Moje začiatky s mobilnými zariadeniami sa datujú ešte do roku 2003, kedy som si kúpil prvý HP iPaq so systémom Microsoft Windows Pocket PC. Vtedy to bola éra nadšenia, fanatizmu a dokonca pravidelných stretnutí skupiny asi 30 podobne postihnutých, kde sa rozoberalo všetko okolo týchto strojov, ktoré sa v tej dobe volali PDA. A mali ste v zásade na výber buď systém od Microsoftu alebo Palm. To sme v ére, kedy Android a iOS ešte ani netušia, aká budúcnosť ich čaká a ako zmenia svet mobilných systémov. Dokonca niektoré prvky ovládania v systéme Palm OS a najmä jeho multitasking prežil dodnes a moderné verzie dnešných operačných systémov z neho vychádzajú.
História: HP kúpilo Palm v roku 2010
Prečo vlastne takéto historické okienko? Myslím, že dnes už je na programe dňa hodnotenie, či Lenovo svojim spojením a kúpou Motoroly neurobilo podobne chybný krok, ako sa nakoniec ukázala akvizícia Palmu zo strany HP. Historické dáta hovoria o tom, že v roku 2010 kúpilo HP Palm a v roku 2014 kupuje Lenovo Motorolu. To prvé spojenie vyrástlo na bývalej sláve značky Palm a ich zariadení a keď sa HP rozhodovalo kúpiť túto značku, nastalo trápenie, ako vlastne Palm začleniť do nového portfólia, či zachovať označenie Palm alebo ho spojiť s názvom HP. Nakoniec vyhralo ponechanie Palmu a za posledný pokus oživiť veľkú slávu tejto značky asi môžeme považovať model Palm Pre a jeho pokračovanie v podobe Palm Pre 2. Aj keď sa podľa mňa dizajn podaril, bol skvelý aj s klávesnicou, o systéme to už povedať nemôžeme, jeho nedokonalosť nakoniec stlačila predaje a záujem zákazníkov na bod mrazu. Pred tým, ako Palm kúpilo HP, bola to vcelku malá firma, ktorá sa snažila stavať svoje úspechy na predchádzajúcich rokoch, kedy bola skutočne obľúbená. HP však nedokázalo tento potenciál akokoľvek zúročiť a to čo všetci analytici očakávali, teda, že s peniazmi prídu aj nápady a vráti sa záujem zákazníkov, nenastal.
Google oživil Motorolu, potom ju kupuje Lenovo
Pri Motorole je to v úvode iný príbeh, aj keď s rovnakým podtextom a tým sú peniaze. Tentokrát však nie tak vlastné, ako skôr peniaze Googlu, ktorý Motorolu živil až do momentu, keď ju preberá Lenovo. Samotné označenie Motorola zaniká a Lenovo uvádza telefóny s označením Moto a ešte aj Vibe. Ani Lenovo, podobne ako HP pri Palme nedokázal úplne odrezať slovné spojenie, ktoré pripomína alebo má pripomínať predchádzajúcu Motorolu. To čo však majú obe akvizície spoločné je vraj rozsiahly manažment, kde sa ťažko hľadajú prieniky a komunikuje naprieč spoločnosťami a divíziami.
Čaká ich podobný osud? Moto má stále čo ponúknuť
Pri dvojici HP a Palm sa dokonca stretli dva úplne rozdielne svety a niekoľko mesiacov iba trvalo, pokým sa našiel základný model budúcej jednotnej značky a konceptu pre zákazníkov a vývoj. Podobnému problému čelí aj Motorola a Lenovo, ich séria Moto G a Moto X (teraz už Moto Z) pre rok 2016 bude musieť odolať náporu čínskych výrobcov a čínskej konkurencie, kde už kvalitné materiály a odladený systém neznamenajú úplnú tmu. Navyše, samotná značka Lenovo musí tiež stále bojovať v obľúbenosti a celosvetová konkurencia od Samsungu alebo Huawei je na tom lepšie. Obávam sa teda, že história nás opäť dobieha a krach spojenia Palm pod značkou HP bude mať novodobé pokračovanie a je otázkou času, kedy aj Lenovo zistí, že mu Motorola nedokáže pomôcť pri stúpaní na rebríčku predaja a dôvod prečo sa jej Google zbavil začne dávať zmysel. Lenovo môže však ešte aj pozitívne prekvapiť a za kúpou Motoroly môže sledovať aj iné ciele: jednoduchší nástup na americký trh, či patenty, ku ktorým sa po odkúpení tejto značky dostal. Držíme palce, aby to vyšlo!
Zdroj: TheVerge