MojAndroid

Hranie hier bolo ešte relatívne nedávno považované čisto za kratochvíľu. Príjemné vyplnenie voľného času, ktoré toho neprinášalo až tak veľa. Ako však išiel čas,  tento segment zábavy sa vyvíjal a nakoniec sa rozrástol do niekedy nepredstaviteľných rozmerov. 

Veď komu by ešte pred pár rokmi napadlo, že takou vecou ako je hranie hier sa bude možné slušne uživiť a vyrastie okolo toho celý segment elektronického športu. Ten má svoje vlastné pravidlá a pokiaľ sa chcete dostať na vrcholovú úroveň, kde ide o veľké peniaze, tak musíte na svojich herných zručnostiach neustále pracovať. Nejde tu len o hranie pre potešenie či vyplnenie voľného času. Ide o peniaze a konkurencia sa s nikým nemazná.

Pri hraní hier na profesionálnej úrovni záleží na každom jednom detaile. Rozdiel medzi výhrou a potupnou porážkou vie byť skutočne mikroskopický. Jedno zaváhanie. Jedno zlé rozhodnutie. Jedna oneskorená reakcia a váš osud je spečatený. Výhra putuje do rúk oponenta. Odchod domov, šťastie skúste na inom turnaji. 

E-športové odvetvie sa neustále vyvíja. Dnes pokrýva prakticky každú známejšiu hru či hernú sériu. Najväčšia pozornosť sa, celkom prirodzene, venuje tým najznámejším titulom, ktoré majú v segmente už vybudované meno a tvorcovia im poskytujú patričnú podporu. Typickými zástupcami sú Counter-Strike, DOTA 2, Overwatch či League of Legends.

Práve posledná zmienená hra nedávno získala priestor aj na u nás a bolo to poriadne zaujímavé. Slovenský turnaj v League of Legends sa totiž stal priestorom pre otestovanie nových technológií v tých najnáročnejších podmienkach. Rozdelený bol na dve časti. Tou prvou boli zápasy v mobilnej verzii League of Legends: Wild Rift, druhou klasická PC verzia. 

Prichádza prekvapenie…

Turnaj League of Legends: Wild Rift zastrešovala mobilná 5G sieť a šampionát v PC klasike League of Legends mala pod palcom 10 Gb/s optika. Obidve pod taktovkou Telekomu. 

Operátor si toho na seba naložil pomerne veľa, pretože, ak niečo musí počas e-športových zápasov fungovať ako dobre namazaný stroj, tak je to konektivita. Nízka odozva, stabilná prenosová rýchlosť… Žiadne zadýchanie sa netoleruje. 

Veď ako som spomínal v úvode, každé zaváhanie môže hráčov pripraviť o nemalú výhru. Kombinácia Samsung Galaxy S22 5G a Telekom 5G mali byť zárukou bezproblémovej jazdy aj pri tom najväčšom zaťažení. 

Na PC protipóle sa do seba pustilo osem tímov po piatich hráčoch na herných mašinách s procesormi Intel Core i5 a i7 a grafickými kartami NVIDIA GeForce RTX2080 a GTX1070. O plynulé hranie bez najmenších problémov sa mala postarať špičková 10Gbps konektivita v podobe najmodernejšej optiky od Slovak Telekom. 

Mala to byť plynulá online jazda s minimálnou latenciou. Telekom na svoje riešenia v oblasti online konektivity prakticky stavil svoj krk. Ako to prebiehalo v praxi? To sme zisťovali v rozhovore s riaditeľom technológií a IT spoločností Slovak Telekom a T-Mobile Czech Republic, Vladanom Pekovičom.

Riaditeľ technológií a IT spoločností Slovak Telekom a T-Mobile Czech Republic, Vladan Pekovič | Foto: Telekom

Poďme rovno k veci. 5G sieť je relatívne nová vec a pri e-športových turnajoch sú vysoké očakávania na každý technický aspekt. Ako to teda zvládla vaša sieť?

Mobilný turnaj trval síce menej ako dve hodiny, ale bola to hneď prvá časť sobotného dopoludnia, takže sme pripravili sieť pre našich hráčov čo najlepšie. 5G je síce nová technológia, ale nasadenú ju máme už viac ako dva roky. Takže výzva bola pripraviť sieť tak, aby doručila najvyššiu rýchlosť a najmä odozvu, ktorá je kľúčová pre hráčov. Sieť sa ukázala ako veľmi spoľahlivá a 5G bola novým a vzrušujúcim zážitkom pre tímy.

Môžete prezradiť nejaké technické dáta? Prenosové rýchlosti, odozvy, aké bolo vyťaženie siete počas turnaja a podobne?

Pre turnaj v LoL: Wild Rift sme nasadili silnú 5G sieť s prenosovými rýchlosťami do 1 Gbps a odozvou okolo 15 milisekúnd, čo bol skutočne dobrý výkon pre oba tímy.

Čo na tento nápad využiť mobilnú sieť hovorili hráči? Nemali trochu obavy, že môže nastať nejaký problém, ktorý by ich dostal do veľmi nevýhodnej pozície?

Turnaj v LoL: Wild Rift sa hral lokálne, akurát sme zmenili Wi-Fi za 5G. Znie to jednoducho, ale chceli sme ukázať, že 5G utiahne taký turnaj. Samozrejme, každý bol zvedavý na sieť a jej výkon v prvých minútach, no všetci naskočili do turnaja celkom hladko.

Mali ste pripravené aj nejaké záložné riešenie pre každý prípad alebo ste do toho išli s úplnou istotou, že 5G od Telekomu to predsa zvládne ľavou zadnou?

Boli sme si istí, že 5G to zvládne. No samozrejme, pripravovali sme sa a ladili sme aj sieť niekoľko dní, zbehli mnohé testy, vyskúšali rozličné zariadenia a podmienky. Takže v deň turnaja sme vedeli, že sieť to zvládne, lebo bola odskúšaná. Samozrejme, nikdy neviete čo môže nastať, ale 10 či 15 hráčov je malé sústo na takú robustnú sieť.

Prečo sa hralo práve na modeloch značky Samsung? Na trhu je množstvo telefónov s podporou 5G. Išli ste na istotu?

Chceli sme zjednotiť hardvér pre turnaje na Slovensku, Česku i Maďarsku. Riešili sme viaceré zariadenia vrátane nášho T Phone Pro, ale nakoniec padla voľba na Samsung Galaxy S22, lebo je to skutočne silný kus hardvéru a hra na ňom bežala veľmi dobre. A keď už bola každá krajina rozhodnutá pre Galaxy S22, prebehli testy a zvolili sme toto zariadenie.

Telekom turnaj v League of Legends | Foto: Telekom

Chystáte sa v podobnou využívaní svojej mobilnej siete pokračovať aj naďalej?

Dnes už vieme, že 5G sieť hladko zvláda taký turnaj. V budúcnosti sa môže dokonca turnaj konať na autobusovej stanici, štadióne alebo aj pohybe. To je aj náš prísľub pre hranie a hráčov. Ale na druhej strane vidíme, že B2B svet si pýta iné príklady využitia ako kampusové siete a iné funkcie. Pre B2C či domácnosti, gaming je stále jedno z najlepších využití pre 5G.

Dobre. A ako to prebiehalo v prípade PC časti turnaja s vašou optikou? Zvládla nápor podľa očakávaní?

Optická sieť bola voľba č. 1 pre hlavný turnaj. Nielen pre hráčov, ale aj pre vysielateľov, producentov, interné štúdio a ďalších pracovníkov. Takže potrebovali sme napojiť nielen 40 PC, ale aj iné zariadenia. Ale všetko parádne zbehlo, aj odozva bola špičková.

Aké bolo využitie tejto siete? Mohli by ste prezradiť niekoľko technických parametrov?

Počas hlavného turnaja využívali naši hráči novú a najrýchlejšiu optickú sieť od Slovak Telekomu s prenosovými rýchlosťami do 10 Gbps symetricky a ultranízkou odozvou siete okolo 2-3 milisekúnd.

Išlo o premiéru vašej 10 Gbps optiky na podujatí tohto druhu alebo technické zázemie hráčom poskytujete pravidelne?

Toto bola premiéra našej 10 Gbps optickej siete. Chceli sme ju otestovať v internom prostredí, zmerať si výsledky a zhodnotiť ju pre ďalšie používanie.

Telekom turnaj v League of Legends | Foto: Telekom

Ako vyzerala príprava pripojení na vašej strane? Testovali ste tak, že ste sa pustili do hrania, aby ste videli ako to vyzerá v praxi?

Áno, ako sme spomenuli predtým, aby sme vyladili optiku i 5G sieť, venovali sme príprave celé dni. Potom sme siete dostatočne otestovali a deň vopred sme mali interný turnaj, dokonca aj hrali naprieč krajinami, aby sme si skontrolovali spojenie, hardvér, PC, všetko. Pre istotu aj kvalitu vysielania, takže deň predtým bolo všetko pripravené na deň D.

V čom bol v rámci príprav a využívania najväčší rozdiel medzi 5G a optikou?

Pri 5G sieti sa snažíte mať pod palcom bunku a sledujete, či je všetko na ten deň pripravené. Viete o pripájaných zariadeniach, ktoré budú hráči používať počas hrania. Ale keďže to nebola uzavretá sieť ako kampusová sieť, každý sa mohol pripojiť na sieť počas turnaja a aj keď hráči zápolili. Na druhej strane optická sieť bola pripravená pre tento účel s výrazne zvýšenými rýchlosťami a kapacitou, takže to boli odlišné parametre pre dátovú záťaž hráčov.

Využívate získané poznatky na ďalšie zlepšovanie svojich sietí?

Určite, z oboch prípadov si berieme gaming a videohry ako primárny spôsob využívania a najmä na sledovanie odozvy i ďalších dátových parametrov. Každý test, podujatie či príležitosť nám dáva šancu získať novú skúsenosti, či je to verejný alebo neverejný test, hudobný festival ako Pohoda, masové podujatie ako vlaňajšia návšteva pápeža na Slovensku či herný turnaj ako v tomto prípade. Navyše ak hráte hry v živej sieti, to je úplne iná výzva.

Telekom turnaj v League of Legends | Foto: Telekom
Náš tip
Recenzia T Phone Pro: Cenovo dostupný 5G smartfón so super výdržou
15.12.2022

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+