MojAndroid

Zanoril som do pamäte a pred vyše pätnástimi rokmi bol Shark môj obľúbený obchod. V Trenčíne, kde som býval, mával predajňu, kam som často chodil. Dnes je to už minulosť a táto stálica v oblasti internetového predaja skončila. Keď sa za niekoľko dní k tomu pridal nemenej známy Interstore.sk, je to už téma na povšimnutie. Aj keď o dôvodoch nechce nikto hovoriť, otázky okolo záruky a reklamácie sa iba teraz začnú objavovať.

Shark a Interstore.sk

Rok 2016 mal byť pre známeho predajcu Shark kľúčový. Predaje, teda hlavný ukazovateľ úspechu v tejto oblasti, sa nevyvíjal už niekoľko rokov ideálne a tak nastúpili zmeny. Znížil sa počet zamestnancov a tým aj predajní, a väčšia aktivita sa mala presunúť práve na on-line obchod. Teda do priestoru, kde nájom, odvody a mzdy nie sú tak viditeľné a tak výrazné, ako pri kamennej predajni s dvoma až troma zamestnancami v nákupnom centre.

Avšak nebolo to nič platné, vývoj sa nepohol očakávaným smerom a tak sa akcionári rozhodli, že trápenie ukončia. Shark Computers, a. s., čo je oficiálny názov tohto známeho predajcu, ukončil oficiálne svoju činnosť k 28. februáru 2017. Končí sa tak jedna éra, ktorú mnohí poznajú a spájajú práve s týmto predajcom.

Náš tip
SHARK Computers ukončí svoju činnosť na Slovensku

Interstore.sk je druhý v poradí, a to iba za niekoľko dní po sebe. Aj keď je pri množstve e-shopov, ktoré u nás pôsobia štatistika horšia, pri mnohých malých projektoch, ktoré napríklad vydržia rok alebo dva, sa málokto nad tým pozastavuje. No pri zavedených značkách a známych e-shopoch je to už iné. A to najmä pre počty zákazníkov, ktoré sú v tisícoch. Ich nároky, najmä reklamácie a teda trvanie záruky a jej dodržiavanie, je hlavná otázka, ktorá ich zaujíma.

Interstore.sk údajne ponechal predaj pre veľkoobchod, no ten pre bežných spotrebiteľov, úplne zavrel. Podobne ako Shark, ani v tomto prípade sa už nedá z ich web stránky nič objednať. Zaujímavé sú aj reakcie zákazníkov, ktoré za ostatné tri mesiace pred ukončením činnosti klesli na hodnotu 78%, čo je nízko, pri zaužívanej značke. Spätné väzby z niekoľkých marcových dní jasne potvrdzujú problém s komunikáciou a rušenie objednávok. Avšak jedno odberné miesto v bratislavskej Petržalke údajne objednaný tovar (ešte pred zrušením) stále vydáva.

Interstore.sk

Záruka a reklamácie

V úvode trochu teórie. Zákon o ochrane spotrebiteľa (§ 15 ods. 4) uvádza pre predajcu nasledovnú povinnosť:

Pri zrušení prevádzkarne je predávajúci povinný informovať najneskôr sedem dní pred zrušením prevádzkarne umiestnením oznamu v prevádzkarni na mieste, kde je uvedená prevádzková doba, o tom, kde a kto je povinný vyrovnať záväzky voči spotrebiteľom, najmä kde môže spotrebiteľ uplatniť svoju reklamáciu, a o dátume zrušenia prevádzkarne. Predávajúci o tom zároveň písomne informuje obec, na ktorej území je prevádzkareň umiestnená, ak na tento účel obec sprístupní elektronickú službu verejnej správy, predávajúci môže informovať obec prostredníctvom tejto elektronickej služby. Obec je povinná na požiadanie tieto informácie poskytnúť spotrebiteľovi.

V obidvoch prípadoch, tak pri Shark a tiež Interstore.sk je na web stránke odkaz, kde si môže zákazník uplatniť reklamácie. Shark poskytol kompletný zoznam servisných stredísk pre všetky značky, ktoré u nás pôsobia. Ak však máte zakúpený tovar, ktorý u nás stredisko nemá, máte menší problém. Taktiež nie je nijako zodpovedaná otázka pri vrátení kúpnej ceny. Servisné stredisko ju vracať nebude, je iba medzičlánok, ktorý posudzuje oprávnenosť reklamácie a následne ju dáva na vedomie predajcovi (Shark) a zákazníkovi. Ak sa tovar dá opraviť, servis to v rámci záruky vykoná. Je to ideálny prípad. Ak žiadny subjekt neprevezme po tomto predajcovi jeho záväzky a zmluvné vzťahy, iné nároky zákazníkov, ako sú oprávnené reklamácie, nebude mať kto riešiť.

Interstore.sk ide na to inak a zdá sa, že lepšie (aspoň na prvý pohľad). Je totiž priamo na ich webovom sídle zanechaný kontakt na subjekt (spoločnosť ABG NET, s. r. o.), ktorý preberá reklamácie a má ich riešiť. Do akej miery bude za Interstore.sk vyrovnávať aj záväzky (napríklad vrátenie kúpnej ceny), nie je nateraz jasné. Treba však počítať s horšou alternatívou a pre tieto prípady sa snažiť vždy vyriešiť úspešne reklamáciu a vadu odstrániť.

Iné následky a najmä ich riešenie by totiž nemal kto zabezpečiť a prihlasovanie pohľadávok do konkurzu zo strany drobných veriteľov (bývalých zákazníkov) nie je moc reálne. Ak totiž zrušený e-shop nezanechá svojho nástupcu, ktorý na seba preberie záväzky aj voči bývalým zákazníkom, domôcť svojej pohľadávky sa bude dať zrejme iba v konkurze, ak v ňom spoločnosť skončí.

14.3.2017

+