MojAndroid

Telefonovanie či používanie smartfónu počas šoférovania neodporúčame. Je to nebezpečné a môžete dostať pokutu. Výška pokút sa od decembra minulého roka zdvojnásobila. Cieľom je najmä to, aby šoféri telefóny a iné elektronické zariadenia počas jazdy nepoužívali vôbec. Výsledkom toho je samozrejme zvýšená bezpečnosť na cestách, pretože šoféri sa môžu plne sústrediť na dianie na ceste.

Takmer pol milióna za minulý rok

Polície sme sa opýtali, ako je na tom Slovensko v rámci pokút za používanie telefónneho prístroja za volantom. Polícia odpovedala, že v minulom roku spáchalo viac ako 21 tisíc vodičov priestupok tým, že porušili zákaz používania mobilu za volantom. Celková výška pokút, ktorá im bola udelená, sa vyšplhala až na 469 tisíc eur. Očakávame, že tento rok bude toto číslo podstatne vyššie. Či už z dôvodu zvyšovania maximálnych sadzieb pokút, ale aj zvyšujúceho sa počtu priestupkov.

“Ako sme už aj v minulosti konštatovali, že telefonovanie a písanie správ za volantom je rastúci fenomén, preto sa neustále zameriavame na odhaľovanie tohto prehrešku vodičov, a to nielen v rámci bežného výkonu služby, ale aj pri dopravno-bezpečnostných akciách. Plánujeme tak robiť aj v budúcnosti, ako generálnu prevenciu proti nepoučiteľným vodičom porušujúcim zákon.”

Podľa zákona o priestupkoch za uvedené porušenie pravidiel cestnej premávky v blokovom konaní bolo možné uložiť pokutu do 50 eur a v správnom konaní do 100 eur. V novele zákona o cestnej premávke tieto sankcie stúpli práve kvôli nebezpečnosti používania mobilných telefónov, ktoré odvádzajú pozornosť a zvyšujú riziko nehôd či škodových udalostí. Aktuálna maximálna výška pokút je 100 eur v blokovom konaní a 200 eur v správnom konaní.

Vodiči používajú mobily čoraz častejšie

Nevenovanie sa vedeniu vozidla a nesledovanie situácie cestnej premávky patrí aj vďaka používaniu telefónnych prístrojov medzi najčastejšie príčiny dopravných nehôd. Samotné obsluhovanie telefónu počas vedenia vozidla patrí medzi najčastejšie zistené a sankcionované porušenia pravidiel cestnej premávky.

Avšak ani zvýšený dohľad neprináša pokles používania telefónov. Je to presne opačne, používanie telefónov počas šoférovania má bohužiaľ stúpajúcu tendenciu. Za posledných 5 rokov vzrástol počet zistených týchto priestupkov takmer trojnásobne.

Dokazovanie je niekedy náročné a zdĺhavé

Keďže výklad je nejednoznačný, vodiči častokrát oponujú, že nepoužívali telefónny prístroj, len ho držali v ruke. Objasnenie skutku je kvôli tomu zdĺhavé a náročné.

“Navrhuje sa jednoznačné zákonné vyjadrenie zákazu držať v ruke telefónny prístroj. Obsluhovaním zariadení, resp. vykonávaním inej obdobnej činnosti, ktorá nesúvisí s vedením vozidla, sa však nemá na mysli vykonanie jednoduchých úkonov, napríklad úprava hlasitosti rádia, zapnutie klimatizácie a podobne.”

Ak ide o zdĺhavejšie procesy, ako napríklad ladenie staníc či zadávanie cieľa do navigácie, takáto činnosť už bude počas jazdy zakázaná. AK sa tieto zariadenia ovládajú prostredníctvom doplnkových funkcií na uľahčenie obsluhy týchto zariadení (multifunkčný volant), takáto činnosť neodpútava pozornosť vodiča natoľko, aby bola kvalifikovaná ako porušenie zákona.

Android Auto ako dobrá náhrada

Telefonovanie so službou Android Auto je pohodlné a navyše nemôžete dostať pokutu, keďže smartfón priamo nedržíte v ruke, ale telefonujete cez handsfree. Aplikácia Android Auto nedávno dosiahla 100 miliónov stiahnutí v Google Play. V tom slovenskom žiaľ stále dostupná nie je. Ak neviete, ako Android Auto do svojho smartfónu nainštalovať, určite vám pomôže článok Android Auto: Infotainment systém budúcnosti | RECENZIA + NÁVOD.

Ak vám návod nie je jasný, určite pomôže video priložené nižšie.

Náš tip
Mladík sa vysmial pokute od polícii na Instagrame. Bude znášať následky
8.3.2020

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+