MojAndroid

Pred istým časom sa mi stala jedna veľká nepríjemnosť. Cez nemenovaný e-shop som si objednal smartfón za nemalú sumu a ten mi nebol dodaný. Situáciu som bol nútený riešiť úplne inou cestou, pričom do dnešného dňa ešte stále nemáme ani peniaze, ani smartfón. Poviem vám teda pár užitočných rád a trikov ako sa vyhnúť podobnej situácii.

Nenakupujte z neznámych e-shopov

Na Slovensku poznáte určite naozaj mnoho rôznych obchodov. Zatiaľ čo jedni lákajú na overenú kvalitu, iní sa spoliehajú na prudké zníženie ceny. Napriek tomu si neskôr vedia získať spokojnosť a vernosť svojich zákazníkov, čo môžu skvelým spôsobom zneužiť.

Ja som sa rozhodol kúpiť svojej kamarátke nový Honor 10 z jednej stránky, kde ho ponúkali sa sumu pod 300 eur (nebudem konkretizovať presne). Bolo to totiž ešte stále rozdiel minimálne 70 eur oproti tradičnej cene a v živote študenta je drahé každé euro. Zvolil som stránku na odporúčanie svojho kolegu, ktorý s ňou mal výborné skúsenosti. Dokonca ani s reklamáciou nebol problém.

V mojom prípade teda vlastne ani nešlo o neoverený e-shop, no samozrejme taká Alza je o niečom inom. Mimochom práve z Alzy som bol nútený ten smartfón nakoniec kúpiť. To ale až neskôr.

Neriskujte firmy so sídlom v zahraničí

Pri tomto bode už to bol celkom aj môj prípad. Mobil som síce objednal zo slovenskej stránky so sídlom na Slovensku, firma však fungovala trochu inak. Slovenské sídlo bola len logistická pobočka zahraničnej firmy (opäť pre vlastnú bezpečnosť nebudem menovať krajinu) so sídlom v meste, do ktorého sa pravdepodobne nikdy nedostanem. Takto v prípade podvodu, akého obeťou sme sa spolu s kamarátkou stali, majú jednoduchšiu únikovú cestu.

reklamacie slovenske e-shopy
Reklamácia a všeobecne spoľahlivosť hrá do kariet domácim značkám, ktoré sa formovali roky

Ako ma okradli?

Krádež prebehla veľmi potichu. Nikto ma neprepadol, nikto ma nezbil. Objednal som si nový mobil a celkom som sa tešil, že som urobil aj dobrú vec pre kamarátku a nemusí mať starosti s vybavovaním a objednávkou. Dodacia lehota sa mala pohybovať v rozmedzí 3-10 pracovných dní. Netrpezlivo sme ich odpočítavali, no mobil neprichádzal.

Telefonicky sa mi firmu skontaktovať nepodarilo, preto som musel napísať mail. V odpovedi som bol ubezpečený, že objednávka je zadaná v zahraničnom sklade a očakáva sa jej odoslanie. Pokoj do duše mi to ale nevnieslo. Celá vec sa už vtedy začala komplikovať.

V momente, keď ma rodičia kamarátky začali podozrievať, že som tých 300 eur ukradol, pre ochranu vlastnej cti a medziľudských vzťahov som firmu kontaktoval druhýkrát. Vtedy sa mi dostalo odpovede, ktorá ma priviedla do mierne infarktovej situácie. Písalo sa v nej, že zahraničná firma, ktorá dodávala smartfóny pre tú slovenskú logistickú pobočku, skrachovala a súd ju vydal do konkurzu. Pre dôveryhodnosť som obdržal aj naskenované dokumenty zo súdu. A samozrejme aj preklad, aby som si mohol v právnickom jazyku prečítať niečo ako „300 eur vašej kamarátky sa stratilo vo firme s desiatkami tisícov eur dlhu, ale ak si ju raz niekto o dva roky kúpi, možno sa vám vrátia peniaze“. Čistá radosť.

krachovana firma podvod
Firma bola poslaná do konkurzu a ja som začal tušiť, že svoje peniaze tak skoro neuvidím

Čo som robil?

O radu som poprosil otca. Ten má o čosi viacej rokov a hlavne viac skúseností, takže som predpokladal, že mi poradí. Tak sa aj stalo, ale šťastný som nebol. Zmieril ma s tým, že všetky tie peniaze sú naozaj stratené. No firma nemohla skrachovať len tak zo dňa na deň. Máme teda za to, že sme boli okradnutí, rovnako ako ďalších pár stoviek verných zákazníkov.

Slovenskú logistickú pobočku totiž spravoval človek rovnakej národnosti, v akej krajine sídlila materská firma. Pravdepodobne teda na našom trhu získal dôveru zákazníkov, aby v čase najväčšieho obratu, t.j. keď si odtiaľ niečo konečne objednám aj ja, všetky peniaze zhrabol a sfalšoval dokumenty o skrachovaní. Keby aj boli pravé, po čase nechcem veriť, že prebehol akýkoľvek súd. Hoci to môže znieť ako konšpiračná teória a ja sa môžem mýliť, pravdepodobne to bolo takto.

honor 10 podvrch
Objednaný Honor 10 mi zo zahraničného e-shopu nikdy nedorazí

Kontaktovali sme preto banku. Potrebovali sme zistiť, či boli peniaze odoslané do tej pobočky na Slovensku, alebo už sú v zahraničí. Vďakabohu boli na Slovensku. To bolo moje jediné šťastie, inak by ma táto krádež stála veľmi veľa. Natešení sme konali nasledovne: banke sme nadiktovali všetky údaje o transakcii a objednávke. .

Čo s bankou?

Banka bola ochotná prijať tzv. reklamáciu transakcie. V preklade to znamená to, že banka uzná: „Áno, zaplatili ste požadovanú sumu, nie, tovar vám nebol dodaný. Tu sú vaše peniaze, my ich ideme vymáhať od distribútora.“ Hoci ešte ani tohto času som nedostal odškodnenie od banky, tobôž nie od e-shopu, aspoň som zistil, že sa situácia dá aj vyriešiť.

kradez e-shop nakup smartfonu
Po kontaktovaní prebrala banka všetku iniciatívu a určite je to správny krok pre každého, koho takýmto spôsobom okradnú

Na záver treba dodať, že pre pokoj v duši som nakoniec Honor 10 kúpil z Alzy. Bol síce zelený, ale to mne i mojej kamarátke bolo jedno. Obetovať som musel svoje úspory, ale banka mi to pravdepodobne už čoskoro preplatí a všetci budeme spokojní. Snáď.

Aké je ponaučenie?

Po prvé, neriskujte menej známe e-shopy. Lepšie povedané, dajte prednosť naozaj overeným obchodom, na ktoré občas vidíte aj reklamu alebo viete navštíviť ich predajne. Áno, ceny sú niekedy vyššie, ale aspoň sa vyhnete nepríjemnostiam, ktoré stretli mňa. Radšej už tých pár eur naviac priplatíte, než by ste mali cez banku riešiť to, že vás zo zahraničia niekto ošklbal o vaše úspory.

Po druhé, vyhýbajte sa zahraničným obchodom o ktorých nič neviete. Záruka sa pre Slováka rieši oveľa lepšie na Slovensku. Radšej pri výbere dajte prednosť obchodu, ktorý má u nás aj kamenné predajne a je to naozaj rokmi skúsená firma.

vyhoda domace e shopy
S domácimi firmami sa bude vždy lepšie vyjednávať každá nežiadúca komplikácia

No a ak sa aj dostanete do nejakej situácie, akú momentálne riešim ja, kontaktujte urýchlene svoju banku. Máte šancu zachrániť svoje peniaze. Hoci je teoreticky možné kontaktovať aj políciu, ja som tak neučinil, pretože by sa veľa asi nevyriešilo. Takže keď najbližšie bude váš kamarát uvažovať o tom, že „na tejto stránke je predsa ten Samsung o šesťdesiat eur lacnejší“, pokojne mu prepošlite tento článok :-).

 

E-shop mobiluj.sk skrachoval

Tento príbeh ďalej pokračuje, odhalili sme obchod, s ktorým nás táto nemilá skúsenosť postretla. Pokračujte v čítaní článku E-shop mobiluj.sk skrachoval, nespokojní zákazníci sa sťažujú a svoje peniaze pravdepodobne už neuvidia.

17.5.2019
  • Dzuro

    Je to od teba pekné, že si sa podelil s takouto nepríjemnou situáciou.

    Ďakujem ti za článok a dúfam, že ho ľudia nebudú potrebovať v plnom znení ;)

    • Martin Minka

      Niekto sa musí popáliť, aby sa iní poučili :D

  • MatejB

    Dobre spracovane.
    Ale dalsie ponaucenie: Nikdy nekupuj nieco za na niekoho druheho alebo negarantuj nieco na co nemas dosah. Ak to teda neni nahodou podnikatelska cinnost.

    Beriem ze ludia by si mali pomahat ak je to v ich silach ale tu si zbytocne prebral na seba riziko.

    • Martin Minka

      Prirodzene som sa snažil iba pomôcť :) na druhej strane, kto mohol predpokladať náhly „krach“ rokmi overenej firmy s 1500 recenziami?

    • Jonatan666

      uplny suhlas …..zato ze niekto nema aktivovane internetove platby na karte (co sa da cez web aktivovat) alebo vytvoreny ucet na paypal neznamena ze ked ja ho mam tak budem hluposti kupovat kazdemu jednemu…uz ked len pocujem argumenty ze pocuj ty mas tam ucet ked budes nieco objednavat nekupil by si mi aj toto ja ti hned dam peniaze ….moja odpoved na zatiacku bola ze hej jasne …potom som mal problem s objednanou vecou a vypisoval som emaily o vrateni peniazi a cakali sme pekne dlho nakoniec nemal ani tu vec a bol rad ze som mu peniaze vratil …odteraz poviem je mi luto ale ty mas kartu si svojpravny vytvor si ucet a kup si to ja cez svoj ucet a na svoju adresu nebudem nic pre nikoho ineho objednavat

  • Bob

    Myslím že sa da v banke reklamovať len transakcia vykonana kreditnou, nie debetnou kartou. Z članku vyplýva že ste zaplatili vopred celú sumu. Prosím doplníte do článku detaily platby?

    • Martin Minka

      Samozrejme, vhodné a menej diskrétne údaje rád doplním :) pre úplnosť som platil pomocou platobnej brány TrustPay. Som majiteľ Space účtu Študent v Slovenskej sporiteľni, ku ktorému mi bola dodaná aj platobná karta. Priznám sa, už ma to aj učili, ale dodnes neviem, či to mám debetku alebo kreditku :D pomocou karty som objednávku zaplatil vopred a teda svoj, respektíve kamarátkin Honor už neuvidím :(

    • Ak sa nemýlim, tak službu chargeback je možné použiť na platobné karty (t.j. debetku aj kreditku).

  • KikaT

    Dobrý deň, presne viem, o akú stránku ide. Momentálne riešim toto isté, okradli ma o 355€. Peniaze som im poslala 4.4. a dodnes nemám peniaze ani tovar. Nie je na reklamáciu v banke už neskoro?
    Z tohto nemenovaného eshopu som nakupovala pred 3 rokmi prvý krát, a doma máme 4 mobily od nich, a ani s jedným zatiaľ nebol žiadny problém. Na základe tohto som si odtiaľ znova objednávala.

    • Martin Minka

      Ja verím, že ešte nie je neskoro :) Z banky som dostal ohlasy o tom, že budú rokovať so zahraničnou bankou. E-mail pod správnou stránky, ktorá ma (nás) takto okradla, mi dnes dokonca povedal, aby som kontaktoval TrustPay, cez ktoré som platbu realizoval. Zatiaľ to však nechávam v rukách banky.

    • Tomáš Kanálik

      Spomínaným „kolegom“ v článku som ja. Pred rokom som mal skúsenosti so stránkou takmer rovnaké, ako vy. Reklamácia taktiež vyšla na jedničku, keďže som dostal nový telefón (rovnaký model, dokonca aj farebné prevedenie). Teraz je žiaľ situácia taká, aká je.

      • Jonatan666

        kludne ste mohli napisat aky obchod to bol popripade aky to je a ci stranka este funguje ked skrachovali

  • Milan

    Je to stránka mobiluj.sk?

  • bunkov

    je smutne ze ten kto ta okradol/tvoje slova/ nepovies asi sa bojis alebo neviem preco ale al… spomenut vies. skryta reklama.

  • Tibor Hanko

    Ja som našťastie o žiadne peniaze neprišiel, ale chcel som tiež kúpiť telefón od nich na firmu. Na webe mali uvedené, že ceny sú s DPH a pri nákupe na firmu treba kontaktovať predajcu. Zavolal som a pani mi vysvetlila, že na faktúre DPH nebude. Že uvedená cena na stránke je koncová. Vraj je to zo zahraničia a bla, bla, bla…

    Tak som nakoniec nič neobjednal, lebo za tie ceny čo to predávali som to po odrátaní DPH dokázal kúpiť kdekoľvek inde. Ale oni na stránke uvádzali, že sú to ceny s DPH. Takže odžub…

    Podal som podnet aj na SOI za klamanie zákazníka, a čo myslíte aký bol záver šetrenia?
    Všetko je v poriadku, zákazníka neklamú, lebo predávajú za cenu uvedenú na stránke a DPH ich nezaujíma… a že ak mám podozrenie na podvody s DPH, mám kontaktovať príslušný úrad (daňový)…
    Takže načo sú nám takéto štátne úrady keď jeden neinformuje druhý?
    Ešte sa niekto čuduje, že to u nás funguje tak ako to tu funguje?

  • Marek

    A čo tak posielať si tovar na dobierku? To nie je riešenie?

    • Tomáš Kanálik

      Nie, daný e-shop akceptoval iba platbu vopred.

      • Marek

        Tak to je možno ten problém. To je to varovanie. S takým eshopom sa ani nebavit a hotovo

  • Sategi

    Veľmi „poučný“ článok. Pár krát som bol aj ja na hrane si objednať z daného obchodu. Budem vedieť nabudúce…

  • Reklama na Alzu…nic viac

    • Miro

      Takže keď kolega kúpil neskôr telefón z Alzy, je to už reklama na Alzu. Keby ho kúpil z NAY, bola by to reklama na NAY. Asi ho mal radšej ukradnúť, to by nebola reklama na nič. Alebo? Človek, ktorého okradli a snaží sa dostať svoje peniaze späť, sa podelí so svojou skúsenosťou a je to reklama na Alzu. Nemám slov….

    • Jonatan666

      okrem toho otravneho zeleneho ufona je to jeden z naj obchodov na slovensku a mal som snim ovela lepsie skusenosti ako s obchodmi v mojom okoli (naj, datard, euronics, okay) nieje to reklama je to len jeho osobna skusenost v clanku a podelil sa nou a moja osobna skusenost je zas tento komentar :D

  • SCHROJF

    …e-shop ,ktorý akceptuje iba platbu vopred…by som zďaleka obišiel, ale vidina „výhodného“ nákupu a ušetrenia peňazí asi nepustí, že?

    • Jonatan666

      uz som zazil nejaku vec u nas za 65eur v kamenom obchode a uplne rovnaku vec z ciny za 15eur ….jednalo sa o autokameru asi 8 rokov dozadu ano pockal som si mesiac a pol kym prisla ale aj keby som si objednal 4 s toho by mi 2 neprisli tak stale by som mal jednu ktoru keby som reklamoval (hodil do kosa :D ) a nahradil ju presne takou istou tak by som o nic neprisiel dokonca by som este usetril …..vela ludi co nikdy nekupovalo takto si to nevsimne ale obrovske mnozstvo obchodov ponuka uplne rovnaky tovar z ciny len pridavaju k nemu vissiu cenovku ….uz len nejaky okay elektro alebo datard jeden z nich ponukal nejake mp3 prehravace za 11eur a tie som si vsimol lebo uplne stejny som s ciny kupoval len tak zo zvedavosti za 1,50€ a jedine co ma to stalo bol len pridlhy cas cakania

  • Maros

    Človek čo pošle peniaze dopredu za vec ktorú fyzicky nemá len, aby ušetril pár desiatok eur a pritom príde o pár stoviek si iné ani nezaslúži. Všetky úspešné podvody sa zakladajú na hamižnosti podvedeného.

    • Jonatan666

      tak ked zarabame pozerame sa na to inac ako ked ma niekto nasetrene vreckove alebo cez brygadu a chce to najlepsie za co najmenej penazi, ked uz zarabas vlastne a si snimi relativne spokojny tak si skor povies ze si aj priplatis len aby to bolo v poriadku a rychlo doma a nesledujes zlavomaty :D

    • MatejB

      Ja objednam minimalne raz nieco do tyzdna (ebay, aliexpress, slovenske eshopy) a dobierku som nevyuzil uz niekolko rokov a nikdy som s tym nemal problem. Usetril som dokopy stovky eur. Dokonca par krat mi vratili peniaze a produkt nakoniec aj dosiel. Alebo som si objednal 20 000 mAh powerbanku, rozobral ju, odfotil mensi 8000mAh clanok a vratili mi peniaze + ostala mi powerbanka. Spravil som to potom este 2x :-D

      Ide len o to vediet posudit riziko.

  • Jonatan666

    Niesom taky bohaty aby som kupoval lacne veci by sa dalo prerobit na Niesom taky bohaty aby som kupil lacnejsie vec od neovereneho predajcu :D raz som kupil tablet z windows 8 aniol nuovo 8 cez deal extrem prvy mesiac nic neprislo kontaktoval som ich odpisali mi ze kvoli novemu nariadeniu o bateriach sa im zasielka vratila od letiska cize ju znova poslali trvalo mi to 2 a pol mesiaca kym mi prisiel ….dodnes ho mam uz tam mam windows 10 a som spokojny snim ale bol som na pochybach o tom ci mi niekedy pride no s tych asi 600 roznych veci radovo od 1 – 50 € za vec ktore som cez ebay, dealextreme a gearbest nakupil mi realne mozno 20nikdy nedoslo s toho vsetky mi preplatili alebo preposlali nanovo a asi 5 z nich mi nikdy neprisli ani som nezaznamenal peniaze ktore mi prislubil vratit predajca aj ked sa jednalo o drobnosti ako citacka kariet za 2eura a tak a v jednom pripade sa jednalo o podozrivo lacnu android TV za 15€ v tom case najlacnejsie boli za 40€ tak mi namiesto nej poslali nejaky trapny naramok ktory cestoval 2 mesiace ale kontaktoval som ebay ktory trval na tom aby som naramok vratil (stalo ma to 2€) a ebay mi vyplatil sumu spät. Z mojej skusenosti mozem povedat ze ked sa nieco zda byt vyhodne a lacnejsie nie vzdy je to najlepsia volba a niekedy je lepsie si priplatit par € naviac a ked nakupujeme cez ebay v prvom rade si pozriet 3 veci u predajcu 1. jeho hodnotenie v % samozrejme najlepsie je 100% ale nie v pripade ze ho hodnotil len jeden alebo par uzivatelov 2. pocet hodnoteni ….z vlastnej skusenosti viem ze okolo 10000 a viac je to ok ale tu uz mavaju horsie hodnotenie v % casto okolo 97% a 3. pozriet si co predava ak chceme od neho USB kluc a on predava len same snurky od topanok :D a podobne kraviny s toho ma ponuku na jeden typ USB kluca tak to tak tiez smrdi a pravdepodobne budete musiet kontaktovat ebay pre vratenie penazi a kupenu vec neuvidite …niekedy mam pocit ze oni si tak tie peniaze poziciavaju od ludi a potom ich ktovie kde tocia aby z nich urobili viac a ochotne vam ich vratia alebo skrachuju :D Este malicka rada ak sa vas budu pytat ci chcete preposlat novy kus za chybajuci alebo peniaze vzdy pytajte peniaze v pripade ebayu je 60dni od kupenia moznost vsetko riesit kde je 100% sanca ze ebay vam vrati peniaze ak vam ich nevrati predajca ak vam to preposlu tak uz tak pri mesacnom cakani stratite dalsi cas ….a v pripade ze uz preslo 45dni od kupenia a stale nic nemate zacnite uz vtedy riesit chybajucu vec

+