Ministerstvo hospodárstva SR nás prostredníctvom tlačovej správy informovalo o novom zákone o ochrane spotrebiteľa, ktorého cieľom je modernizovať spotrebiteľskú legislatívu a zabezpečiť spravodlivejšie usporiadanie vzťahov medzi spotrebiteľmi a obchodníkmi. Táto zmena má priniesť pozitívne zmeny pre spotrebiteľov, obchodníkov aj orgány dohľadu a reaguje na rozvoj digitálnych technológií, pričom má zaistiť vyššiu ochranu spotrebiteľa v online prostredí.
Zmeny v prospech spotrebiteľov
Ak ste si doteraz objednali tovar (s výnimkou špecifických druhov tovaru) cez internet, mali ste 14-dňovú lehotu na vrátenie tovaru, pričom obchodník ho musel prijať a vrátiť vám peniaze. Túto lehotu nový zákon predlžuje až na 30 dní.
- Android 14 je tu, stiahnuť si ho môžete do týchto smartfónov
- Harry Potter je späť. Streamovacia služba pripravuje nový seriál
- HBO Max končí. Nahradí ju nová služba
Zákon tiež zvyšuje ochranu pred umelým navyšovaním cien, ktoré sa deje pred rôznymi výpredajovými ponukami, ako napríklad Black Friday. Cieľom obchodníkov je v tomto prípade nalákať ľudí na "výrazné" zľavy, ktoré možno v skutočnosti ani zľavami nie sú. Pribudli aj rôzne prostriedky nápravy pre poškodených spotrebiteľov, ak sa obchodník voči nim dopustí nekalej obchodnej praktiky.
Ďalej zakazuje aj marketing, ktorý propaguje tovar, ktorý síce nie je identický ako ten, ktorý sa predáva v inom členskom štáte EÚ, no obchodník ho aj napriek tomu propaguje ako ten originálny.
Zmeny v prospech obchodníkov
Štát si aj pre obchodníkov pripravil zmeny, ktoré by mali byť pre nich pozitívne. Nový zákon sa snaží odbremeniť ich od povinností, ktoré ich nadmerne zaťažujú, no reálny prínos pre ochranu spotrebiteľov nemajú. Ide napríklad o vypustenie duplicitnej úpravy náležitostí dokladu o kúpe či vypustenie povinnosti zverejňovať oznam o plánovanom dočasnom zatvorení prevádzky aspoň 24 hodín vopred.
Zavedený je mechanizmus takzvanej druhej šance. V preklade to znamená, že štát upustí od uloženia sankcie alebo zníži jej výmeru, ak obchodník uskutoční nápravu v prospech poškodeného spotrebiteľa. Prichádzajú aj nové zásady ukladania sankcií, ktorých cieľom je zabrániť likvidačným pokutám.
Tento nový zákon bol podľa Ministerstva hospodárstva SR schválený dnes, 14.4.2023, teraz ešte bude musieť prejsť posledným schválením parlamentu.
Všetci tu na Slovensku chránime spotrebiteľov, no kto tu chráni podnikateľov? Podnikateľ tu je ako posledný chudák, čo musí znášať všetky nezmysly, ktoré mu štát hádže pod nohy. 14 dňová lehota je dostatočná na to, aby človek otestoval produkt ako v kamennej prevádzke – o to v tom zákone predsa išlo či nie? Načo je zákazníkovi 30 dní? To si myslia politici, že zákazník bude mať tovar 28 dní na poličke a potom ho vráti späť? Šikana tohto štátu nemá hraníc… Už len nech sa dostane smerohlas do vlády a posledný môže zhasnúť…
Niektori obchodnici ponukaju uz aj teraz 30 dni na skusanie tovaru a nevyzera, zeby to nejako zle znasali. Mne osobne postacuje aj tych 14 dni, ale tak to som ja. Inak je sranda, ze prave v kamennej prevadzke mam menej moznosti ako produkt vyskusat (a raz sa mi stalo, ze mi to ani nedovolili). A snad by si nechcel, aby pokracovala vo vladnuti tato hegeromatelkova vlada smrti.
30 dní som videl zatiaľ len pri oblečení. No pri elektronike by som nenatahoval na 30 už pár krát som bol svedkom toho ako sa hádal zákazník s predavačom a ten mu vravel ze je to už X-ty krát čo po 10 dňoch vracia zariadenie.
No mam pocit ze tu nikto nepočíta s tým ze ľudia nakupujú aj v kamenných predajniach, lebo tam akonáhle prekrocis prah dverí sa môžeš aj na hlavu postaviť ale tovar si od teba spať nevezmú
Ľudia to aj tak len zneužívajú
Nepamatam kedy som nieco kupil a vratil som len tak bez udania dovodu. Asi len nejake oblecenie resp obuv ktoru nemali v kamennej predajni a teda som nemal inu moznost nakupu a nesadla velkost/ strih. Elektroniku zasadne poriadne nastudujem a nasledne kupim, ked uz viem do coho idem. Pre mna ako spotrebitela je to benefit ta lehota ale osobne sa mi tovar vracat nechce nikdy, zabalit to poslat ci zaniest a pripadne cakat na vratenie penazi to by ma fakt nebavilo, ked nieco kupujem tak skratka preto lebo to fakt potrebujem a chcem z presvedcenia ktore som nadobudol zistovanim o produkte este pred jeho kupou. Radsej par hodin, dni ci dokonca tyzdnov brazdim internet, studujem a az potom sa rozhodnem.
Niečo si dôkladne naštudovať ešte neznamená, že ti tá vec bude v realite vyhovovať, prípadne sa môže stať, že tam bude niečo, na čo v recenziách nepoukázali.
Napr. mne pred nejakým časom stalo, že som si kupoval nový Xiaomi telefón ešte s 3.5 mm jackom. Malo to otrasný zašumený zvuk, na čo nikto pri recenziách nepoukázal. Možno to bol vadný kus, možno nie ale rozhodol som sa telefón vrátiť namiesto riskovania reklamácie s možnosťou, že “nenájdu” chybu.
Chapem. Uprimne ja tych recenzii na dany produkt prejdem niekolko, nie dve nie tri, viac. A to pisem o video recenziach z dlhodobych testov plus clanky a nie len domace. Este lepsie je ked mam v okoli ludi co take zariadenie mali v rukach alebo vlastnia. Ci router, alebo aj taky vysavac. Ale netvrdim ze sa nemoze vyskytnut. No je fakt ze okrem tenisiek adidas som za poslednych minimalne 5 rokov nic nevracal a odvazim sa napisat te to je aj 10 rokov.