MojAndroid

Hlavnou témou končiaceho týždňa bola jednoznačne akvizícia navigačnej aplikácie BE-ON-ROAD slovenskou spoločnosťou Sygic, tvorcom rovnomennej navigácie Sygic GPS Navigation. Informáciu o kúpe sme vám vďaka ústretovosti CEO firmy Sygic, Michala Štencla, mohli priniesť ako prvý portál nielen na Slovensku, ale dokonca na celom svete. Nejde pritom o nejakú bezvýznamnú akvizíciu, ale naopak o mimoriadne dôležitú udalosť, ovplyvňujúcu celý trh s navigáciami. Dokazuje to aj fakt, že Sygic sa vďaka kúpe BE-ON-ROAD zaradil celosvetovo v počte denných stiahnutí a pravdepodobne aj v počte používateľov hneď za silnú dvojicu Google Mapy + Waze. Nedeľnou témou teda nemôže byť nič iné, než práve zhodnotenie tejto akvizície s miernym časovým odstupom.

Náš tip
Sygic kupuje BE-ON-ROAD, stáva sa dvojkou na trhu s navigáciami

Keď som v stredu ráno cestoval do Bratislavy na stretnutie s Michalom Štenclom, ako vždy na mojich cestách, aj teraz som mal zapnutú práve navigáciu Sygic, ktorú používam už dlhé roky. Kým ma teda symbolicky viedla za svojím tvorcom, ubiehajúcou cestou som rozmýšľal o dôvodoch, prečo vlastne Sygic kupuje BE-ON-ROAD. Veď má vlastnú kvalitnú aplikáciu nabitú mnohými funkciami, navyše s podrobnými mapovými podkladmi TomTom. Je tiež mimoriadne komerčne úspešná a na konte má viac ako 50 miliónov stiahnutí. Načo teda investovať do ďalšej navigačnej aplikácie, ktorá za Sygicom v mnohých ohľadoch zaostáva a spolieha sa na bezplatné Open Street mapy? Pre mňa ako človeka bez štipky podnikateľského ducha a vizionárskeho uvažovania bola teda kúpa BE-ON-ROAD ťažko pochopiteľná.

Tri dôvody, prečo Sygic kúpil BE-ON-ROAD

Moja prvá otázka v rozhovore s Michalom Štenclom preto smerovala práve k dôvodom kúpy BE-ON-ROAD a musím uznať, že jeho vysvetlenie bolo jasné, logické a podopreté pádnymi argumentmi. Prvým dôvodom je počet stiahnutí aplikácie. Sygic GPS zaznamenáva aktuálne približne 50 000 stiahnutí denne, BE-ON-ROAD ich však má až okolo 70 000. Vďaka akvizícii sa tak Sygic so svojimi terajšími dvomi navigáciami v počte denných stiahnutí po novom zaraďuje hneď za silnú dvojicu Google Mapy a Waze. Sygic sa tak stáva druhým najsilnejším hráčom na trhu s navigáciami.

Sygic akvizicia beonroad-1-4

Druhým, možno ešte významnejším dôvodom, sú Open Street mapy a tzv. crowdsourcing content, teda obsah tvorený používateľmi, komunitou. Po úspešný príklad nemusíme vôbec chodiť ďaleko, je ním už spomínaná navigácia Waze. Tá za svoj obrovský úspech vďačí práve komunite, ktorá usilovne vylepšovala mapy a zdieľa s ostatnými dopravné informácie. Túto prácu, ktorú používatelia robia sami pre seba a bezplatne, by za iných okolností museli robiť desiatky alebo skôr stovky vývojárov a je otázne, či by výsledok bol taký komplexný, ako v prípade Waze. Silu komunity si veľmi dobre uvedomuje aj gigant Google, ktorý neváhal za Waze vyložiť na stôl 1,3 miliardy dolárov.

Tretí dôvod trochu súvisí s predchádzajúcim. V obchode Google Play totiž existuje veľké množstvo navigačných aplikácií, ktoré sú zadarmo a tým pádom príťažlivé pre veľkú skupinu zákazníkov, hľadajúcich výhradne bezplatné navigačné riešenie. Za platenými aplikáciami síce môžu v mnohých smeroch zaostávať, sú však funkčné, použiteľné a pre mnohých zákazníkov úplne postačujúce. Mnohí používatelia totiž využijú navigáciu len párkrát do roka a zaplatiť za ňu hoci len 25 eur v akcii sa im môže zdať ako zbytočná investícia. Práve takýmto bezplatným aplikáciám Sygic doteraz nemohol priamo konkurovať, čo sa však akvizíciou BE-ON-ROAD zásadne mení.

Od bezplatnej navigácie až k prepojeniu s autom

Celkovo tak Sygic bude mať pokryté všetky tri hlavné segmenty trhu s navigáciami. Na tej najnižšej úrovni, kde zákazník očakáva aplikáciu i mapy zadarmo a nie je ochotný nič platiť, bude mať Sygic BE-ON-ROAD. Tá sa bude spoliehať výhradne na bezplatné Open Street mapy a je tak koniec experimentom s platenými mapovými podkladmi, ktoré v tejto navigácii používateľov príliš nezaujali a pre mnohých mohli byť ako platený doplnok mätúce.

Pre náročnejších zákazníkov bude stále určená Sygic GPS. Už teraz sa jedná o kvalitnú aplikáciu s výborným pomerom cena/výkon, častými aktualizáciami mapových podkladov i samotnej aplikácie. Pri správne zvolenej podpore a prepojení produktov môžu v budúcnosti mnohí zákazníci, ktorí budú časom požadovať širšie navigačné možnosti, prechádzať z BE-ON-ROAD práve na Sygic GPS.

Sygic akvizicia beonroad-1-7
Michal Štencl, CEO spoločnosti Sygic a Tomáš Koprušák, nový produktový manažér BE-ON-ROAD

Tretím a najvyšším segmentom budú automotive navigácie, teda špeciálne navigácie integrované priamo do vozidiel, prepojené s ich systémom a komunikujúce aj so smartfónom. Jedná sa o jeden z hlavných možných smerov vývoja navigácií, o čom svedčí aj záujem veľkých IT spoločností, ktoré predstavili svoje riešenia. Apple má svoj CarPlay, ktorý bol predstavený minulý rok súčasne s iOS 7 (vtedy ešte pod názvom iOS in Car), Microsoft sa mu bude snažiť konkurovať svojím obdobným systémom Connected Car. Bokom nezostáva ani Google, ktorý spolu s Androidom L predstavil aj systém Android Auto.

Náš tip
Android mieri do automobilov. Objaví sa v nich ešte v tomto roku

Je to ďalší systém pre automobily, ktorý je možné ovládať úplne pomocou hlasových povelov a okrem navigácie informuje šoféra alebo spolujazdcov o otváracích/zatváracích hodinách blízkych reštaurácií. Dokáže posielať SMS správy, prehrávať hudbu alebo telefonovať.

Sygic samozrejme ani v tejto oblasti neostáva bokom. Prednedávnom ohlásil začiatok spolupráce so spoločnosťou Jaguar Land Rover a do konca roka majú pribudnúť ďalšie štyri automobilky.

Prečo nie Sygic Lite?

Niekto by si mohol položiť aj otázku, prečo Sygic namiesto kupovania cudzej navigácie nevyvinul vlastnú oklieštenú verziu svojej existujúcej navigácie s názvom napr. Sygic GPS Lite. Tu sú však argumenty už jednoznačnejšie – BE-ON-ROAD je zabehnutý a úspešný produkt, jeden z najlepších vo svojom segmente. Jedná sa o kvalitnú a prepracovanú aplikáciu s dobrou povesťou a hodnotením v obchode Play, vybudovanou používateľskou bázou a veľkým počtom denných stiahnutí. Pre Sygic tak bolo zrejme oveľa výhodnejšie siahnuť po hotovom produkte, ktorý môže zdokonaľovať na svoj obraz, ako vytvárať od začiatku vlastnú aplikáciu.

Kúpa bola výhodná zrejme aj pre pôvodných autorov zo spoločnosti Aponia. Tým sa podarilo vytvoriť kvalitný a obľúbený produkt, ktorý zaujal milióny používateľov, avšak v poslednej dobe im akosi došiel dych a nevedeli ako ďalej. Predajom aplikácie tak získali pôvodní autori prostriedky na svoje ďalšie projekty, v ktorých môžu získať novú motiváciu. No a v neposlednom rade, predaj aplikácie bude v konečnom dôsledku výhodný aj pre používateľov, keďže Sygic má zdroje a možnosti na jej intenzívny vývoj a vylepšovanie.

Náš tip
Úspech slovenskej navigácie Sygic si všimla aj zahraničná televízia BBC

Záver

Michal Štencl je dôkazom toho, že americký sen sa dá prežiť aj na Slovensku. Základom je mať víziu, ktorej veríte a ste ochotní pre ňu urobiť všetko, čo je vo vašich silách. Na rozdiel od rôznych „tiežpodnikateľov“, ktorí sú takí typickí pre novodobé Slovensko a dokážu profitovať len zo štátnych zákaziek, daňových prázdnin a sú prisatí na štátnu kasu ako kliešte, je Michal Štencl príkladom podnikateľa, ktorý sa vypracoval sám, vlastnými schopnosťami, usilovnosťou a prakticky z ničoho. Dnes má jeho firma obrat počítaný v miliónoch eur, naviguje desiatky miliónov ľudí po celom svete a zamestnáva 110 ľudí. A ďalší čoskoro pribudnú, keďže práve kvôli akvizícii BE-ON-ROAD Sygic hľadá ďalších ľudí do tímu. Ak by ste chceli pracovať v Sygicu a vyvíjať jednu z najlepších navigácií na trhu, navštívte stránku, na ktorú odkazuje TIP nižšie.

Náš tip
Careers Sygic – Let’s create amazing products together

Spoznať Michala Štencla osobne bol pre mňa naozaj výnimočný a inšpiratívny zážitok. Nie je typom človeka, ktorý si vysníva vzdušné zámky a má nereálne predstavy. Naopak, má jasnú biznis stratégiu a podnikateľskú víziu, ktorá sa opiera o dôkladný prieskum trhu, podrobné analýzy a doterajšie bohaté skúsenosti. Za desať rokov dokázal zo svojej firmy urobiť druhú najvýznamnejšiu spoločnosť na trhu s navigáciami a som presvedčený, že to ešte nie je koniec úspešného príbehu Sygicu. Smartfóny sa stali našimi nerozlučnými spoločníkmi a mnohokrát sa nestratíme len vďaka tomu, že máme poruke mobil s mapami a navigáciou. Potenciálne možnosti smartfónov v oblasti navigácie a lokalizácie však ešte zďaleka neboli vyčerpané a v tomto smere nás zrejme čaká búrlivý vývoj. Je skvelé, že Slovensko bude v tejto oblasti vďaka Sygicu a Michalovi Štenclovi na čele a s veľkou pravdepodobnosťou v nej bude udávať aj tempo vývoja.

michal stencl

Náš rozhovor sme ukončili otázkou, či je cieľom Sygicu predbehnúť v oblasti navigácií aj Google. Odpoveď znela, že vždy je cieľom byť jednotkou, takže áno. Niečo podobné by sa nezainteresovanému človeku mohlo zdať ako nereálny a nedosiahnuteľný cieľ. Po tom, ako som Michala Štencla spoznal osobne, si však myslím, že Google by sa mal mať na pozore:-)

Náš tip
ROZHOVOR | Michal Štencl – Do konca roka 2015 získame 100 miliónov používateľov (video)

Verzia: Rôzne
Aktuálna cena: Zdarma
Verzia: Rôzne
Aktuálna cena: Zdarma

10.8.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+