MojAndroid

App Store Optimization (alebo skrátene ASO) tvoria techniky, ktorými sa snažíme optimalizovať vyhľadávanie mobilných aplikácii v obchodoch s aplikáciami ako Apple App Store a Google Play. Lepšie výsledky je možné dosiahnuť správnym vyplnením údajov pri registrácii aplikácie do obchodu. Podobne ako pri SEO, aj tu označujeme aplikácie vhodným názvom, popisom, kľúčovými slovami a ďalšími informáciami. Zásadný vplyv nielen na vyhľadávanie, ale aj na počty stiahnutí, môže mať pekná ikona, informačne bohaté a atraktívne vytvorené screenshoty obrazoviek alebo prezentačné video. Väčšinu užívateľov budú pred stiahnutím vašej aplikácie zaujímať aj jej hodnotenia, prípadne to, koľko užívateľov si ju už stiahlo pred nimi.

Prečo je ASO dôležité?

Smarfóny a tablety používa stále viac ľudí. V tomto roku by ich podľa odhadov malo byť 1,75 miliardy. To je takmer štvrtina z celkovej svetovej populácie. Zo všetkých užívateľov smarfónov ich až 58% vyhľadáva aplikácie v Google Play. Obchody s aplikáciami sú aj najčastejším zdrojom inštalácie. Cena za inštaláciu aplikácie (Cost Per Install – CPI) sa neustále zvyšuje a momentálne je na úrovni 1,79$, pri hrách je to 2,79$. Je to suma, ktorú musí vývojár zaplatiť, aby získal kvalitného užívateľa – takého, ktorý si aplikáciu otvorí aspoň trikrát.

Čo je základ optimalizácie?

K úspešnému zvládnutiu ASO v obchode Google Play potrebujete mať zvládnuté dve hlavné oblasti, ktoré zásadne ovplyvňujú nákupné rozhodnutia užívateľov:

  • On-page optimalizáciu
  • Off-page optimalizáciu

Ak sa zaujímate o optimalizáciu pre vyhľadávače, tak vám tieto termíny nie sú cudzie. Obchody s aplikáciami ale fungujú trochu odlišne ako vyhľadávače, preto celú optimalizáciu ovplyvňujú iné faktory.

On-page faktory

On-page faktory su tie, ktoré dokážeme priamo ovplyvniť. Môžeme napríklad zmeniť názov aplikcáie alebo pridať viac screenshotov.

  • Názov,
  • popis,
  • ikona,
  • video
  • screenshoty,
  • kategória.

Off-page faktory

Faktory, ktoré vieme ovplyvniť iba nepriamo, sa označujú ako off-page. Patria sem napríklad hodnotenia aplikácie, ktoré vieme ovplyvniť kvalitou aplikácie alebo dobrým zákazníckym servisom.

  • Hodnotenie,
  • počet hodnotení,
  • počet stiahnutí,
  • rast počtu stiahnutí
  • počet odinštalovaní
  • frekvencia používania
  • linkbuilding

Všetky tieto faktory si bližšie predstavíme v ďalších častiach seriálu.

Má to vôbec význam?

Oplatí sa venovať čas optimalizácii aplikácií? Určite áno, hlavne v našich podmienkach je to technika, ktorá nie je veľmi rozšírená. Malá konkurencia vám môže značne uľahčiť optimalizáciu a oproti optimalizácii pre vyhľadávače (SEO), kde je obrovská konkurencia na väčšinu konkurenčných slov, je to úplne iný svet.

Kvalita je základ

Na záver by som len dodal, že optimalizácia vám nepomôže, ak je vaša zlá a užívateľom nemá čo ponúknuť. Cieľom optimalizovania nie je oklamať užívateľov a presvedčiť ich, aby si nainštalovali zbytočnú aplikáciu. ASO vám pomôže zviditeľniť vašu aplikáciu a vyzdvihnúť jej dobré vlastnosti, ktorými sa odlišuje od konkurencie a ktoré ju robia výnimočnou.

Náš tip
App Store Optimization – optimalizujeme aplikácie v Google Play obchode – II. časť

Seriál vznikol v spolupráci s agentúrou Visibility

26.9.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+