MojAndroid

Tento týždeň sa venujeme téme startupov, kde sa snažíme jednoduchým spôsobom vysvetliť, čo to vlastne startupy sú a čomu sa venujú. Nezainteresovanému človeku by sa mohlo zdať, že startupy vznikajú predovšetkým v zahraničí a Slovenska sa táto téma až tak netýka, opak je však pravdou. Aj u nás máme množstvo schopných ľudí a tímov so zaujímavými nápadmi, ktoré rozhodne stoja za realizáciu. Niekedy je však v začiatkoch potrebná pomocná ruka, usmernenie, cenné rady a v neposlednom rade aj podnetné a žičlivé prostredie. Netreba však hneď cestovať do Silicon Valley, mekky startupov. Miesta so všestrannou podporou je možné nájsť priamo v našom hlavnom meste. Najväčším a najdôležitejším z nich je The Spot, komunitné miesto pre kreatívnych ľudí, ktorí chcú svoje vízie pretaviť v skutočnosť.

The Spot v priestoroch OC Dunaj na námestí SNP som mal možnosť prvýkrát navštíviť na jar roku 2013 ako začínajúci redaktor portálu MojAndroid.sk, ktorý práve tam sídlil. Priznávam, dovtedy som o tomto mieste nikdy nepočul a ani som netušil, že vôbec existuje. Zrejme to však bolo dobre, keďže neovplyvnený sprostredkovanými informáciami som mohol naživo spoznať toto nevšedné miesto so zvláštnou atmosférou a nespochybniteľným genius loci.

Spot-2

Predstavte si rozľahlý, moderne vyzerajúci priestor, plný stolov, za ktorými sedia ľudia pracujúci na svojich projektoch, prípadne spolu diskutujú a navzájom sa radia o svojej práci a súvisiacich problémoch. Priestor nie je ničím predelený, nenájdete tu predeľovacie steny, priečky, ani dnes tak (ne)populárne kancelárske boxy, ktoré však tvoria len zbytočné prekážky s pochybnou ilúziou súkromia. Pre tých, ktorí potrebujú trochu viac pokoja pri práci, sú v Spote k dispozícii kancelárie so sklenenou stenou a dverami. V čase mojej návštevy však boli dvere na týchto miestnostiach otvorené a ani neskôr som tam nestretol ľudí, ktorí by sa chceli pred ostatnými zatvárať či izolovať. Naopak, základnou ideou The Spotu je tzv. coworking, teda vzájomná podpora a spolupráca, zdieľanie skúseností, rozvoj a podpora kreativity. Členovia tu môžu získať nové kontakty, zoznámiť sa so zaujímavými ľuďmi, ktorí ich môžu profesijne obohatiť, otvoriť im nové obzory a posunúť ich novým smerom. V Spote sa organizujú aj prednášky a workshopy vedené skúsenými lektormi a profesionálmi, ktorí vo svojich odboroch dosiahli významné úspechy. Aj v čase mojej návštevy sa práve v priestoroch pri vchode chystala jedna z prednášok, ktoré sa v Spote organizujú skutočne v hojnom počte.

Spot-9

Pre menšie podujatia a obchodné stretnutia sú k dispozícii 4 rôzne veľké zasadacie miestnosti s potrebným vybavením. V Spote však nechýba ani kaviareň či knižnica s technologickou literatúrou a pre členov je k dispozícii aj dobre vybavená kuchynka. Spot sa však nedá slovami popísať komplexne, celistvo a dostatočne farbisto, treba ho zažiť na vlastnej koži a precítiť jeho osobitú a čarovnú atmosféru. Určite sa pritom nenechajte odradiť fádne vyzerajúcim priečelím obchodného domu Dunaj, pretože to, čo sa ukrýva vo vnútri, naozaj stojí za pozretie.

Verím, že vhodnou pozvánkou na návštevu Spotu bude aj dnešný rozhovor. O Spote, jeho vzniku a fungovaní sme sa pri príležitosti druhého výročia jeho založenia porozprávali s najpovolanejším človekom. Je ním Ivan Debnár, jeden zo spoluzakladateľov The Spot, ktorý má za sebou celý rad úspechov v IT a biznis sfére.

Ako si spomínate na okolnosti vzniku The Spot a čo vás viedlo k jeho založeniu?

Predstava o priestore, kde by viacero tímov mohlo spoločne pracovať a popri tom aj organizovať akcie a prednášky pre zlepšenie svojich ľudí, ako aj pritiahnuť ľudí nových, sa v mojej hlave objavila už v čase, keď som skončil v Zozname, a rozvíjala sa počas pôsobenia v Azet-e. Cítil som, že je dobré pracovať v mikrotímoch a zapojiť do aktivít aj ľudí zvonku. Posun k myšlienke otvoriť takýto priestor aj úplne cudzím tímom prišla po stretnutí s organizátormi StartupCampov počas prvého Startup Weekendu v 2011, kde som bol ako mentor. Spolu s Michalou Hrdinovou, Matejom Ftáčnikom, Borisom Šebošíkom a Milanom Schnorrerom sme si sadli, a začali sme tento nápad rozvíjať. Ako by sme vedeli pomôcť prvým slovenským startupom? Čo im naozaj chýba? Ako dotiahnuť viac ľudí do tohto sveta? Čoskoro sa k nám pridal aj Peter Gabriž, ktorý priniesol cenné skúsenosti z Londýna. Rozumel ako funguje Seedcamp, investori v UK a čo všetko tímy potrebujú, aj keď si to možno zatiaľ neuvedomujú. Dlho sme neváhali, myšlienka nakopnúť startup ekosystém nás úplne pohltila.

Spot sídli v budove, ktorá pochádza zo 70. rokov minulého storočia. Nebol problém zmeniť takéto priestory na moderné kancelárie? Prečo ste sa rozhodli práve pre toto miesto?

Hľadali sme miesto, ktoré bude mať svoj charakter, kde sa budú mladí cítiť slobodne, a kde sa bude môcť schádzať celá komunita. Zvažovali sme viacero miest – napríklad aj Cvernovku, viaceré mestské budovy, či univerzitu. Od začiatku sme vedeli, že bude dobré, ak toto miesto bude atraktívne pre kreatívnych ľudí, dobre dostupné zo všetkých smerov a v štvrti, kde to žije – je to jeden z predpokladov pri budovaní komunít. A samozrejme zavážila aj možnosť dohodnúť rozumné podmienky a zvážiť potrebný rozsah rekonštrukčných prác.

Spot-8

Ste zakladateľom portálu Zoznam.sk, ktorý je jedným z najsilnejších hráčov na slovenskom internetovom trhu a neskôr ste pôsobili v Azet.sk, dlhodobo najnavštevovanejšom slovenskom portále. So Spotom ste začínali predsa len v trochu odlišnej a na Slovensku nie príliš preskúmanej oblasti od úplného začiatku. Nebolo to z tohto uhla pohľadu trochu rizikové rozhodnutie a ako ho hodnotíte dnes, s odstupom dvoch rokov?

Stretnutia s ľudmi, ktorí začali tvoriť pred 3 rokmi startup scénu ma veľmi bavili. To zanietenie, chuť púšťať sa do nových vecí ma napĺňa, a preto som sa do toho pustil naplno. Spotu a ekosystému sa venujem ako jedinej mojej aktivite. pre nás bol Spot tiež vlastne startup – so všetkými radosťami a starosťami. Ale keď vidím, čo sa podarilo a ako sa veci hýbu vpred, som presvedčený, že to bolo správne rozhodnutie. Skúšame nové veci, zbierame spätnú väzbu, objavujeme nové príležitosti – je to super. Viac vzrušenia ako v zabehnutej firme :-)

Je v slovenských podmienkach projekt ako Spot ekonomicky návratný a udržateľný? Je pre vás The Spot biznisovou záležitosťou alebo ho beriete skôr ako istú formu hobby či dokonca splnenie sna či predsavzatia?

Z dlhodobého hľadiska tomu verím. Ale nedá sa na to pozerať zjednodušenou účtovníckou matematikou. Je to investícia do ľudí, do projektov, ktoré často nevyjdú, ale tí ľudia majú o nenahraditeľnú skúsenosť viac. A potom môžu prísť na trh s niečím, čo vystrelí. Keď podporíme dosť šikovných ľudí, vrátia to späť a potiahnu ďalšiu generáciu. Veľa našich partnerov tiež vníma podporu Spotu ako cielenú podporu prostredia a ľudí v perspektívnej oblasti a šancu na posun Slovenska.

Spot-6

Aké ciele ste si stanovili pri založení Spotu a ktoré z nich považujete za naplnené?

Spot nie je projekt so sadou cieľov, je to skôr proces a platforma. Ale podarilo sa nám vzniknúť, nájsť partnerov, ktorí zdieľajú naše vízie, zaujali sme tisícky mladých ľudí, ktorí sa púšťajú do svojich projektov. Takže z tohto pohľadu ide o naplnenie cieľov. Stále ostáva výzva ako zapojiť ďalších aktérov do podpory startupov, skvalitniť mentoring, či zlepšiť dostupnosť financovania pre tímy.

Aké služby ponúka Spot pre svojich členov? V čom podľa vás spočívajú hlavné výhody a prínosy Spotu pre jeho členov?

Spot má tri základné línie podpory – motiváciu a aktiváciu ľudí, zlepšenie ich zručností a podpora pri rozbehu projektu a nakoniec reálne umiestnenie na trhu. V rámci týchto línií organizujeme prednášky ako napr. HotSpot s úspešnými podnikateľmi, prednášky a workshopy guru@theSpot, skills@theSpot, letnú Startup School pre developerov aj biznisákov, individuálny mentoring, a nakoniec pomáhame aj s kontaktom na investorov a vyjednávaním podmienok. Samozrejme, členovia majú k dispozícií aj priestor na prácu a stretnutia.

Kto má šancu stať sa členom Spotu a aké podmienky musí splniť? Ako má postupovať, ak si chce vyskúšať pôsobenie v Spote?

Sme otvorení pre každého. Najviac rozumieme digitálnym technológiám, internetu, online a mobilným službám, preto prirodzene najviac pomôžeme startupom v týchto oblastiach. S každým, kto sa prihlási na meet@theSpot.sk sa stretneme, zistíme, či si rozumieme a má to spolu význam. Potom stačí prísť, vyskúšať na týždeň, či mu vyhovuje práca v Spote a je to.

Koľko ľudí, resp. startupov sa doteraz vystriedalo v priestoroch Spotu a koľko ich v ňom aktuálne pôsobí?

Momentálne v spote sedí priemerne 50 ľudí, členov máme za 2 roky vyše 400. Na našich akciách sa premlelo viac ako 6.000 rôznych ľudí.

Vyšli za doterajšie dva roky z prostredia Spotu nejaké startupy, ktoré sa stihli etablovať ako komerčne úspešné a životaschopné firmy s potenciálom ďalšieho rozvoja a napredovania?

Áno, medzi najvýznamnejšie startupy patria sli.do a datamolino. Tieto firmy boli v Spote od svojich začiatkov a dnes už majú investície v stovkách tisíc EUR a pôsobia na trhoch v Európe i USA. Ďalšie sa práve kryštalizujú – Cloudfender zažiaril na minulomesačnom PragueCrunch a ako prvý slovenský projekt sa prebojoval na TechCrunch Disrupt v San Franciscu. Ďalšie tímy síce neplnia stránky novín, ale o to viac pracujú s klientami – napríklad CloudFarms.com.

Spot-5 Spot-4

Je Slovensko dostatočne vhodným prostredím pre vznik a reálne fungovanie startupov? V čom má prípadné výhody či nevýhody voči rozvinutejšiemu zahraničiu?

My tomu veríme. Na Slovensku je veľa šikovných programátorov, dizajnérov. Trochu nám chýba schopnosť predať sa a bohužiaľ máme málo šikovných idea makerov – biznis developerov, ktorí vedia identifikovať príležitosti a dobre ich posúdiť v medzinárodnom kontexte. Na tom teraz chceme pracovať najviac. Výhoda, ktorú na Slovensku máme je malý domáci trh a práve to nás núti hneď od začiatku uvažovať o trhoch v Európe či dokonca globálne. Ako som spomínal, je tu ešte veľký priestor na podporu rozbiehania projektov, aby sme udržali tých najlepších doma a pritiahli aj talent spoza hraníc.

Koľko ľudí má na starosti chod The Spotu a aké sú ich hlavné úlohy?

Sme už celkom veľký tím. Na projektoch v Spote dnes pracuje 9 full-time ľudí a 3 študenti a interní. Je to práca s komunitou, riadenie projektov, komunikácia, analýza trhov a biznis development, príprava vzdelávacích programov.

The Spot nedávno oslávil svoje druhé výročie, čo je výborná príležitosť na rekapituláciu jeho doterajšej histórie. Ktoré míľniky, dosiahnuté počas tohto obdobia, považujete za obzvlášť dôležité?

Prvý míľnik bol, keď sme po pol roku príprav samotný Spot otvorili. Bol to veľký krok do neznáma, ale keď sa podarilo priestor naplniť a každý týždeň pripraviť 2 až 3 verejné akcie, o ktoré bol záujem, vedeli sme, že sme trafili do čierneho. Neskôr, keď sme získali pre naše aktivity pozornosť od štátu a začali sme byť prizývaní na diskusie o tom, čo by bolo potrebné upraviť, ako komunite pomôcť aj zo strany štátu. Veríme, že táto spolupráca otvorí oveľa väčšie možnosti pre rozvoj. A v neposlednom rade najvýznamnejším míľnikom sú pre nás úspechy tímov zo Spotu – keď sli.do alebo datamolino opustia Spot, aby mohli svoj biznis ďalej a už samostatne rozvíjať.

Nosnou aktivitou Spotu na nasledujúce obdobie má byť The Spot Booster. Môžete prezradiť podrobnosti o tomto projekte?

Je to téma na samostatný článok! Booster je trojfázový projekt, ktorý sme pripravili v spolupráci s Forbes. Už od septembra spúšťame prvú fázu – IdeaCup – v rámci ktorej dávame šancu každému, kto by sa rád dostal do startup sveta a pracoval na svojej idei alebo chcel byť pri zrode novej. Prostredníctvom mesačného programu bude mať možnosť zistiť, aký potenciál tento nápad má, aká je jeho šanca na trhu a našiel parťákov na realizáciu. Po skončení bude mať k dispozícií projekt, ktorý zaujme investorov a pritiahne ďalších členov tímu na realizáciu. Tá prichádza v druhej fáze – Inkubácií. Tímy získajú financovanie na realizáciu prototypu, overenie myšlienky s reálnymi zákazníkmi, overia svoje predpoklady a po dvoch mesiacoch intenzívnej práce budú vedieť povedať, či sú na podnikanie v startupe pripravení a či zákazníci naozaj jeho produkt potrebujú, resp. na ktorých zákazníkov má zmysel sa zamerať. Po tejto fáze budú pripravení postaviť sa pred ľubovoľného investora, presvedčia ho svojou prezentáciou a budú schopní zodpovedať na každú pochybovačnú otázku! Pre tímy, ktoré už svoj produkt majú a potrebujú ho dostať na viac trhov alebo doladiť distribúciu či vlastnosti produktu, je tu tretia fáza – Akcelerátor. Spolu s investíciou do 50.000 EUR dostanú projekty podporu skúsených mentorov, priestor v médiách, kontakty s investormi. Dôležitý aspekt nášho Booster programu je, že tímy majú každý deň k dispozícií našich expertov, ktorí ich „kaučujú“ a majú presne prehľad na čom práve tímy pracujú a ako im efektívne pomôcť. Program je otvorený pre všetkých. Existujúce projekty sa môžu prihlásiť napríklad priamo do akcelerácie a nie je potrebné prejsť celým programom. Viac informácii a prihlášky sú už dnes dostupné na www.booster.sk.

Spot-10

Druhé výročie je tiež vhodným míľnikom na spustenie prípadných ďalších noviniek. Chystáte nejaké a môžete o nich prezradiť niečo bližšie?

Určite chceme rozširovať naše pôsobenie. Chystáme sa rozšíriť naše priestory, aby sme vedeli pod jednu strechu dostať ďalšie tímy, ktoré využijú výhody blízkosti podobne zmýšľajúcich a fungujúcich firiem. Rovnako tak pripraviť priestory aj pre tímy, ktoré potrebujú svoje kancelárie, viac súkromia a pritiahnuť aj zatiaľ čisto vývojárske tímy a digitálnych marketérov, ktorí sa môžu dať v rámci Spotu dokopy so šikovnými startupmi a realizovať spoločne veľké veci – napríklad mobilnú verziu služby. Takto vnímame Spot – miesto, kde sa ľudia spájajú, vznikajú medzi nimi nové nápady, ktoré sa aj realizujú. Okrem toho v spolupráci s Eastcubatorom v Košiciach plánujeme rozbehnúť vzdelávacie a komunitné aktivity aj na východe Slovenska, kde je veľmi veľa šikovných ľudí, hlavne v oblasti IT. A ak všetko pôjde ako má, tak by sme mali čoskoro podobne spolupracovať aj v Žiline. Bratislava predsa nie je pupok sveta.

Sme portál o mobiloch, takže posledná otázka bude smerovať do tejto oblasti. Aký je váš vzťah k mobilom, aký telefón primárne používate a ktoré aplikácie využívate najčastejšie ?

Ja som Apple pozitív. Takže aj môj jediný telefón je iPhone. Okrem volania a sms používam hlavne kalendár, e-mail, Facebook, navigáciu a Spotify. A potom internetbanking a booking.com.

Náš tip
TÉMA | Čo sú to startupy a ako môžu pomôcť Slovensku

3.8.2014
  • Simonn1

    mohli ste si aj potykať …

+