vyrobok zakupila. Mam pravdu? Preco potom ORANGE akceptuje reklamaciu vyrobku len osobe, ktora dany mobil zobrala na pausal, resp., ktora si ho v Orange zakupila??? Pokial mobil reklamuje ina osoba, tak reklamaciu neakceptuju…

    • Je to z toho dovodu ze obchodno-pravny vztah maju s tym komu telefon predali, kedze telefon bol k zmluve. Keby bol telefon predany len cez blocek tak je to jedno kedze na blocku nie je meno.

      • Ano, a preco potom T-Mobile a aj napr O2 zaruku akceptujuod kohokolvek???

        • pretoze zakon im uklada nutne minimum ktore musia dodrziavat a to ze nieco robia nad ramec zakona oproti ich konkurencii im sluzi len ku cti

    • Dôvod je prostý v prípade uznania reklamácia a pokuse vrátiť vlastníkovi finančné prostriedky je takéto prostriedky možné vrátiť iba osobe ktorá daný tovar zakúpila a rovnako tak to je u všetkých operátorov. T.j. ak reklamuješ a dôjde k oprave prípadne výmene tovaru je jedno kto reklamuje.

    • aby som to este upresnil, prijat reklamaiu musia. na prechadza na teba kupou mobilu a mas pravo si reklamaciu uplatnit. ak ti ho opravia nebude s tym ziadny problem. ten moze nastat az ak ti reklamaciu vybavia s tym ze mas pravo na vratenie kupnej ceny s cim sa automaticky spaja aj odstupenie od zmluvy o poskytovani telekomunikacnych sluzieb a k tomu uz je potrebna pritomnost ten danej osoby ktora je zmluvnou stranou tohto obchodno-pravneho vztahu.

  9. celu tuto pičovinu so zaručnou dobou by som skratil na 6-12 mesiacov max a nadavajte si kolko chcete na mna ale 90% ludi to len zneužíva pri elektronike možno menej ale pri oblečení a obuvi totálne tam by som to znižil na 6 mesiacov aj to je moc

    • Mas daky shop, a zakaznici ti chodia reklamovat tie sunty co predavas? To nasere, verim…

    • Mas daky shop, a zakaznici ti chodia reklamovat tie sunty co predavas? To nasere, verim…

    • root je dovodom zamietnutia reklamacie. ak je teda niekto tak blby, ze ho neodstrani. FSFE je len neziskovka, na vyklad regulacii je sud. Ten zatial vyklad nepodal. Vzhladom na to, co sa s rootom da robit a narocnost dokazovania, sa vyrobcom vobec nedivim ze je mimo zaruky. Cpt. out..

      • Preco to poptom nezatrhnu aj pri PC. Tam si tiez mozem instalovat co chcem ! Presne pre toto vydala EU Directive 1999/44/CE, §7.1 kde sa pise, ze v EU sa nesme spajat root s porusenim zaruky. Akurat to v tejto bananovej republike, nikto nedodrzuje.

  10. Pracujem v oblasti predaja a poradenstva. Hlavne mobilné telefóny a tablety.
    Už som zažil nejakú tú kontrolu zo SOI, Coľného alebo Daňového a nikdy sa ma nepýtali ani nepoukazovali na to, že by som mal pri predaji MT nejako informovať aj o životnosti batérie alebo o tom, kedy ju má ako používať :)
    Vždy podotknem len “Vytlačím Vám záručný list na dobu 2 roky. Na mobil, ako aj na batériu”
    A boli s tým spokojní :)
    Tak ? :D

  11. Zdravim, mam problem so Samsung Galaxy J5 nezvoni budík (graficky áno, ale nevydáva žiaden zvuk), chyba sa pri prvej reklamácii prejavila vymenili reproduktor, dali továrenské nastavenia……potom sa chyba zopakovala, po druhej reklamácii sa vrátil telefón s tým, že chyba sa neprejavila a v prípade dalsej reklamácie budem hradiť diagnostiku zariadenia, fór je v tom, že hned po prebratí telefóna z reklamácie som doma nastavil budík cca +3 hodiny a budík nezvonil, opäť som ho prestavil +1 aby som dosiel do predajne kde závadu videli na vlastné oči. Ich odpoved bola:”nie je problém telefón pošleme na reklamáciu ale ak sa chyba neprejaví poplatok za diagnostiku budem musieť uhradiť”. Je pravda, že sa záruka na software nevzťahuje??? Ale sami videli, že sa chyba prejavil. ĎAKUJEM

  12. Dobrý den, prosim vas mate niekto taku skusenosti, ze vam zamietli druhu reklamaciu a ako dovod uviedli kvapalinu v telefone, no som si ista ze som mobil nicim neobliala ani nic podobne a stalo sa mi to uz 2x ale v inej spolocnosti … je to mozne ze servisy a predajne MT pouzivaju taketo praktiky aby nemuseli telefon znova opravovat tak uvedu ze je v mobile tekutina??? a este je normalne ze novy telefon stal 119 a ponukli mi ze si mozem uhradit opravu ktora by stala 138e……???!!! urcite to nechcem nechat tak .. viete mi prosim vas niekto poradit ako mozem postupovat a na co mam ako spotrebitel narok? dakujem

  13. Ahojte,

    Mna by zaujimalo, mal som prasknuté sklo na mobile, ale displej fungoval bez problemov. Dal som ho do servisu aby mi ho vymenili a stalo sa, ze nefunguje dotyk…Vie mi niekto povedať ake mam naroky? Je mozne aby mi preplatili mobil?
    Povedali ze moze byt chybny kus a ze mozno preto to nefunguje no len by som sa rad informoval co ak by uz nesiel vobec. Takze cakam na nahradny diel.
    V podstate som uz bez mobilu tyzden a pol s tym ze mi nevedeli ponuknut nahradny mobil pocas opravy.
    Velka vdaka za kazde vyjadrenie k tejto teme. :)
    Pekny den.

  14. Ahojte, síce starší článok, ale skúsim. Neuznaná reklamácia, dôvod nevhodné zaobchádzanie (v AJ a NJ dôvod vlhkosť), vie mi niekto poradiť znalca, prosím (toho čo mi odporučil predajca nechcem, kontaktovala som niekoľkých a žiadna odpoveď)? Môže byť znalec z ČR?
    Ďakujem.

+