MojAndroid

Spoločnosť Google je najväčšou spoločnosťou figurujúcou v oblasti digitálnej reklamy na svete. V roku 2020 sa prostredníctvom tejto spoločnosti uskutočnilo viac ako 50 % globálneho predaja reklamy, čo znamená, že ide naozaj o veľké čísla.

Vždy, keď surfujeme na internete na akomkoľvek zariadení, sme sledovaní reklamnými spoločnosťami, vrátane Googlu. Spoločnosť Google na to však v rámci programu Privacy Sandbox má riešenie, ktoré by mohlo viesť k súkromnejšiemu prezeraniu internetu.

Súbory cookies sú hlavným zdrojom informácií pre reklamné spoločnosti, vrátane Google

Pri každom navštívení stránky, necháva naše zariadenie po sebe istú “stopu”, ktorou sú súbory cookie. Sú zásadným nástrojom spôsobu, akým fungujú spoločnosti ponúkajúce reklamy založené na vašich záujmoch. Tieto súbory však niekedy obsahujú viac informácií, ako by sme chceli.

Najhoršia časť celej problematiky súborov cookie je takzvaný “fingeprinting”. Znamená to, že sú zhormažďované špecifické údaje o vašom smartfóne či počítači, aby sa vytvoril jedinečný identifikátor, ktorý ukazuje priamo na vami používané zariadenie.

Kohorty – nový spôsob zhromažďovania informácií

Spoločnosť Google však prišla s nápadom, ako vo svojich produktoch opäť zhromažďovať informácie, aby reklamné spoločnosti neostali na mizine, avšak v tomto prípade oveľa anonymnejšie. Kľúčom sú takzvané “Kohorty”, teda akési skupiny používateľov so spoločnými záujmami. Ide o spôsob, ako šifrované údaje prečítať a následne zaradiť. Pomocou lokálnych údajov by mohol prehliadač vytvoriť šifrovaný reťazec. Na základe toho by sme boli zaradení do skupiny s používateľmi, ktorí majú rovnaké, či podobné záujmy.

google kohorty
Zdroj: AndroidCentral.com

Aktuálne ide o špecifický a zložitý postup, ktorý jednoznačne poskytuje isté výhody. Spôsob, akým sa vytvára identifikátor skupiny, nezávisí od údajov od žiadneho jednotlivca. Taktiež nie je potrebné uchovávať akýkoľvek druh databázy informácií o jednotlivých používateľoch a ich zariadeniach. Aby bol tento spôsob efektívny, musí byť daná “kohorta” dostatočne veľká. Google v tomto prípade údajne plánuje spustenie servera, ktorý bude mať na starosti len veľkosť skupín.

Verejné testovanie tejto funkcie v prehliadači Google Chrome bude sprístupnené v počas tohto mesiaca, s jeho ďalším vydaním. Testovanie so skutočnými reklamnými spoločnosťami začne v druhom kvartáli 2021. Podľa informácií na portáli androidcentral.com Google sľubuje, že po ukončení podpory súborov cookie nebudú existovať žiadne alternatívne metódy na sledovanie jednotlivých používateľov.

Náš tip
AppGallery: Koľko má aktívnych používateľov a porovnanie s Google Play

5.3.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+