Facebook pred niekoľkými dňami menil zmluvné podmienky používania sociálnej siete, ktoré do platnosti vojdu už 1. januára 2015. Facebook o tom patrične informoval aj používateľov oznámením, ktoré dáva na vedomie, že všetci ktorí budú od nového roka používať sociálnu sieť, automaticky súhlasia aj s upravenými zmluvnými podmienkami a zásadami využívania údajov, ktoré majú zlepšiť návrh reklám. Facebook úpravu podmienok vysvetľuje tým, že nové podmienky zohľadňujú nové funkcie, na ktorých pracoval s cieľom, aby boli zrozumiteľnejšie. „Uvádzame tiež vylepšenia reklám na základe aplikácií a webových stránok, ktoré používate mimo Facebooku (behaviorálna reklama online), a poskytujeme vám kontrolu nad zobrazovaním týchto reklám.“
Hoci podmienky Facebooku sa v zásadných veciach vôbec nezmenili, viacerí používatelia podľahli fáme, ktorá sa Facebookom šírila aj pred dvoma rokmi. Facebook má totižto podľa nich právo používať fotografie a iné súkromné dáta a predávať ich na reklamné účely. V domnení, že sa pred politikou Facebooku uchránia, začínajú na svoje nástenky priliepať text, ktorý vyjadruje nesúhlas s využívaním osobných údajov, ilustrácií, kresieb, článkov, obrázkov a iného obsahu na reklamné účely. Tento im však v žiadnym spôsobom nepomôže. Presné znenie správy je nasledovné:
OZNAM … pre istotu dávam všetkým na vedomie ….. V reakcii na novú politiku FB vás informujem, že všetky moje osobné údaje, ilustrácie, kresby, články, karikatúry, obrázky, fotografie, videá, atď., Sú predmetom mojich autorských práv (v súlade s Bernským dohovorom).
Pre komerčné využitie všetkých vyššie uvedených predmetov autorského práva je v danom prípade vyžadovaný môj písomný súhlas!
FB je teraz verejná spoločnosť. Preto sa všetkým používateľom sociálnej siete odporúča umiestniť na svojich stránkach podobné “oznámenie o súkromí”, inak (ak toto oznámenie nebolo na internetových stránkach aspoň raz zverejnené), je automaticky umožnené využívať vaše osobné údaje, vaše fotografie a informácie uverejnené v správach na stránkach vášho profilu.
…
Každý, kto číta tento text, ho môže skopírovať na svoj profil na FB. Vďaka tomu budete chránení autorským zákonom.
Touto správou informujem Facebook o tom, že šírenie, kopírovanie, využívanie mojich osobných údajov, alebo akejkoľvek inej akcie vo vzťahu k môjmu profilu na sociálnej sieti je bez môjho povolenia zakázané. Tento zákaz sa vzťahuje aj na zamestnancov, študentov, agentov alebo akýkoľvek iný personál, ktorý je týmto alebo iným spôsobom zmluvne spojený s Facebookom.
Manipulácia s dátami používateľov, či sledovanie ich správania je bežná vec. Slúži pritom na lepšie cielenie reklamy, ktorú si inzerenti zaplatili. Spoločnosti ako Facebook alebo Google si na nich zakladajú svoju finančnú politiku a preto nie je nič výnimočné, že keď budete na internete pozerať alebo lajkovať napríklad e-shopy s Android smartfónmi, bude sa na ne reklama zobrazovať aj na iných weboch, či priamo na Facebooku, kde si za reklamu vybraný e-shop zaplatil.
Nové podmienky platné od budúceho roka si môžete pozrieť na tomto odkaze, prípadne si ich porovnať s tými, ktoré pochádzajú ešte z roku 2013. Sporný bod č.9, ktorý sa týka aj šírenia vyššie spomínanej fámy, je v podmienkach uvedený už od roku 2013. Ak sa chcete dozvedieť viac o používaní súkromných dát Facebookom, odporúčame si preštudovať Zásady využívania údajov spoločnosti Facebook.
Zdroj: omediach.com