Elon Musk patrí medzi najväčších vizionárov súčasnosti. CEO spoločností Tesla Motors a SpaceX prišiel v roku 2013 s detailným návrhom projektu, ktorý znel ako vystrihnutý zo Sci-Fi filmu. Preprava cestujúcich v kapsuliach, ktoré sa pohybujú rýchlosťou takmer 1300 km/h naozaj neznie ako projekt uskutočniteľný v súčasnej dobe. Inžinieri z celého sveta si však myslia niečo iné. Zamestnanci z popredných technologických spoločností vo svete vytvorili dve skupiny, ktoré sa začali reálne zaoberať tým, ako by bolo možné zrealizovať tento odvážny nápad.
Títo inžinieri pritom pracujú na projekte úplne zadarmo a venujú sa mu vo svojom voľnom čase popri reálnej práci. Spolu vytvorili vedľajšiu spoločnosť pod záštitou SpaceX s názvom Hyperloop Transportation Technologies, Inc. Ide tak o plnohodnotnú firmu, ktorá ale zatiaľ operuje iba na teoretickej rovine. Inžinieri boli vybratí na základe svojich záujmov a schopností, no zároveň museli splniť určité kritéria. Na projekte sa podieľajú zamestnanci z firiem, ako napríklad Boeing, Airbus, NASA, Yahoo!, SpaceX a Salesforce. Väčšinou pracujú individuálne na svojich projektoch, komunikujú prostredníctvom mailov a raz za týždeň prediskutujú aktuálnu situáciu a pokrok za posledné obdobie.
Počas práce ale musia čeliť mnohým problémom, ktoré Elon Musk vo svojom návrhu uviedol, alebo ich aj prehliadol. Prvou výzvou bolo vytvoriť trasu, po ktorej by nový dopravný prostriedok viedol. Do úvahy sa pritom brala aktuálna úroveň infraštruktúry, rozloženie miest, jednotlivých budov a geomorfologických prvkov. Po detailnej analýze bol vytvorený algoritmus, podľa ktorého bola navrhnutá prepravná sieť pre celé USA, no podobný projekt sa už niektorí inžinieri snažili aplikovať aj na Európu a Áziu. Pôvodný plán prepojenia miest San Francisco a Los Angeles na západnom pobreží USA zrejme zrealizovaný nebude a je možné, že prvé komerčné využitie Hyperloopu bude spájať ľudí z predmestí s centrami väčších miest.
Ďalším problémom sú, samozrejme, samotné prepravné kapsuly a stanice. Podľa aktuálnych plánov by sa kapsule mali skladať z dvoch častí. Vnútro, označované aj ako bublina, bude hermeticky uzavreté a do tejto bubliny budú nasadať pasažieri. Bublina sa potom umiestni do vonkajšieho krytu, ktorý bude obsahovať všetky technológie potrebné na to, aby celá kapsula vydržala obrovské rýchlosti prepravy. Stanice budú zrejme pripomínať moderné letiská, no budú používať ešte viac technológií. Jednotlivé kontrolné body absolvuje pasažier plynulým pohybom po pohyblivých pásoch, pričom o batožinu sa postarajú roboti podobný tým, ktoré využíva Amazon vo svojich skladoch.
Samozrejme, ďalším veľkým problémom je rozpočet pre celý projekt. Ten by sa podľa predbežných odhadov mal pohybovať na úrovni 6 – 10 miliárd USD za 400-kilometrový úsek. Všetky časti projektu sa stále analyzujú a podieľajú sa na tom aj študenti z Univerzity v Los Angeles. Podľa aktuálnych predpokladov by úplne prvý prototyp zariadenia určeného na takúto prepravu mohol prísť v roku 2015, no prvé komerčné využitie Hyperloopu nie je očakávané skôr, ako o 10 rokov. Už teraz je ale veľmi pravdepodobné, že podobnosť s lietadlovou dopravou bude zachovaná aj vďaka prítomnosti 1. a 2. prepravnej triedy, pričom zákazníci v prvej triede budú mať viac priestoru. Čo si myslíte vy, má takýto projekt budúcnosť? Vedeli by ste si predstaviť, že do práce chodíte modernou kapsulou a nie autom, alebo s MHD?
Zdroj: Wired
Podobá sa to na puddle jumper imho http://goo.gl/cIwkZk
No nie je to az tak novy napad. Cital som o tom uz zaciatkom 90-tych rokov v akejsi knike a uz vtedy ta kniha mala par rokov. Prakticka realizacia bude ale asi este chvilu trvat. Najvacsi problem bude asi s udrzanim vakua vo vodiacej trubici. Hlavne nehody budu urcite rovnako fatalne ako tie letecke. Kazdopadne vyznam to urcite ma. Moderna doprava ako ju pozname je len vylepsovanim viac ako sto rokov starych konceptov. Nieco uplne nove by bodlo.
Vákuum vo vodiacej trubici je to najmenej, stačí ak sa “pred a za perón” umiestni pretlaková komora. Bolo by to ako maglev v trubici, na nástupišti by bol atmosférický tlak, potom by prešiel do podtlakovej komory kde sa všetok vzduch vyčerpá a otvoria sa dvere do cestovnej trubice kde je rovnaký podtlak. Vývevy sú jednoduché stroje a poháňané by boli na elektrický pohon keďže elektromotory majú najvššiu účinnosť. Maglev napríklad z 3 bodov by zabezpečil presné vedenie kapsuly v trubici…Celá trať sa rozdelí tiež na menšie časti ktoré sa dajú v prípade havárie núdzovo uzavrieť a v tej časti kde by zastavil modul by sa napustil atmosferický vzduch (napr. dalo by sa výjsť únikovými východmi ako v tuneli). Jednoduché ale drahé pre tých ktorý chcú na tom len ryžovať…
Áno. Iste. Súhlasím. Mal som skôr na mysli fatálne poškodenie plášťa trubice (teroristický útok, nehoda ako napríklad hurikánom utrhnutý telegrafný stĺ, či zemetrzemetrasenie).
Za 30 minút byť v Prahe z Košíc :O no nebolo by zlé :)
Relatívne starý projekt, ktorý podľa mňa ostane iba v teoretickej rovine (ak nedôjde k nejakému revolučnému objavu). Dôvod je jasný – astronomické náklady.
Nech im trošku pomôže Google :D
Reálne by mi stačilo keby konečne dokončili električkovú trať do Petržalky. :-)
tento system pouzivaju aj slovenske sklady, ale akurat tak na prepravu dokladov, klucov a inych drobnych veci :)
Keby tomu šéfoval Fico,tak je to zadarmo.