MojAndroid
Ondrej Beracka 30.12.2018

Šéf spoločnosti povedal jasne. Mazanie histórie o tom, kde a čo som s Facebookm prepájal a navštívil aj mimo tejto sociálnej siete je vec, ktorá sa musí rýchlo objaviť. Po mesiacoch však máme situáciu nezmenenú. Má vôbec pre Facebook bezpečnosť a želanie zákazníkov nejakú cenu?

Prípad Cambridge Analytica hýbe stojatými vodami bezpečnosti

Aj keď sa to zdalo byť ako jasné a silné memento, nakoniec sa aj samotný Facebook otrepal a prípad, ktorý vyzeral pre spoločnosť, jeho zákazníkov a najmä zadávateľov reklamy hrozivo, sa rozplynul. A dnes už väčšina používateľov nevie, o čo vlastne išlo. Avšak práve v máji tohto roka, kedy sa celý prípad riešil, spoločnosť mala ambíciu sľubovať všetko, čo bolo pekné a zatváralo ústa. A tak sa aj Mark Zuckerberg nechal počuť, že každý majiteľ Facebook účtu bude mať k dispozícii veľmi rýchlo nástroj na mazanie histórie prehliadania, ktorá je spojená s profilom každého používateľa. Ide však o nesmierne cenné dáta, pretože ich obsah je najlepším kľúčom pre zadávateľov reklamy, ako a kam ju cieliť. Teda aj spoločnosť síce chce byť na strane zákazníka, viem mu sľúbiť, že sa dočká nástroja na ochranu svojho súkromia, no reč čísiel, ako sa ukazuje, všetko mení.

Ešte jeden krát sa vráťme do mája 2018, slová svojho šéfa potvrdil tiež Erin Egan, ktorý vedie divíziu bezpečnosti. Jasne určil, že nasadenie nástroja na mazanie histórie podľa požiadaviek užívateľa zaberie niekoľko mesiacov. Ako sme už však zistili, v eufórii sľubov pozabudli na hlavný zdroj príjmov, ktorým je reklama. A tak dnes, ten istý Erin Egan už vraví, že príprava takéhoto nástroja je zložitá a nedá sa stihnúť za niekoľko mesiacov. A to od mája do decembra prešlo sedem mesiacov a výsledok sa nedostavil. Nejaký termín sme sa predsa však dozvedeli. Facebook hovorí, že nový nástroj, ktorý sa bude volať „Clear History“ dostaneme na testovanie na jar budúceho roku. Kto všetko bude môcť testovať a či sa nástroj nasadí v beta verzii aj medzi bežných zákazníkov, nie je ešte jasné.

Bezpečnosť v spoločnosti Facebook má stále mnoho pozorovateľov, ktorí sledujú aktivity a najmä ju kritizujú. Ak by sme povedali základnú výhradu, dodnes nie je verejný zoznam údajov, ktoré sa o používateľoch uchovávajú a prečo. Sociálny gigant sa však bráni, že práve bezpečnosti venuje najvyššiu prioritu. A preto v máji tento rok (po incidente Cambridge Analytica) vznikol útvar bezpečnosti pod vedením Davida Basera, ktorého úlohou je príprava nových nástrojov určených používateľom na ovládanie svojho súkromia a údajov, ktoré má spoločnosť uchovávať. A tým Facebook dáva všetkým odpoveď, keď poukazuje práve na tento špecifický tím, ktorý má plnú podporu vedenia a rieši akútne problémy a nedostatky v ochrane dát. Facebook je taktiež kritizovaný aj za to, že o bezpečnostných incidentoch hovorí s niekoľko týždňovým oneskorením. A tak sa ochrana, ktorú by si vedel aplikovať každý cez svoje zabezpečenie, stráca na význame. Opäť vystupuje z tieňa nový človek Facebooku (David Baser) a hovorí, že aj toto sa zlepší a budú informovať včas, aby sa hneď dala pripraviť reakcia na ich strane, ale aj na strane používateľa.

Väčšina ostáva

Osobne som názoru, že aj keď bol rok 2018 pre Facebook celkom pohroma, stále to veľký dopad na výsledky (aspoň o nich nevieme) spoločnosti nemá. Iste, tisíce užívateľov svoje účty rušia, ale to nie je vo výsledku viditeľná zmena. A čo Vy, naši čitatelia? Vnímate bezpečnosť ako riziko, na ktoré reagujete radikálne, trebárs aj zrušením účtu?

30.12.2018

+