MojAndroid

Pri slovenských operátoroch sa s týmto zrejme stretla väčšina zákazníkov. Ak končí paušál alebo sa rozhodnem pre jeho zmenu, jedného dňa vidím neznáme telefónne číslo alebo mi príde SMS správa. Celá táto komunikácia smeruje od operátora a naraz zisťujem, že ako verný, skvelý a doteraz nedocenený zákazník, sa viem dostať s mojim paušálom na cenu, ktorá v cenníku oficiálne nie je. Nedostanem ju ani na predajni. Proste iba špeciálne oddelenie má takúto moc a vie zlomiť aj vlastný cenník. Aj keď to má svoje limity, nie je problém prísť k zľave aj 30%. Teraz sa však zvyšuje aktivita, ktorá by mala v budúcnosti takéto snahy zakázať.

Zákaz prúdi z Čiech

Celá kauza sa spustila v Čechách. Jej základom je tvrdenie a snáď aj presvedčenie, že ceny poskytované operátorom mimo oficiálne dostupného a zverejneného cenníka, sú škodlivé. A škodia najmä tým, ktorým sú tieto ponuky určené, teda zákazníkom (spotrebiteľom). Aspoň tak sa české Ministerstvo priemyslu a obchodu vyjadruje a týmto záverom odôvodňuje svoj návrh. Ten by mal teda definitívne zakázať správanie operátora, ktorým ponúkne svojmu zákazníkovi cenu inú, ako je tá, ktorú každí vidí vo zverejnenom cenníku. O to jednoduchšia by bola aj kontrola, kedy cez platby a zmluvu konkrétneho zákazníka bude možné s porovnaním v cenníku prísť k záveru, do akej miery a či vôbec bol tento zákaz porušený. Už iba nájsť zákazníka, ktorý by sa dobrovoľne udal a nahlásil, že dostal nižšiu cenu, a že ju vlastne nechce. Samotný návrh vyvoláva otázky a úsmevy. Má však aj svoje pozitíva?

mobilné telefóny

Materiál totiž tvrdí, že sú v zásade dve kategórie zákazníkov. Prvá skupina predstavuje tých klientov operátora, ktorých môžeme označiť ako starých a teda majú aktívny paušál a operátor ich má zaviazaných. Pre nich sa nič nemení, platia podľa zmluvy úhrady a operátor ich síce eviduje, no nemá žiadny záujem a v podstate ani motiváciu, aby im ponúkal zľavu z mesačnej platby za ich paušál. No a potom druhá kategória predstavuje skupinu zákazníkov, ktorá je zostavená jednak z nových alebo prolongujúcich zákazníkov, kde je práve priestor na rôzne akcie a zľavy z cenníka. A presne sem smeruje návrh českého ministerstva, ktorý má túto diskrimináciu odstrániť.

Znižovanie cien by sa malo dostaviť tiež

Najväčšia polemika je spojená so znižovaním oficiálnych cien. Tie by mali klesať práve zavedením tejto úpravy, ktorá bude nútiť operátorov súťažiť o zákazníka iba zverejneným cenníkom. A teda, ak im bude zakázané lanáriť klientov neoficiálnymi cenami, bude existovať iba jediná možnosť, ako ich získať. A tou bude znižovanie oficiálnej ceny. Teória je to pekná, uvidíme v realite jej aplikovanie. Operátor bude nútený vytvárať viacero časových verzií cenníkov, ktoré bude ponúkať a teda aplikovať na rôznych zákazníkov. Vyvolá to však neprehľadnosť, ktorá už dnes pri jednotlivých časových verziách je založená a neoficiálne zľavy to iba zhoršujú.

Štatistika, ktorá by deklarovala percento zákazníkov, ktorí sa do takýchto ponúk operátora zapojili, však neexistuje. Iba český O2 uvádza, že sa jedná až o dve tretiny jeho klientov, čo je skutočne dosť a nové pravidlá, kedy nebudú môcť nejaký benefit získať, si ich nezíska. Nastane totiž presný opak a na to aj český O2 vsadil. Chcel poukázať, koľko ľudí sa do dotkne a koľkých zákazníkov približne politici nahnevajú. Inak samotná zmena sa nebude aplikovať na podnikateľov a živnostníkov, kde priestor na takéto ponuky ostane naďalej zachovaný. Treba tiež dodať, že Český telekomunikačný úrad navrhnutú legislatívnu aktivitu odmieta a považuje ju za zásah do zmluvnej voľnosti medzi operátorom a jeho zákazníkom.

SIM karty

Slovenská realita

Na Slovensku nie je výnimočné, že sa operátor o zákazníka pokúša takouto formou. Osobne to môžem potvrdiť, ako bežné pravidlo jedného z našich operátorov (Slovak Telekom). Princíp zákazku diskriminácie určitej skupiny spotrebiteľov je na mieste, to však ešte neznamená, že pomôže skutočne znížiť pultové ceny a teda dodať službu za nižšiu cenu, ako je tomu dnes. Ak by sa k takejto aktivite odhodlal slovenský zákonodarca, bola by reakcia a vlastne aj argumenty identické. Prikláňam sa k názoru, že to ničomu nepomôže a možnosť debatovať a dohadovať sa s operátom na cene za paušál, je zmluvná voľnosť, ktorú rešpektujem a nebránim sa jej. Veď aj v iných segmentoch sa dá o cene diskutovať a jej výsledná podoba je odlišná od tej, ktorú nájdem v cenníku. Zatiaľ som sa napríklad stretol u slovenského O2 s tým, že ma vždy odkázal na oficiálny cenník a diskusiu o lepšej ponuke odmietol. Privítam preto aj Vaše skúsenosti, ktorý operátor ide cestou neoficiálnej ponuky a kde ste boli pri takomto návrhu alebo jeho pokuse, vždy odmietnutý.

2.3.2017
  • logo

    dobrá blbost, to ako keby zakázali tescu, alebo iným obchodným sietam robit zlavy a tak si získavat zákazníkov….

    • SimSon

      Tvoja analogia kriva na obe nohy! Tesco uverejnuje informacie o zlavach (letaky, priamo na regaloch, atd), a mozu ich vyuzivat vsetci. Ti ktori u nich kupuju dlhe roky, aj ti ktori tam prisli prvy raz…

    • Adam

      To nejde o zakaz zliac. Tie stale mozu byt. Ked to chces porovnat s Tescom, tak za ryzu by si zaplatil inu cenu ako je uvedena na cenovke(alebo zlavnenej cenovke), lebo si sa dohodol s predavackou.

  • IQLogic

    A zákazník by bol v ešte väčšej prdeli ako teraz…

  • Adam

    V kazdom pripade retecne akcie su hrozny bordel. Musim dat vypoved, aby som dostal nejak zlavu o ktorej netusim. Retecne odelenia maju retencne akcie, ktore nie su verejne, cize to nie je vyjednavanie o cene aj ked to tak pre zakaznika vypada. Tak ci tak vam predajca da iba akciu ktoru ma zakaznik “naliatu”. Otazka je ci tento zakon celu situaciu sprehladni. Mozno ako experiment by to bolo fajn . Skusalo sa to uz niekde?

  • Pepo

    Vo svojej podstate má celý článok pravdu. Ale! Ale nie na Slovensku a v ČR. Po uvedení daného zákona do platnosti by už nikto zo zákazníkov nemal na výber a bol by v podstate odkázaný iba na, povedzme mesačnú, akciu, ktorú by mal nejaký operátor práve v čase novej registrácie. Takto mám na výber kedy chcem a vo svojej podstate môžem meniť operátora podľa toho, kto mi ponúkne lepšie podmienky. Má na to právo každý jeden človek… Samozrejme sú tu potom ale ľudia (veľká časť zákazníkov), ktorí buď nevedia, že sa niečo také dá, alebo ako väčšina Slovákov, len sklopia uši a príjmu to, čo im daný operátor ponúkne.
    Aby som to skrátil, ja osobne som PROTI takémuto zákonu!

  • juraj

    Preco by akakolvek firma nemohla predavat rovnaky produkt kazdemu zakaznikovi za individualne dohodnutu cenu? Co koho do toho ake podmienky som si s operatorom zmluvne dohodol ja? To je iba nasa vec.

    • piXie_SK

      Presne tak. Ak mám ako súkromný zákazník 7 aktívnych SIM kariet / produktov, som lojálnym zákazníkom, v mojom prípade telekom, som s nimi prakticky od vtedy čo boli eurotel a spúšťali GSM a mesačne platím cez 100 €, tak je predsa snáď logické, že bude mať ku mne operátor iný vzťah ako k niekomu, kto mal preplatenú kartu.

  • Marek M.

    Aj tak som nikdy nedostal lepsiu ponuku ako ku ktorej som prechadzal… A nehovoriac o dinosauroch ORANGE TELEKOM A UZ AJ O2…. su uplne nekonkurencieschopny. A tie akoze lepsie ponuky az ked date vypoved je dost ubohe… Nech sami odseba ponuknu lepsiu cenu pred ukoncenim vyzanosti …. Cudujem sa tym co ostavaju pri tychto operatoroch s takymito praktykami… A ty doslova hlupy tam aj ostanu :D

+