MojAndroid

Pred istým časom sa mi stala jedna veľká nepríjemnosť. Cez nemenovaný e-shop som si objednal smartfón za nemalú sumu a ten mi nebol dodaný. Situáciu som bol nútený riešiť úplne inou cestou, pričom do dnešného dňa ešte stále nemáme ani peniaze, ani smartfón. Poviem vám teda pár užitočných rád a trikov ako sa vyhnúť podobnej situácii.

Nenakupujte z neznámych e-shopov

Na Slovensku poznáte určite naozaj mnoho rôznych obchodov. Zatiaľ čo jedni lákajú na overenú kvalitu, iní sa spoliehajú na prudké zníženie ceny. Napriek tomu si neskôr vedia získať spokojnosť a vernosť svojich zákazníkov, čo môžu skvelým spôsobom zneužiť.

Ja som sa rozhodol kúpiť svojej kamarátke nový Honor 10 z jednej stránky, kde ho ponúkali sa sumu pod 300 eur (nebudem konkretizovať presne). Bolo to totiž ešte stále rozdiel minimálne 70 eur oproti tradičnej cene a v živote študenta je drahé každé euro. Zvolil som stránku na odporúčanie svojho kolegu, ktorý s ňou mal výborné skúsenosti. Dokonca ani s reklamáciou nebol problém.

V mojom prípade teda vlastne ani nešlo o neoverený e-shop, no samozrejme taká Alza je o niečom inom. Mimochom práve z Alzy som bol nútený ten smartfón nakoniec kúpiť. To ale až neskôr.

Neriskujte firmy so sídlom v zahraničí

Pri tomto bode už to bol celkom aj môj prípad. Mobil som síce objednal zo slovenskej stránky so sídlom na Slovensku, firma však fungovala trochu inak. Slovenské sídlo bola len logistická pobočka zahraničnej firmy (opäť pre vlastnú bezpečnosť nebudem menovať krajinu) so sídlom v meste, do ktorého sa pravdepodobne nikdy nedostanem. Takto v prípade podvodu, akého obeťou sme sa spolu s kamarátkou stali, majú jednoduchšiu únikovú cestu.

reklamacie slovenske e-shopy
Reklamácia a všeobecne spoľahlivosť hrá do kariet domácim značkám, ktoré sa formovali roky

Ako ma okradli?

Krádež prebehla veľmi potichu. Nikto ma neprepadol, nikto ma nezbil. Objednal som si nový mobil a celkom som sa tešil, že som urobil aj dobrú vec pre kamarátku a nemusí mať starosti s vybavovaním a objednávkou. Dodacia lehota sa mala pohybovať v rozmedzí 3-10 pracovných dní. Netrpezlivo sme ich odpočítavali, no mobil neprichádzal.

Telefonicky sa mi firmu skontaktovať nepodarilo, preto som musel napísať mail. V odpovedi som bol ubezpečený, že objednávka je zadaná v zahraničnom sklade a očakáva sa jej odoslanie. Pokoj do duše mi to ale nevnieslo. Celá vec sa už vtedy začala komplikovať.

V momente, keď ma rodičia kamarátky začali podozrievať, že som tých 300 eur ukradol, pre ochranu vlastnej cti a medziľudských vzťahov som firmu kontaktoval druhýkrát. Vtedy sa mi dostalo odpovede, ktorá ma priviedla do mierne infarktovej situácie. Písalo sa v nej, že zahraničná firma, ktorá dodávala smartfóny pre tú slovenskú logistickú pobočku, skrachovala a súd ju vydal do konkurzu. Pre dôveryhodnosť som obdržal aj naskenované dokumenty zo súdu. A samozrejme aj preklad, aby som si mohol v právnickom jazyku prečítať niečo ako “300 eur vašej kamarátky sa stratilo vo firme s desiatkami tisícov eur dlhu, ale ak si ju raz niekto o dva roky kúpi, možno sa vám vrátia peniaze”. Čistá radosť.

krachovana firma podvod
Firma bola poslaná do konkurzu a ja som začal tušiť, že svoje peniaze tak skoro neuvidím

Čo som robil?

O radu som poprosil otca. Ten má o čosi viacej rokov a hlavne viac skúseností, takže som predpokladal, že mi poradí. Tak sa aj stalo, ale šťastný som nebol. Zmieril ma s tým, že všetky tie peniaze sú naozaj stratené. No firma nemohla skrachovať len tak zo dňa na deň. Máme teda za to, že sme boli okradnutí, rovnako ako ďalších pár stoviek verných zákazníkov.

Slovenskú logistickú pobočku totiž spravoval človek rovnakej národnosti, v akej krajine sídlila materská firma. Pravdepodobne teda na našom trhu získal dôveru zákazníkov, aby v čase najväčšieho obratu, t.j. keď si odtiaľ niečo konečne objednám aj ja, všetky peniaze zhrabol a sfalšoval dokumenty o skrachovaní. Keby aj boli pravé, po čase nechcem veriť, že prebehol akýkoľvek súd. Hoci to môže znieť ako konšpiračná teória a ja sa môžem mýliť, pravdepodobne to bolo takto.

honor 10 podvrch
Objednaný Honor 10 mi zo zahraničného e-shopu nikdy nedorazí

Kontaktovali sme preto banku. Potrebovali sme zistiť, či boli peniaze odoslané do tej pobočky na Slovensku, alebo už sú v zahraničí. Vďakabohu boli na Slovensku. To bolo moje jediné šťastie, inak by ma táto krádež stála veľmi veľa. Natešení sme konali nasledovne: banke sme nadiktovali všetky údaje o transakcii a objednávke. .

Čo s bankou?

Banka bola ochotná prijať tzv. reklamáciu transakcie. V preklade to znamená to, že banka uzná: “Áno, zaplatili ste požadovanú sumu, nie, tovar vám nebol dodaný. Tu sú vaše peniaze, my ich ideme vymáhať od distribútora.” Hoci ešte ani tohto času som nedostal odškodnenie od banky, tobôž nie od e-shopu, aspoň som zistil, že sa situácia dá aj vyriešiť.

kradez e-shop nakup smartfonu
Po kontaktovaní prebrala banka všetku iniciatívu a určite je to správny krok pre každého, koho takýmto spôsobom okradnú

Na záver treba dodať, že pre pokoj v duši som nakoniec Honor 10 kúpil z Alzy. Bol síce zelený, ale to mne i mojej kamarátke bolo jedno. Obetovať som musel svoje úspory, ale banka mi to pravdepodobne už čoskoro preplatí a všetci budeme spokojní. Snáď.

Aké je ponaučenie?

Po prvé, neriskujte menej známe e-shopy. Lepšie povedané, dajte prednosť naozaj overeným obchodom, na ktoré občas vidíte aj reklamu alebo viete navštíviť ich predajne. Áno, ceny sú niekedy vyššie, ale aspoň sa vyhnete nepríjemnostiam, ktoré stretli mňa. Radšej už tých pár eur naviac priplatíte, než by ste mali cez banku riešiť to, že vás zo zahraničia niekto ošklbal o vaše úspory.

Po druhé, vyhýbajte sa zahraničným obchodom o ktorých nič neviete. Záruka sa pre Slováka rieši oveľa lepšie na Slovensku. Radšej pri výbere dajte prednosť obchodu, ktorý má u nás aj kamenné predajne a je to naozaj rokmi skúsená firma.

vyhoda domace e shopy
S domácimi firmami sa bude vždy lepšie vyjednávať každá nežiadúca komplikácia

No a ak sa aj dostanete do nejakej situácie, akú momentálne riešim ja, kontaktujte urýchlene svoju banku. Máte šancu zachrániť svoje peniaze. Hoci je teoreticky možné kontaktovať aj políciu, ja som tak neučinil, pretože by sa veľa asi nevyriešilo. Takže keď najbližšie bude váš kamarát uvažovať o tom, že “na tejto stránke je predsa ten Samsung o šesťdesiat eur lacnejší”, pokojne mu prepošlite tento článok :-).

 

E-shop mobiluj.sk skrachoval

Tento príbeh ďalej pokračuje, odhalili sme obchod, s ktorým nás táto nemilá skúsenosť postretla. Pokračujte v čítaní článku E-shop mobiluj.sk skrachoval, nespokojní zákazníci sa sťažujú a svoje peniaze pravdepodobne už neuvidia.

17.5.2019

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+