MojAndroid

Spoločnosť Google znova musí čeliť kritike množstva používateľov, ale aj vládnych inštitúcií. Môže za to hneď niekoľko faktorov. Medzi nich patrí napríklad pretlačovanie dezinformačných stránok, skrývanie správ pred používateľmi či slabé kontroly falošných stránok. O probléme informuje portál Gizmochina.

Google profituje z reklám proti potratom

Spoločnosť bola obvinená z toho, že tehotným ženám podsúva zavádzajúce reklamy, ktoré obsahujú falošné lekárske rady. Ide najmä o tú časť žien, ktoré vyhľadávajú informácie o potratoch. Google má podľa informácií zobrazovať reklamy na centrá krízových tehotenstiev (CPC), ktoré sú okrem iného prevádzkované protipotratovými organizáciami. Deje sa tak používateľom, ktorí zadajú do vyhľadávania výrazy ako “NHS potratové poradenstvo,” “tehotenské možnosti” alebo “podpora pre potrat.”

potraty
Google si vyslúžil vlnu kritiky | Zdroj: Pexels

Analyzovaných bolo 251 reklám, ktoré Google zobrazil používateľom v Spojenom Kráľovstve. Z týchto reklám (v ktorých bolo vyhľadávanie ohľadom potratov) bolo až 117 reklám (47 %) pre pochybnú organizáciu CPC. Verejnosť odsudzuje správanie Googlu a označuje tento prístup ako jasne nemorálny.

„Skutočne nás znepokojuje, že ľudia, ktorí hľadajú nestrannú podporu, sú presmerovaní na organizácie a webové stránky, kde by mohli zažiť úplný opak. Každému, kto zadá ‘NHS potraty’ do Google, by sa mal ako prvý výsledok zobraziť odkaz na webovú stránku NHS. Existuje riziko, že ľudia môžu skončiť s neobjektívnymi informáciami.“

Pam Lowe, odborníčka na protipotratový aktivizmus

Google ukrýva pred niektorými používateľmi správy

Pre spoločnosť nie je nič nové, že každodenne musí problémy s regulátormi a regulačnými úradmi. Tentoraz sa zamerali na samotný vyhľadávač ale aj Google News. Problémy sa teraz vyskytli v Kanade, kde pripravujú nový zákon o Online správach. Ten má navrhnúť rámec pre platformy ako Meta a Google pre lepšie vyjednávanie o sadzbách s publikáciami, za poskytovanie ich obsahu.

Samotný Google však s týmto zákonom nesúhlasí. Na demonštráciu proti tomuto rozhodnutiu začal blokovať spravodajský obsah pre menej ako 4 % kanadských používateľov. Hovorca Googlu však prezradil, že vôbec nejde o žiadnu formu odplaty a rovnako to, že ide len o bežné testovanie. Navrhovaný zákon považuje ako veľmi prísny a aj preto poslali k nemu konkrétne pripomienky.

google play titulkaa
Obchod Play | Zdroj: Filip Spevár

Bývalý predseda Austrálskej komisie pre hospodársku súťaž a spotrebiteľov, ktorý uzákonil Vyjednávací kódex pre médiá, tvrdí, že Google a Meta uzavreli dohody, ktoré majú vrátiť zúčastneným spravodajským organizáciám 200 miliónov dolárov ročne.

Vyhľadávanie Googlu podporovalo propagovanie falošných Webstránok

Veľký škandál nastal po tom, ako bolo odhalené veľké množstvo  falošných webstránok, ktoré napodobňovali oficiálne stránky niektorých biznisov. Používateľ Doctorow informoval prostredníctvom svojho Twitter účtu, že sa stal obeťou podvodu. Stalo sa tak pri objednávke jedla zo stránky kiinthalia.com. Až neskôr zistil, že daná webová stránka je falošná a bola vytvorená podvodníkmi prostredníctvom platformy Wix.com.

Podvodníci vytvorili hneď niekoľko takýchto stránok s cieľom oklamať zákazníkov a presvedčiť ich o svojej legitimite. Tí sa potom samozrejme po zaplatení účtu k svojmu jedlu či inému tovaru nedostali. Ako využili Google? ten ich prostredníctvom platenej reklamy umiestňoval na prvé priečky vyhľadávania, čo dodávalo na ich legitimite. Toto uškodilo nie len zákazníkom, ale rovnako aj legitímnym podnikom, ktorých reputácia sa týmto spôsobom poškodí.

Príspevok na Twitteri dosiahol za krátky čas veľkú popularitu, čo musí prinútiť spoločnosť zasiahnuť. Ako sa k tomuto problému postaví samotný Google je zatiaľ otázne. Očakávame, že zakročí čo najskôr aby napravil svoju reputáciu a ďalší používatelia neboli oklamaní týmito podvodníkmi.

Náš tip
Súťaž: Vyhrajte PlayStation 5, 4K QLED TV Samsung a ďalšie hodnotné ceny
27.2.2023

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+