MojAndroid

Portál Slovensko.sk informoval o novinkách, s ktorými prichádza najnovšia verzia aplikácie Slovensko v mobile. Od 16. decembra 2022 sa do nej zapojila aj Sociálna poisťovňa. Ak napríklad SZČO zabudne uhradiť sociálne poistenie, dostane notifikáciu, ktorá mu to pripomenie. Aplikácia tak získava výborný nástroj, ktorý ho ochráni pred tým, aby sa stal dlžníkom.

V budúcnosti sa počíta aj s pridaním ďalších inštitúcií, aby bolo možné čo najviac úradných vecí vybaviť priamo cez mobil. Ak aplikáciu máte nainštalovanú, nezabudnite si aktivovať push notifikácie, aby ste neprišli o žiadne dôležité informácie.

Slovensko v mobile: Ako sa prihlásiť a všetko, čo potrebujete vedieť

22.8.2022

Nasadenie aplikácie Slovensko v mobile je významným krokom k ďalšej digitalizácii Slovenska. K tejto skutočnosti sa už oficiálne vyjadrila aj IT Asociácia Slovenska, ktorá nás o svojom názore informovala prostredníctvom tlačovej správy.

“IT Asociácia Slovenska víta nasadenie aplikácie Slovensko v mobile z dielne štátnej akciovky Slovensko IT. Je to však len jeden drobný krok na ceste k tomu, aby sa elektronické služby stali jednoducho dostupné pre všetkých občanov a podnikateľov.”

Aplikácia správne reaguje na potrebu štátu komunikovať s občanmi online, mať dostupnú len webovú verziu v dnešnom svete už nestačí. Aplikácia je presne to, čo sme potrebovali. Pomocou aplikácie je to pohodlnejšie, rýchlejšie a najmä možné odkiaľkoľvek. Stačí vlastniť smartfón a mať dátové pripojenie.

IT Asociácia Slovenska však kritizuje čas, ktorý bol potrebný na spustenie aplikácie. Dva roky sú naozaj veľa a považuje ich za premárnený čas. V čase, kedy sa rozhodlo, že aplikácia vznikne, už boli dostupné hotové riešenia prihlasovania cez mobilné zariadenia. Vzhľadom na rozsah funkcionalít mohla byť aplikácia nasadená oveľa skôr.

slovensko v mobile prihlasenie
Slovensko v mobile | Zdroj: Miroslav Schwamberg

V momentálnom stave je funkcionalita aplikácie výrazne oklieštená, jediným jej účelom je momentálne len autentifikácia používateľa, ktorý sa chce dostať k elektronickým službám štátu. Ak doma nemáte čítačku, neexistuje žiadna iná alternatíva prihlásenia. Máte jednoducho smolu.

Aplikácia by mohla byť skvelým nástrojom na autorizáciu, avšak nebol do nej implementovaný takzvaný “podpis klikom,” aj napriek tomu, že toto riešenie v slovenskej legislatíve už dávno existuje. Bez možnosti autorizácie úkonov priamo pomocou smartfónu je použiteľnosť aplikácie výrazne obmedzená najmä pre firmy a podnikateľov.

“Na jednej strane treba oceniť, že štátu sa vo vlastnej réžii podarilo vyvinúť a nasadiť riešenie, ktoré je odpoveďou na postupné zlepšovanie eGovernmentu. Otázna je však finančná efektívnosť vývoja aplikácie, ktorá bola hlavným argumentom, prečo sa na mobilné ID nevyužijú existujúce riešenia, ale celý vývoj bude na pleciach štátnej akciovky Slovensko IT. Zatiaľ nevieme, aké boli celkové náklady, ktoré Slovensko IT a samotné ministerstvo na vývoj aplikácie vynaložili.”

Nová aplikácia Slovensko v mobile je už dostupná v Google Play

20.6.2022

Aktualizované 20.6.2022 Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie Slovenskej republiky, spolu so štátnou softvérovou firmou Slovensko IT, v pondelok  spustia aplikáciu Slovensko v mobile. Osobne ju predstavila ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Veronika Remišová. 

Ako sa prihlásiť do aplikácie Slovensko v mobile

Prvé, čo musíte urobiť, je stiahnuť aplikáciu z obchodu Google Play. Na prihlásenie a aktivovanie budete potrebovať občiansky preukaz s čipom, čítačku občianskych preukazov a internetové pripojenie.

SLovensko v mobile aktivacia
Zdroj: Slovensko.sk
  1. Na stránke ep.slovensko.sk klikneme na “aktivovať online”
  2. Nasleduje vytvorenie PINu v aplikácii. Ten si uschovajte, budete ho potrebovať pre prihlasovanie sa do aplikácie.
  3. Na webe ep.slovensko.sk následne vygenerujete aktivačný kód, ktorý použijete v aplikácii a dokončíte aktiváciu.
  4. Na webe zadajte 6-miestny párovací kód. Ten sa po overení aktivačného kódu zobrazí v smartfóne. Stačí počkať na overenie a hotovo, prihlásené.

Slovensko v mobile už ohodnotilo aj združenie Slovensko.Digital

Mobilnú aplikáciu Slovensko v mobilu okomentoval Ján Suchal z občianskeho združenia občianskeho združenia Slovensko.Digital. Prvá verzia aplikácie Slovensko v mobile podľa neho dnes zatiaľ neprinesie revolúciu do spôsobu, akým vybavujeme byrokraciu. Zatiaľ je funkcionalita tejto aplikácie veľmi obmedzená a je zameraná na jednu činnosť prihlasovanie na štátne portály (napr. do elektronickej schránky na slovensko.sk).

Avšak tak ako elektronická schránka, tak aj väčšina ostatných systémov stále nie je pripravená na zobrazovanie na mobilných zariadeniach. Preto budete naďalej potrebovať počítač na štátne služby, avšak už bez čítačky. Pre niektoré elektronické služby nejde o žiadnu novinku, lebo je ich možné používať cez mobilné zariadenia roky (napríklad el. služby obcí cez systém DEUS).

V praxi budete stále musieť zapnúť počítať a otvoriť si napríklad štátny portál slovensko.sk. Jediný rozdiel nastane pri prihlasovaní, ktoré by mala mobilná aplikácia zjednoduší. Prvotnú aktiváciu aplikácie je potrebné vykonať jednorazovo pomocou elektronického občianskeho preukazu. Bohužiaľ aplikácia zatiaľ nepomôže s podpisom úradného dokumentu.

Združenie Slovensko.Digital síce považuje aplikáciu za kvalitnú, ale chýba jej funkcionalita, ktorá by ľuďom uľahčila vybavovanie celej byrokracie elektronickou cestou. To znamená od prihlásenia na mobile, cez vyplnenie podania až pod podpísanie. Podľa združenia už pritom existujú na trhu hotové riešenia, ktoré obsahovali napríklad aj podpisovanie a dali by sa aspoň čiastočne využiť (napr. riešenie DEUS).

Aplikácia je už dostupná v obchode Google Play. Pre jej aktiváciu je nutné si v nej najprv vytvoriť 6-ciferný PIN kód. V prehliadači na stránke potom zvolíte „Aktivovať online” a prihlásite sa pomocou e-dokladu a čítačky. Následne si vygenerujete aktivačný kód, ktorý prepíšete do aplikácie a potom prepíšete ďalší aktivačný kód z aplikácie do web stránky. Tým by ste mali mať aplikáciu Slovensko v mobile aktivovanú.

Čo všetko je možné vybaviť vďaka mobilnému kľúču?

  • podkytovanie výpisu z obchodného registra
  • Podávanie žiadosti o zasielanie notifikácie o konci platnej emisnej kontroly vozidla
  • Podávanie žiadosti o zasielanie notifikácie o konci platnosti technickej kontroly vozidla
  • Vybavovanie náhradných cestovných dokladov
  • Registrácia pred cestou do zahraničia
  • Používanie osobného účtu právnickej osoby (saldokonto)
  • Získavanie prehľadu o plnení daňových povinností
Slovensko v mobile
Slovensko v mobile
Developer: Slovensko IT, a.s.
Price: Free
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot
  • Slovensko v mobile Screenshot

Slovensko.Digital upozorňuje na problémy, ktoré treba v elektronických službách ešte vyriešiť

Ján Suchal  zo združenia Slovensko.Digital spísal body, ktoré je nutné v elektronických službách vyriešiť:

• 31.12.2022 končí jedna z certifikácii na elektronických občianskych preukazoch. Ak ste si neboli vybaviť nový, kvalifikovaný elektronický podpis (KEP) od nového roka pomocou občianskeho preukazu nevytvoríte. KEP však stále potrebujete na väčšinu podaní. Je potrebné túto situáciu urýchlene riešiť. Za jedno z kľúčových riešení pokladáme možnosť všetky podania, pri ktorých “na papieri” stačí vlastnoručný podpis, autorizovať aj bez podpisovacej aplikácie iba potvrdením úkonu prihláseným používateľom – tzv. “autorizácia klikom. Legislatívu na toto máme pripravenú už roky. Technicky tiež neexistujú prekážky.
• Aplikácia Slovensko v mobile je centrálne riešenie na prihlasovanie, pre koncového občana sú však dôležité služby. Očakávame, že jednotlivé úrady začnú svoje elektronické služby okamžite upravovať tak, aby boli použiteľné pre mobilné zariadenia. Od MIRRI očakávame tvrdú ruku. Je naozaj neprijateľné a v rozpore so štandardami, aby v roku 2022 štátne služby neboli zobraziteľné a použiteľné na mobilných zariadeniach.
• Aktivácia mobilnej aplikácie Slovensko v mobile je dnes naviazaná na elektronický občiansky preukaz. Aj keď sú ich vydané milióny, veľká časť ľudí sa s nimi nikdy neprihlásila a pravdepodobne si bezpečnostný kód už nepamätá. Je potrebné zvážiť, či nepomôže aktivácia aplikácie aj bez občianskeho preukazu na špecializovaných pracoviskách. To bolo pôvodne aj v pláne, no nepodarilo sa to zatiaľ zrealizovať.
• Čo najskôr je potrebné začať synchronizovať projekty “Slovensko v mobile” a “Modernizácia slovensko.sk”, pretože síce boli historicky rozdelené, ale ide o extrémne úzko súvisiace projekty, ktoré musia spolupracovať. Cieľom nemôže byť to, aby sme mali všetko v mobilnej aplikácii, rovnako musia byť služby prístupné aj na iných zariadeniach. Nie všetko je vhodné riešiť na mobile.


Pôvodný článok 19.6.2022

Čo je projekt Slovensko v mobile?

Aplikácia Slovensko v mobile občanovi zjednoduší spôsob používania elektronických služieb štátu a bude slúžiť ako inteligentná schránka správ a úložisko dokumentov, ktoré fyzická osoba potrebuje. Pôjde v podstate o mobilné ID. Celý projekt Slovensko v mobile je rozdelený na dve časti:

  • Hlavný produkt – Natívna mobilná aplikácia Slovensko v mobile, ktorá bude poskytovať vybrané mobilné eGOV služby, vrátane registrácie osoby a autentifikácie osoby cez mID
  • Vedľajší produkt – Vybudovanie Dizajn systému pre natívne mobilné aplikácie, ktorý obsahuje jednotný dizajn pre moduly eGOV pre mobilné aplikácie, opakovateľne použiteľné elementy publikované aj ako Open-source a návrhové vzory pre vytváranie aplikácií používajúcich eGOV služby.
Slovensko v mobile
Foto: Mirri.gov.sk

Slovensko v mobile poskytne občanom viacero výhod:

  • zníženie času potrebného na prihlásenie sa na portál ÚPVS
  • poskytnutie možnosti pristupovať k eGOV službám cez smartfón
  • zlepšenie eGOV služieb prostredníctvom aktívneho zapojenia občana/podnikateľa do procesu
  • zvýšenie komfortu pri komunikácii so štátom
  • doklady o vozidle vždy k dispozícii cez aplikáciu, doklady na základe vlastníctva/splnomocnenia
  • zrušenie dodatočných nákladov na čítačky eID na viac pracovísk, prípadne kúpa novej pri strate alebo zničení

Vydanie aplikácie sa oneskorilo, niektoré funkcie pribudnú časom

Pôvodný harmonogram hovoril o dodaní prvej fázy projektu Slovensko v mobile najneskôr do siedmich mesiacov od účinnosti zmluvy – čo vychádzalo do konca marca. Okrem mobilného ID zahŕňala aj zasielanie push notifikácií. Kvôli problémom vo vývoji sa tak však stane až v 20. júna. Bohužiaľ zatiaľ bude Slovensko v mobile nebude fungovať plnohodnotne, čo sa týka práve aj push notifikácií.

Podľa portálu Žive.sk funkcia vyvinutá je, ale nedotiahlo sa prepojenie s tretími stranami, čiže rôznymi úradmi, ale aj schránkou elektronickej pošty na Slovensko.sk. Push notifikácie tak momentálne fungujú jedine s kalendárom najdôležitejších dátumov. Postupne ich budú dopĺňať o aktívne notifikácie, napríklad o nedoplatku sociálneho poistenia, či elektronickú PNku. 

Štátny tajomník Hargaš vyjadril očakávanie, že mobilná elektronická schránka či nahlásenie zmeny trvalého pobytu cez mobil bude fungovať v horizonte mesiacov. Do roku 2026 má projekt zjednodušiť až 15 podobných životných situácií a počíta sa aj s API rozhraním pre komerčnú sféru. Viac podrobnosti sa dozvieme už v pondelok pri oficiálnom predstavení.

Náš tip
Značky iRobot, Owlet a leaf learn predstavili v Prahe zaujímavé novinky

20.12.2022

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+