Mať v dnešnej dobe účet vo viacerých bankách je ničím nezvyčajným. Avšak spravovanie všetkých účtov v rámci jednej aplikácie bolo doteraz nemožné. Slovenské banky pomaly prichádzajú s novinkou, ktorá umožní základné spravovanie účtov aj v cudzích bankách. Multibanking na Slovensku tak naberá reálne kontúry. Bánk sme sa preto opýtali či takúto možnosť už ponúkajú alebo plánujú.
ČSOB má multibanking priamo v aplikácii
Prvou bankou, ktorá túto službu na Slovensku ponúkla, bola ČSOB. V prvej fáze takto mohli klienti prepojiť účet Tatra banky, nedávno ČSOB pridala SLSP a VÚB. Všetko priamo v aplikácii ČSOB SmartBanking. Klienti, ktorí túto službu využívajú, môžu sledovať zostatky na účtoch a históriu transakcií. ČSOB tiež pripomína, že služba je zdarma a pre jej aktiváciu netreba nikam chodiť.
Pripojenie účtu cez MultiBanking je z dôvodu legislatívy časovo obmedzené na maximálne 90 dní a prihlásenie, ako aj obnova prístupu k účtu sa realizuje po presmerovaní na stránku druhej banky.
Multibanking v Tatra banke cez webové rozhranie
Tatra banka ponúka službu One bankingTB. Klient môže mať v jednom internet bankingu kompletný prehľad o účtoch až zo štyroch slovenských bánk. Okrem Tatra banky sú k dispozícii účty ČSOB, SLSP a Raiffeisen banky. Do budúcna pribudne aj možnosť realizácie prevodov z účtov týchto bánk.
Pre aktiváciu tejto služby nie je potrebné chodiť na pobočku. Používateľ všetko zvládne z pohodlia domova. Služba je optimalizovaná pre mobilné zariadenia, avšak nie je priamo súčasťou aplikácie pre smartfóny. Ide o webové rozhranie.
Tatra banka ponúka možnosť spravovať účty ČSOB, SLSP a Raiffeisen banky. Postupne sa budú pridávať ďalšie slovenské aj české banky.
Multibanking je podľa SLSP zaujímavejší pre firmy
SLSP na spustení služby pracuje. Informovala nás o tom, že v rakúskej Erste bank to už funguje a klienti vidia zostatok na účte v inej banke. Služba by mala byť dostupná priamo v aplikácii George.
Banka zároveň dodáva, že takéto riešenie je zaujímavejšie pre firmy:
“Pre firmy je multibanking dôležitejší, ako pre obyvateľstvo. Firemní klienti používajú účty v rôznych bankách z viacerých dôvodov – financovanie, rozloženie rizika, menové konverzie a podobne. Mať online informácie o všetkých účtoch na jednom mieste je pre týchto klientov veľká pomoc – nemusia sa prihlasovať do rôznych aplikácií bánk a na jeden klik majú informáciu o svojej finančnej situácii.
Preto v našom internetbankingu pre firmy Business24 ponúkame multibanking spolu s našou sesterskou bankou Českou spořitelnou a tiež s Tatrabankou. Ďalej pracujeme na pripojení ďalších slovenských bánk.”
Marta Cesnaková, hovorkyňa SLSP
Ostatné banky sledujú záujem zákazníkov
VÚB banka už o chvíľu ponúkne možnosť sledovania účtov aj z iných bánk. K našej otázke sa vyjadrila, že prepájanie na dve banky je vo fáze finišovania. Ide o prepojenie, ktoré umožní dohľadať si bankovú históriu klienta a ďalšie dáta potrebn pre schvaľovanie spotrebných úverov alebo iných produktov. Malo by to výrazne urýchliť a zjednodušiť proces vybavovania úverov pre potenciálnych klientov banky. Zobrazovanie zostatku iných bánk a ďalšie súvisiace funkcie zatiaľ banka neponúka a v tomto roku to ani nemá v pláne.
365 banka momentálne ponúka služby informovania o účte (t.j. informácie o zostatku na účte a o transakciách) – tzv. AISP, platobné iniciačné služby (najmä e-commerce platby, štandardné platby resp. platby s budúcou platnosťou) – tzv. PISP a overenie dostupnosti prostriedkov na účte – tzv. PIISP. Ide o služby, ktoré sú nevyhnutné v rámci legislatívy PSD2. Ďalšie aktivity nad rámec spomínaného zatiaľ banka neplánuje, no v budúcnosti to nevylučuje.
mBank sa vyjadrila, že v súčasnosti službu neponúka, no pozorne sleduje záujem zákazníkov o multibanking. Jej cieľom je poskytovať inovácie a služby, ktoré sú pre klientov užitočné. O budúcej implementácii tejto služby zatiaľ mlčí a o jej prípadnej dostupnosti bude včas informovať.