MojAndroid

Hlavným cieľom existencie sociálnych sietí, akou je aj Facebook, je vytvárať zisk. Technológie nie sú vytvárané pre nás, ale pre naše dáta. Zobrazovanie príspevkov, navrhovanie skupín a podobne, je založené na dátach používateľa, ktoré o ňom sociálne siete majú. Túto tému otvoril Signal na svojom blogu.

Facebook a iné sociálne siete žijú z našich dát

Zhromažďujú všetko, čo môžu. Toto určite nie je tajomstvom, vie o tom každý aspoň trochu zdatnejší používateľ technológií. Spôsob, akým väčšina internetu funguje, by sa považoval za neprípustný, ak by sa preložil do zrozumiteľnejších kontextov zo skutočného života. Lenže tento systém je “neviditeľný”, takže v konečnom dôsledku nevyzerá až tak zle.

Signal tieto skutočnosti zazdieľal na sociálnej sieti Instagram, konkrétne vo svojich príspevkoch a príbehoch. Podporiť ich chcel platenou reklamou, no Facebook reagoval pomerne rýchlo. Účet im dočasne zrušil. Prečo?

signal facebook
Foto: Signal.org
signal facebook
Foto: Signal.org

Príspevky názorne vysvetľujú, ako funguje reklama na Facebooku a Instagrame. Príspevky vyzerajú v preklade nejako takto:

“Táto reklama sa ti zobrazila, pretože si barista a zároveň nezadaný. Reklama použila tvoju aktuálnu polohu v Clinton Hill. Si tiež vegán alebo máš intoleranciu na laktózu.”

Dáta ako hlavný nástroj na zobrazovanie reklamy

Facebook presne vie, akú reklamu potrebujete vidieť. Robí to na základe obrovského množstva dát, ktoré o vás vie. Vie, kade sa pohybujete, aké články čítate, v akých skupinách sa realizujete a podobne. Na základe týchto vecí vie algoritmus odhadnúť pravdepodobnosť, s akou ste napríklad vegán (viď. príklad vyššie) a podobne. A robí to pomerne presne.

Populárna četovacia služba o zablokovaní reklamy informovala pomocou príbehu na svojom Instagrame.

signal zablokovanie reklamy
Informácia o zablokovaní účtu | Foto: Signal IG

Náš tip
Orange vs Telekom. Kto má lepší dátový paušál za 20 eur?

5.5.2021

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+