V článkoch na našom portáli sa väčšinou venujeme malým zariadeniam, ktoré ovládate jednou rukou a ktoré sa zmestia do vrecka nohavíc či do batohu. Technológie sa ale dnes vyvíjajú veľmi rýchlo a stávajú sa súčasťou najrôznejších priemyslov. Platí to dvojnásobne aj o automobilovom priemysle, ktorý nám každý rok ukazuje, čoho všetkého sú inžinieri v súčasnosti schopní. Dokonalým príkladom je aj nové BMW radu 7, ktoré jednoznačne deklaruje technologický pokrok za posledné roky.
Prvou zaujímavosťou je určite kľúč s farebnou dotykovou obrazovkou, ktorý vyzerá ako zo sci-fi filmu. Tento kúsok technológie bol predstavený so súčasným modelom i8, a tak nie je úplnou novinkou. Napriek tomu ide o zaujímavé zariadenie, pomocou ktorého môžete ovládať množstvo funkcií bez toho, aby ste museli byť v aute. Patria sem jednoduché funkcie, ako zobrazenie aktuálneho dojazdu, ale zároveň môžete na diaľku aktivovať kúrenie. Skrátka, ide o skvelého pomocníka, ktorý nie je iba kľúčom. Aj napriek množstvu funkcií ho ale budete používať na uzamykanie a odomykanie, takže ak sa vám vybije batéria, ktorá napája tieto inteligentné funkcie, nemusíte sa báť – vo vnútri zariadenia je druhá batéria, ktorá napája funkcie diaľkového odomykania. Batéria sa pritom nabíja priamo v aute, takže vybiť by sa vám mohla potenciálne iba vtedy, ak si dlho nesadnete do auta. To vám ale neodporúčame – BMW radu 7 si skutočne zaslúži, aby ste ho šoférovali, alebo aspoň sa v ňom vozili.
Novinka totiž prináša obrovské množstvo luxusných doplnkov, ktoré nevyužije šofér, ale práve pasažieri v aute. Tí majú k dispozícii 7-palcový tablet Samsung s Androidom v strede medzi zadnými sedadlami, pomocou ktorého môžu ovládať svoj vlastný infotainment systém. Obaja pasažieri na zadných sedadlách majú vlastnú 10-palcovú obrazovku pripevnenú na sedadlách pred nimi, ktorá ale nie je dotyková a ovládať ju musíte práve pomocou tabletu v strede. K obrazovkám je možné pripojiť zariadenie Chromecast a streamovať tak obsah zo smartfónu alebo tabletu.
Tu ale technologické vymoženosti nového BMW iba začínajú. Zadné sedadlá sa dajú sklopiť tak, že v nich bez problémov zaspíte. Pomôže vám v tom aj nočná obloha, ktorá je pomocou LED svetiel zobrazená na streche auta a ktorú si môžete prispôsobiť pomocou šiestich voliteľných farieb. K dispozícii je aj špeciálna sada Ambient Air, ktorá ponúka osem rôznych vôní v troch intenzitách, vďaka ktorým máte postarané o dokonalú arómu v aute.
Hoci nové BMW je prispôsobené tak, aby v ňom mali pasažieri absolútny komfort, zabudnúť nesmieme ani na vylepšenia pre šoférov. Tí majú teraz k dispozícii oveľa väčší heads-up displej s množstvom nových informácií, vďaka čomu je predné sklo prakticky premenené na priehľadný displej. Kamery na aute zasa snímajú dopravné značky, pričom zistené informácie uploadujú na servery BMW a tie zasa rozosielajú aktualizované informácie do všetkých svojich automobilov.
BMW radu 7 ponúka tiež niekoľko funkcií šoférovania, kde je vyžadovaná iba asistencia šoféra. Napríklad vám pomôže v zápche a dokáže tiež samé zaparkovať, no šofér musí byť usadený v kabíne vodiča. To je ale skôr legálne obmedzenie, pretože inak zvláda BMW všetko samé. Vylepšený je aj hlavný infotainment systém, ktorý nesie označenie iDrive 5.0. Nemáme tak dočinenia so systémom Android Auto, no BMW aj tak zvláda množstvo funkcií, o ktorých ste si ani nemysleli, že ich využijete. Prvýkrát je iDrive skombinovaný s dotykovou obrazovkou, no systém je možné ovládať aj tradičným iDrive ovládačom umiestneným v strede hlavnej konzoly. Novinkou je aj ovládanie niektorých funkcií gestami, ktoré má zatiaľ iba obmedzené možnosti a zrejme bude stále pohodlnejšie ovládanie dotykovou obrazovkou alebo ovládačom.
BMW radu 7 príde na trh túto jeseň a predávať sa začne v dvoch základných konfiguráciách. Model 740i ponúkne 3-litrový TwinPover motor s 320 konskými silami s cenou štartujúcou na 81 300 USD. Model 750i xDrive ponúkne 4,4-litrový TwinTurbo V-8 motor so 445 konsými silami a cenou začínajúcou na úrovni 97 400 USD. Bez ohľadu na cenu ale ide o skutočný technologický zázrak, ktorý kombinuje dlhoročnú tradíciu BMW a nové technológie, čo je presne to, čo by sme od takéhoto luxusného sedanu očakávali.
Zdroj: The Verge
a okrem vodica potrebujete palubneho inziniera a ITckara ;)
Ale kde že :D všetko je intuitívne :D
az na android ten je presnym opakom intutivnosti
mat zbytocnych 150 tisic, tak si ho kupim :-)
Za 150 tisíc by si si mohol kúpiť dve s tým slabším motorom :)
ak chcete vedieť, aké technológie budete mať v aute o 20 rokov, pozrite sa do BMW 7
Viac to platí o S-klasse.
na tu som akosi zabudol :)
uffff… fuuuuh… neostáva nič iné, len vzdychať :D .