Zamyslenie sa nad touto otázkou mi dal koniec roka 2016. A konkrétne sa písal posledný mesiac december, kedy sa Európska komisia obula do Facebooku a opäť mu vyčíta zlyhanie. Po probléme s platením daní je tu niečo, čo dokáže pocítiť každý užívateľ tejto sociálnej služby. No začnime chronologicky, postupne, ako sa to celé stalo. Aby sme teda vedeli posúdiť a pochopiť, či to treba vnímať ako dobrú snahu Únie nás chrániť, alebo ako prehnanú aktivitu, ktorá iba šikanuje pekný a dobrý Facebook.
Píše sa rok 2014, kedy sa síce udialo množstvo vecí, osobne však považujem jednu za celkom významnú, najmä pre oblasť sociálnej komunikácie. Facebook totiž oznámil, že kupuje za 16 miliárd USD WhatsApp. Keď celý obchod pochválila a odsúhlasila Európska komisia, mohli sme si povedať, že je to definitívne. Facebook sa tak rozhodol najmä pre čísla, ktoré v tom čase WhatsApp generoval a 320 miliónov denných užívateľov bolo dostatočne lákavým sústom, aj pre Facebook. Ak si uvedomíme, že v roku 2014 sa Facebook snažil naštartovať svoj Messenger na viacerých trhoch, no nedarilo sa to podľa predstavy, bolo iba logickým vyústením, že svojho konkurenta, ktorý ho na tých istých trhoch predčil, proste kúpil. A problém s expanziou bol vyriešený.
O dva roky neskôr však WhatsApp buď zámerne alebo nedopatrením púšťa do éteru informáciu, že si bude so svojim novým vlastníkom vymieňať viacero osobných informácii, vrátane telefónneho čísla. Ale veď telefónne číslo je šifrované, samotný WhatsApp dokonca uvádza, že jeho šifrovanie je tak dokonalé, že nielen, že ho nikto nevie získať a nevidí ho, no dokonca je tento údaj začiernený aj samotnej službe. Toto šifrovanie zavedené v marci roku 2016, práve na ochranu súkromia užívateľov sa teraz prelamuje a to pre samotný Facebook. Ten tieto čísla chce, i keď je to bez súhlasu samotných majiteľov. Toto zdieľanie sa nedá zatiaľ nijako ovplyvniť a ani zakázať zo strany užívateľa. No ako to už býva zvykom, Facebook tvrdí, že to nechce pre účely zneužívania, no na účely výlučne ušľachtilé. A tými je samozrejme ochrana konta a užívateľa na Facebooku, pričom pôjde o zavedenie dvojstupňového prihlasovania, teda aj za pomoci telefónneho čísla. Inak Jan Koum, ktorý šéfoval do roku 2014 WhatsApp pred akvizíciu uviedol pekné slová, keď odkázal zákazníkom, že ich nebude obťažovať žiadna reklama a na službe sa nič meniť nebude, bude fungovať nezávisle na Facebooku. O zdieľaní telefónneho čísla sa však zmieniť zabudol.
A teraz nastupuje na scénu Európska komisia a jej obava o naše dáta. V roku 2014, keď Facebook kupoval WhatsApp, musel sociálny gigant Komisii predložiť aj zoznam dát a údajov, ktoré bude čerpať od, vedy ešte svojho konkurenta. O tom, že by Facebook získaval od WhatsApp telefónne čísla a tieto ďalej využíval, dokonca tak, že to zákazník nebude vedieť zakázať, sa počas predaja zabudli zúčastnení aktéri akosi zmieniť. Komisia tvrdí, že to bolo omylom alebo úmyselne a to s cieľom prevzatie služby zo strany Facebooku povoliť. Samotná akvizícia ohrozená nie je, na prevzatí sa už nezmení nič. Teraz ide o užívateľov, ich telefónne čísla a pre Facebook aj pokutu, vo výške 1% z ročného obratu. To je odhadom suma rovnajúca sa 179 miliónov USD. Bude to však dostatočné riešenie? Vieme vôbec posúdiť, ako to ohrozuje človeka, ktorý tieto služby používa, no nedokáže zakázať zdieľanie a vlastne aj používanie svojho čísla Facebooku? Komisia sa síce vyhráža pokutou, no to je pre Facebook nepodstatné, cieľ bol získanie konkurenta, jeho užívateľov a teraz aj ich telefónne čísla. Osobne si nedokážem zvyknúť, že by som nemal kontrolu nad svojimi dátami, vadí mi, ak si Facebook myslí, že sa ma to pýtať nemusí. Aj keď som nikdy účet na tejto sieti nemal a zrejme mať nebudem.
Prvotné reakcie sú celkom tvrdé. Slová ako zrada, strata nezávislosti a najmä strata kontroly nad ochranou dát zákazníkov sa objavujú vo viacerých médiách. I keď WhatsApp tvrdí, že sa nič nedeje a Facebook nemá prístup k samotnej komunikácií, je to iba slabá náplasť. Aj v roku 2014 uvádzal, že bude stále nezávislý a ochráni všetky dáta svojich zákazníkov. No a prešli dva roky a máme tú prvý incident, ktorý mnohým vadí. Vadí aj mne. Nerád by som sa dočkal za dva roky ďalšieho, kedy by Facebook vedel o čom komunikujeme v rámci WhatsApp a to iba preto, aby mohol ponúkať cielenú reklamu. Pretože aj to som počul a stále počúval, reklama predsa do WhatsApp nepatrí. Trochu ma však v celom prípade reakcia zo strany Komisie zamrzela, vyhrážka na pokutu alebo slová o zavádzaní pri fúzii mi nestačia. Mal som totiž predstavu, že Komisia bude viac aktívna, bude popisovať a vysvetľovať svojim občanom čo sa vlastne stalo a ako sa môžu voči takýmto prípadom brániť. Takéto postoje, ktoré sa skončia jednou vetou a termínom na reakciu sú proste málo. Najmä v situácii, keď ochranu osobných dát občanov únie definuje a pravidlá určuje práve Únia.