MojAndroid

Digitálna daň, téma, o ktorej sa na úrovni EÚ hovorí už viacero mesiacov. Zatiaľ sa však nenašiel spoločný model a tak sa jednotlivé krajiny snažia utrhnúť si z veľkého koláča čo najviac. A to pokým im to EÚ neprekazí. Do malej skupinky sa teraz pridáva aj Česko.

Záchrana jednotného zdanenia veľkých hráčov

Jednotná reforma, ktorá by mala spoločnostiam, ako je Google, Facebook, Amazon a spol. uštedriť ďalšie daňové záťaže, zatiaľ na úrovni celej Únie absentuje. Snahy boli, rokovania tiež, avšak to je tak všetko. Ani len návrh Smernice sa nedostal do vážnej debaty a hlasovania, aj keď sa hovorilo o digitálnej dani vo výške 3%. Realita je tak iná, celoeurópske riešenie suplujú jednotlivé krajiny, a do skupiny krajín ako je Francúzsko, Španielsko alebo Taliansko sa pridáva teraz aj Česko.

Pre susednú krajinu je tak dôležité, aby mala vytvorený vlastný mechanizmus zdanenia, ktorého konkrétnu podobu už predstavilo ministerstvo financií. A očakávaný výsledok? Po zdanení až na úrovni 7% je predpoklad, že si český rozpočet polepší o odhadovaných 93 až 255 miliónov EUR.

Česko má identický problém, ako vlastne väčšina krajín EÚ, kde pôsobia a vyvíjajú svoju činnosť veľké digitálne platformy. Síce na danom území štátu vykonávajú činnosť, avšak ich tržby a teda aj ich zdanenie končí inde. V Čechách napríklad Google platí daň z príjmu vo výške 341 000 EUR (rok 2018), avšak odhad príjmov je až na úrovni šiestich miliárd českých korún (vykazovaná realita je iba 311 miliónov českých korún, približne 12 miliónov EUR).

Google

Teda rozdiel medzi reálnym a priznaným je oproti predpokladaným a skutočným hodnotám, ktoré napríklad český Google vyprodukuje veľký. A keďže nie je zdaňovaný v Čechách, je to otázka na riešenie. A výsledkom je tak návrh na 7% digitálnu daň.

 

Do sporu vstupuje USA

Amerika zasahuje tam, kde vidí problém pre svoje spoločnosti. Zrejme najviac sa im nepáči francúzska verzia 3% dane. Nakoľko sa bavíme o zdanení firiem, ktoré sú americké, je to dôvod na zásah aj do tejto aktivity. I keď to môže znieť ako výmena názorov, Američania už iniciovali spustenie vyšetrovania na vládnej úrovni.

To má zisťovať, do akej miery je francúzska digitálna daň diskriminačná voči americkým digitálnym gigantom a ako ich postihuje voči konkurencii. Výsledkom tak môže byť zistenie, že takéto zaťaženie nie je možné tolerovať a americká vláda potom môže zaviesť recipročné opatrenia voči francúzskym alebo dokonca aj európskym spoločnostiam.

Je jasné, že francúzsky zásah je vnímaný, pretože ide proste o Francúzsko. Ako sa však budú pozerať na českú až 7% daň, ktorá o viac ako dvojnásobok prevyšuje tú francúzsku, ukáže až blízka budúcnosť. Zatiaľ však žiadny zo štátov EÚ neplánuje robiť zmeny a keďže riešenie pre celú Úniu nie je na stole, bude o zdanení firiem ako je Google, Facebook, Amazon alebo aj Apple, rozhodovať každý štát podľa seba, väčšina so zavedením 3% digitálnej dane. Kedy a či vôbec sa pridá aj Slovensko, zatiaľ jasné nie je.

Google zatiaľ nepocítil zdanenie na Slovensku

Z verejných zdrojov je možné presne určiť, aká je výška tržieb a taktiež zisku a následne uhradenej dane v prospech nášho rozpočtu. Môžeme však iba odhadovať, aká je skutočná výška tržieb slovenského Google, ktorá však odchádza cez Írsko a tak sa na Slovensku nezdaňuje a ani nevykazuje ako príjem.

Ak by sme išli na porovnanie napríklad s Českom, kde sa odhaduje, že tamojšie zastúpenie Google dokáže mať tržby vo výške 6 miliárd českých korún, potom na Slovensku sa môže ísť do odhadu zhruba na úrovni 50 miliónov EUR.  Oficiálna tržba, ktorá neputuje ďalej do Írska je vo výške 1,5 milióna EUR. Samozrejme, daňový rozdiel a to, o čo Slovensko prichádza kvôli zle nastavenému systému nie je potrebné dlhšie hovoriť.

Výška dane na Slovensku

Google tak na Slovensku za rok 2018 zaplatil na dani z príjmu 52 088 EUR, pri tržbách 1,5 milióna EUR a zisku 64 940 EUR (zdroj: finstat.sk). Pri porovnaní s rokmi minulými je tu dokonca klesajúca tendencia pri platení dane. Slovensko sa pokúša bojovať s týmto neduhom už dlhšie, zatiaľ však bez úspechu alebo konkrétneho modelu. A tak čakáme na európske riešenie. Aj keď je zrejmé, že sa budeme vydávať po nemeckej alebo francúzskej ceste, čiže osobitné zdanenie pre digitálne platformy, zrejme vo výške 3%. To by zasiahlo aj Google a jemu podobné spoločnosti.

digitálna daň Google

Môže prísť však aj obrana zo strany Google. Ten by mohol reagovať navýšením cien, ak sa vytvorí jednotný alebo aj lokálny mechanizmus jeho extra zdanenia naprieč Európou alebo niektorými krajinami. Je však nutné brať dôraz aj na tie ostatné spoločnosti, ktoré musia platiť dane na Slovensku a nemajú ambíciu vytvárať tok peňazí do iných krajín, ako to robí Google.

Ak má byť zdaňovanie naozaj spravodlivé, musí fungovať pre všetkých rovnako. Bude však nutné, aby sa vytvoril aj systém kontroly a zdieľania informácií medzi krajinami EÚ, kde sa práve bude dať overovať, kde a akú výšku tržieb spoločnosti ako Google vykazujú a kam smeruje zvyšok.

Príde niekedy zmena?

Dokáže však EÚ alebo jej krajiny nastaviť potrebnú zmenu v zdanení digitálnych platforiem, ako je Google? Napríklad Francúzsko ukazuje, ako sa to dá urobiť, aj keď je to osamotená iniciatíva. Na úrovni EÚ zatiaľ vyhráva váhanie a dlhá príprava, ktorá však neprináša riešenie. A tak Google platí dane ako malá firma aj u nás a Slovensko chce čakať na jednotné riešenie, ktoré sa však nemusí dostaviť.

zdroj foto: cbronline.com & business-standard.com

5.8.2019
  • Spixy

    pri tržbách 1,5 milióna € majú zisk len 64 940€ ? :O

  • Michal Hainc

    Nepride mi spravne ze si niekto zalozi firmu, je sikovny, najsikovnejsi z dediny stane sa svetovou jednotkou, zaraba velke prachy, nechapem preco by mal platit zvlastne dane … OStani mali predsa rovnaku sancu presadit sa na trhu

+