MojAndroid

Elon Musk patrí medzi najväčších vizionárov súčasnosti. CEO spoločností Tesla Motors a SpaceX prišiel v roku 2013 s detailným návrhom projektu, ktorý znel ako vystrihnutý zo Sci-Fi filmu. Preprava cestujúcich v kapsuliach, ktoré sa pohybujú rýchlosťou takmer 1300 km/h naozaj neznie ako projekt uskutočniteľný v súčasnej dobe. Inžinieri z celého sveta si však myslia niečo iné. Zamestnanci z popredných technologických spoločností vo svete vytvorili dve skupiny, ktoré sa začali reálne zaoberať tým, ako by bolo možné zrealizovať tento odvážny nápad.

Títo inžinieri pritom pracujú na projekte úplne zadarmo a venujú sa mu vo svojom voľnom čase popri reálnej práci. Spolu vytvorili vedľajšiu spoločnosť pod záštitou SpaceX s názvom Hyperloop Transportation Technologies, Inc. Ide tak o plnohodnotnú firmu, ktorá ale zatiaľ operuje iba na teoretickej rovine. Inžinieri boli vybratí na základe svojich záujmov a schopností, no zároveň museli splniť určité kritéria. Na projekte sa podieľajú zamestnanci z firiem, ako napríklad Boeing, Airbus, NASA, Yahoo!, SpaceX a Salesforce. Väčšinou pracujú individuálne na svojich projektoch, komunikujú prostredníctvom mailov a raz za týždeň prediskutujú aktuálnu situáciu a pokrok za posledné obdobie.

hyperloop

Počas práce ale musia čeliť mnohým problémom, ktoré Elon Musk vo svojom návrhu uviedol, alebo ich aj prehliadol. Prvou výzvou bolo vytvoriť trasu, po ktorej by nový dopravný prostriedok viedol. Do úvahy sa pritom brala aktuálna úroveň infraštruktúry, rozloženie miest, jednotlivých budov a geomorfologických prvkov. Po detailnej analýze bol vytvorený algoritmus, podľa ktorého bola navrhnutá prepravná sieť pre celé USA, no podobný projekt sa už niektorí inžinieri snažili aplikovať aj na Európu a Áziu. Pôvodný plán prepojenia miest San Francisco a Los Angeles na západnom pobreží USA zrejme zrealizovaný nebude a je možné, že prvé komerčné využitie Hyperloopu bude spájať ľudí z predmestí s centrami väčších miest.

Ďalším problémom sú, samozrejme, samotné prepravné kapsuly a stanice. Podľa aktuálnych plánov by sa kapsule mali skladať z dvoch častí. Vnútro, označované aj ako bublina, bude hermeticky uzavreté a do tejto bubliny budú nasadať pasažieri. Bublina sa potom umiestni do vonkajšieho krytu, ktorý bude obsahovať všetky technológie potrebné na to, aby celá kapsula vydržala obrovské rýchlosti prepravy. Stanice budú zrejme pripomínať moderné letiská, no budú používať ešte viac technológií. Jednotlivé kontrolné body absolvuje pasažier plynulým pohybom po pohyblivých pásoch, pričom o batožinu sa postarajú roboti podobný tým, ktoré využíva Amazon vo svojich skladoch.

hyperloop-cover

Samozrejme, ďalším veľkým problémom je rozpočet pre celý projekt. Ten by sa podľa predbežných odhadov mal pohybovať na úrovni 6 – 10 miliárd USD za 400-kilometrový úsek. Všetky časti projektu sa stále analyzujú a podieľajú sa na tom aj študenti z Univerzity v Los Angeles. Podľa aktuálnych predpokladov by úplne prvý prototyp zariadenia určeného na takúto prepravu mohol prísť v roku 2015, no prvé komerčné využitie Hyperloopu nie je očakávané skôr, ako o 10 rokov. Už teraz je ale veľmi pravdepodobné, že podobnosť s lietadlovou dopravou bude zachovaná aj vďaka prítomnosti 1. a 2. prepravnej triedy, pričom zákazníci v prvej triede budú mať viac priestoru. Čo si myslíte vy, má takýto projekt budúcnosť? Vedeli by ste si predstaviť, že do práce chodíte modernou kapsulou a nie autom, alebo s MHD?

Zdroj: Wired

22.12.2014

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+