Slovenský prepravca ZSSK priniesol pre svojich cestujúcich možnosť zakúpiť si špeciálny SMS lístok. Po predaji v pokladni a kúpe lístka cez internet tak ide o ďalší zo spôsobov, ako si môžu cestujúci zakúpiť lístok na vlak. Táto novinka so sebou prináša svoje vlastné výhody, no aspoň zatiaľ bude fungovať iba vo veľmi obmedzenom režime.
Novinka funguje na slovenských železniciach od 25. novembra a zákazníci ju môžu v súčasnosti využiť na troch traťových úsekoch -
- Trnava - Kúty
- Čadca - Makov
- Humenné - Stakčín
Nové SMS lístky majú ale aj ďalšie obmedzenia. V prvom rade platí, že si ich môžete kúpiť na cestu dlhú maximálne 8 km zo stanice, kde nie je zabezpečený predaj lístkov alebo je pokladňa v čase príchodu vlaku zatvorená. Tam, kde je možné kúpiť si lístok v pokladni, platí SMS lístok 20 kilometrov. Cestujúci, ktorí cestujú bezplatne, si môžu kúpiť SMS lístok na cestu dlhú 180 minút bez obmedzenia vzdialenosti. Výhodou je najmä fakt, že nemusíte pri kúpe lístku čakať v rade pri pokladni. To poteší najmä vtedy, keď zostáva do odchodu vlaku iba niekoľko minút a v rade pred vami je ešte veľa ľudí. Treba mať ale na mysli, že lístok platí iba v osobných vlakoch, zrýchlených vlakoch a regionálnych expresoch a iba v 2. triede. Samozrejme, s platným cestovným lístkom môžu cestujúci aj prestupovať medzi jednotlivými spojmi. Zaujímavé je, že lístok je možné objednať iba zo sietí Orange, Telekom a O2 Slovakia. Zo zahraničných sietí nie a rovnako ani z najmladšej siete 4ka.
SMS správa sa posiela s textom, ktorým je jedno písmeno symbolizujúce druh lístka. Správa sa posiela na konkrétne telefónne číslo podľa toho, na ktorej stanici nastupujete. SMS s lístkom by vám mala prísť do 2 minút od odoslania vašej správy. Ako vidíte, obmedzení je viac než dosť a je možné, že cestujúci si na nový systém budú chvíľu zvykať. SMS lístok ale prináša aj výhody pre cestujúcich, ale aj pre železnice. Týmto spôsobom by sa malo obmedziť cestovanie na čierno a pomerne nízka cena lístka by mala byť pre cestujúcich dobrým dôvodom na to, aby neriskovali takúto cestu ale radšej si lístok zakúpili.
Zdroj: Slovakrail.sk
Čo iné by čakali od obmedzených ľudí zo železníc, že áno? Len obmedzené nápady a ešte obmedzenejšie služby…
Ja si myslím že toto je skôr len také skúšobné. Neskôr sa to určite rozšíri.
no ja hlavne nerozumiem tej kravine, ze podstatnym detailom je, ci je alebo nie je otvorena pokladna v stanici.
ked nie je otvorena pokladna, preco by som si nemohol kupit listok na 20 km/60 minut iba na 8 km/20minut? :)
ked si kupujem sms listok na mhd tak nie je dolezite ci je pri mme funkcny automat alebo novinovy stanok. pri parkovani cez sms tiez nie je dolezite, ci je pri mne funkcny autotam. ved sms platba ma zmysel prave preto, ze netreba hladat automat alebo nemas mince.
postavene na hlavu.
Malo by to obmedziť cestovanie na čierno, ale určite sa nájdu jedinci, ktorím to vyhovuje keďže budú cestovať bez lístka a keď zbadajú revízora, tak pošlú SMS.
Tých “ale” je tak veľa a sú tak podstatné, že to vidím na testovaciu prevádzku. Prečo nie, aspoň sa vychytajú chyby :)
Radsej keby spravili aplikaciu kde bude vsetko na jednom mieste, vyhladat spojenia, rezervacia, miestenka, vsetky typy vlakov.
SMS sposob nieje az taky zly, ale tiez nech to je v aplikacii! a nech nemusime my tukat tam tie pismenka A/B/Z na kto vie ake cislo. Po vyhladani mojho spojenia nech pokukne sposob platby, karta/sms. Platbu sms ponukne iba v pripade ze moja cesta splna tie poziadavky 180min/20km a pod. V opacnom pripade platba kartou. A platba by prebiehala kartou priradenou ku Google uctu. Kupeny listok by sa ukazoval priamo v telefone cez aplikaciu, kde by boli zakladne udaje o ceste, plus QR kod nech si to revizor moze aj oskenovat. Listok by bol stale dostupny v aplikacii aj po uplynuti platnosti, iba koli historii nech ma clovek prehlad.
Toto u nás uvidíš možno o 10 rokov, tieto metódy sú pre Slovenské železnice ešte neobjavené.
neblazni keby to spravili naraz nemohli by sa urcite osobky nabalit na roznich updatoch a modifikaciach