MojAndroid

Zrejme nikomu netreba predstavovať sieť YouTube. Či už trávite čas priamo na stránke, alebo ste sa stretli s videami vloženými v článku, je veľmi pravdepodobné, že pojem YouTube je pre vás veľmi známy. Je na to aj dobrý dôvod – YouTube je jednou z najnavštevovanejších stránok na svete a podľa mnohých odhadov aj druhým najpoužívanejším vyhľadávačom (hneď po Google). A hoci nemôžeme popierať užitočnosť siete YouTube, v poslednej dobe čoraz intenzívnejšie zažívame aj frustrujúce skúsenosti, ktoré so sebou sieť prináša.

Hlavne nekliknúť na zlý odkaz

Moje negatívne skúsenosti sa v posledných mesiacoch postupne stupňovali a došlo to až na takú úroveň, že som sa rozhodol podeliť sa o svoje skúsenosti a spýtať sa vás na váš názor. Dalo by sa povedať, že istú dávku frustrácie zažívam pri YouTube už niekoľko rokov, no je zrejmé, že je to čím ďalej tým horšie.

Určite to poznáte – niekto známy vás poprosí, aby ste mu niečo vygooglili. Ak však ide o nejakú hlúposť či oblasť, o ktorú nemáte záujem, možno už aj podvedome počujete výstražný signál.

Náš tip
Stránka Moja aktivita vám ukáže, čo všetko o vás Google vie

Je totiž verejne známe, že akákoľvek vaša aktivita na internete je zaznamenaná, najmä ak využívate Google služby. Preto sa môže stať (a aj sa stane), že ak začnete vyhľadávať informácie o nejakých nových produktoch, veľmi pravdepodobne uvidíte referencie (či ponuky na nákup) k týmto, resp. podobným produktom.

Tento efekt pritom nefunguje iba v službách od Google, ale aj v ďalších častiach internetu. Práve nástroje od Google sú však také rozšírené, že ich mnohí z nás používajú každý deň. Treba tiež povedať, že inteligentná správa poznatkov o vašej osobe môže byť niekedy užitočná. Cielenie reklám je však stále skôr ovplyvňované rozpočtom recenzenta ako vašimi záujmami, a tak aj v roku 2018 často uvidíte reklamy na produkty, ktoré si určite nikdy nekúpite. Prípadne si po niekoľkých týždňoch skúmania a porovnávania cien a produktov konečne kúpite nový televízor (počítač, smartfón, chladničku,…) a Google vám ďalších niekoľko týždňov bude servírovať reklamy na podobný, či dokonca presne ten istý produkt, ako ste si kúpili. Veď keď ste si ho kúpili raz, ste najvážnejší adept na ďalšiu kúpu, nie?

YouTube má veľmi slabú pamäť

Na takéto správanie internetu sme si už zvykli a jednoducho ho musíme akceptovať. Stretneme sa s ním v službách Google, ale aj na sociálnych sieťach ako Facebook či Instagram. Tento efekt je najlepšie viditeľný v časoch, keď si nájdete nové hobby či jednoducho začnete hľadať informácie o témach, ktoré vás doteraz nezaujímali (svadba, deti,…). Vo väčšine prípadov je efekt taký, že v zozname noviniek uvidíte aj referencie a odporúčania na také stránky a produkty, ktoré ste doteraz nepoznali alebo im nevenovali pozornosť. Nie však v prípade YouTube. Zdá sa, že najpopulárnejšia sieť s videami si automaticky začne myslieť, že vaše nové záujmy sú prednejšie ako všetko, čím ste si doteraz v živote prešli.

Práve tento efekt je pre mňa absolútne nepochopiteľný a výrazne kazí zážitok z používania siete YouTube. Akonáhle si nájdem nový koníček, alebo jednoducho začnem vyhľadávať videá o téme, ktorá ma doteraz nezaujímala, YouTube akoby úplne zabudol na všetko ostatné, čo ma zaujíma, a to bez ohľadu na môj zoznam sledovaných kanálov.

V posledných mesiacoch som tento efekt zažil hneď dvakrát. V lete minulého roku som sa začal po dlhej dobe aktívnejšie venovať rybárčeniu a začal som skúmať rybársku komunitu na YouTube. Našiel som niekoľko dobrých kanálov, začal som ich sledovať a väčšinu času na YouTube som venoval práve sledovaniu rybárskych videí. A reakcia od YouTube? 95 % navrhovaných videí na domovskej stránke malo rybársku tematiku. Ale ryby netvorili 95 % mojich záujmov, jednoducho som si pozrel v rade viac videí s touto témou a YouTube hneď robil unáhlené závery.

To isté sa stalo pred niekoľkými týždňami, keď bola predstavená hra Playerunkown’s Battlegrounds pre Xbox, čo pre mňa znamenalo nový herný ošiaľ a množstvo sledovaných YouTube videí s touto tematikou. Výsledok si môžete pozrieť nižšie.

Nájdete tu presne jedno video od YouTubera, ktorého sledujem viac ako tri roky a od ktorého som videl určite viac ako 50 videí. Nasledujú však mnohé videá s tematikou PUBG, a to aj od kanálov, ktoré vôbec nesledujem a nepoznám. A toto sa deje deň čo deň a výsledkom je, že mi uniká množstvo videí, ktoré by som si pozrel radšej ako tie od (pre mňa) neznámych herných kanálov.

Napríklad spomínané rybárske videá – YouTube mi navrhne tak 2-3 za celý týždeň, a aj to iba z môjho najobľúbenejšieho kanála. Videá z ďalších troch-štyroch kanálov mi úplne unikajú. A to nehovorím o videách týkajúcich sa mojich ďalších záľub, tie mi unikajú úplne a musím ich ručne vyhľadávať, aby som vedel, či moje dlhodobo obľúbené kanály nemajú nejaký nový obsah.

Všetko je to ešte horšie na telefóne

Samozrejme, toto všetko by som mohol vyriešiť prepnutím sa na stránku s odbermi. Neviem ako vy, ale ja tu mám skoro 200 kanálov. Samozrejme, nechcem vidieť všetky videá od každého tvorcu, no predpokladal som, že práve moje prihlasovanie sa na odber pomôže YouTube lepšie identifikovať moje záujmy. Očakával by som, že na domovskej obrazovke uvidím aspoň každé skutočne populárne video z týchto zdrojov a že takéto video predbehne priemerné videá od iných stránok. Možno to teoreticky aj je pravda, no všetko nasvedčuje tomu, že moja najaktuálnejšia história sledovania má na zobrazovanie odporúčaní najväčší vplyv.

YouTube na smartfóne – jedno aktuálne video z témy, ktorú sledujem dlhodobo a hneď návrat k mesiac starému videu z kanálu, ktorý vôbec nesledujem, no je to pre mňa aktuálna téma, ktorú YouTube uprednostňuje.

A na smartfóne je to ešte o level horšie. Kým desktopová verzia vám zobrazí odporúčané videá spolu s odbermi, novinkami či navrhovanými témami, medzi ktorými sa viete veľmi rýchlo prepínať scrollovaním na stránke, na telefóne vidíte oveľa menšie množstvo návrhov. A keďže YouTube si myslí, že v danom momente vás zaujíma iba jedna jediná téma, vidíte tu jednoducho iba rovnaké či podobné videá a dostať sa cez ne k ďalšiemu zaujímavému obsahu môže byť skutočne zdĺhavé.

Situácia je lepšia na tablete, kde viete rýchlo prehľadávať väčšie množstvo videí, no práve smartfón máme celý deň pri sebe a večer v posteli a sledovanie videí na ňom je extrémne pohodlné, no zážitok zo sledovania nie je vôbec dobrý.

Riešenie? Ani jedno mi nevyhovuje

Možno si poviete, že zveličujem a preháňam. Myslel som si to aj ja – veď každý používateľ má na daný produkt či službu iné nároky. Viem, že nie som bežný divák YouTube a chcem od tejto platformy niečo iné, ako 99 % ostatných používateľov. Zároveň tu ale trávim veľa času a práve ľudia ako ja tvoria veľkú časť z celkového času stráveného na sieti. Preto si myslím, že by to YouTube nemal prehliadať.

V mojom názore ma utvrdili aj kolegovia. Jednohlasne sme sa v redakcii zhodli, že táto forma „inteligentnej“ ponuky videí vie byť skutočne otravná. Podobné skúsenosti ako ja majú všetci členovia v redakcii a stretávajú sa s tým už dlhšie. Samozrejme, riešení tohto problému je niekoľko, no mne nevyhovuje ani jeden.

Mohol by som úplne ignorovať návrhy a sledovať iba videá od kanálov, ktoré odoberám. Keďže ale sledujem desiatky kanálov, v jednom konkrétnom momente nemám chuť sledovať videá od každého.

Mnohé z týchto videí by som si rád pozrel a určite by ma zaujímali. Sú však zoradené chronologicky a nie podľa počtu sledovaní či záujmu používateľov a prehľadávať sa medzi desiatkami kanálov je skutočne unavujúce.

Tiež by som si výber videí mohol upravovať sám, napríklad ich pridávaním do zoznamu Pozrieť neskôr. To aj robím, no dôvodom je fakt, že sa bojím, že pre mňa extrémne zaujímavé video už viac na domovskej stránke YouTube neuvidím. Ak natrafím na niečo, čo si chcem určite pozrieť, ihneď si to video pridávam do tohto zoznamu a viem, že ho už nestratím. A to podľa mňa nie je ideálny spôsob ako pracovať s tak komplexnou službou akou je YouTube.

Súčasný stav mi tiež veľmi neumožňuje objavovať nový obsah týkajúci sa iných tém, ako tej aktuálnej, ktorú sledujem na YouTube v danom okamihu najčastejšie. Môžem nasilu vyhľadávať videá z iných tém a sledovať odporúčané videá pod tým, ktoré sa práve prehráva. Táto funkcia je ale tiež veľmi chabo zvládnutá v mobilnom rozhraní, kde by som najradšej pozeral väčšinu všetkých videí.

Vo výsledku tak musím prebiehať medzi počítačom a telefónom, pričom na jednom zariadení dokážem nájsť pre mňa zaujímavý obsah a na druhom si len otvorím zoznam s videami na neskôr a sledujem ich.

Čo si myslíte vy?

A to dokáže byť skutočne otravné. O to viac, že YouTube je skutočne vynikajúca platforma. Ponúka obrovské množstvo užitočného, zábavného, ale aj náučného obsahu, ktorý čaká iba na vaše odhalenie. To je ale v súčasnosti extrémne náročné. Alebo aspoň v mojom prípade. Mňa ale veľmi zaujíma to, aké máte skúsenosti vy. Používate YouTube ako zdroj nových informácií? Hľadáte si tu návody, tipy a triky k oblasti, ktorá vás zaujíma? Alebo nový obsah hľadáte iba zriedka a pozeráte skôr videá od kanálov, ktoré odoberáte? Podeľte sa o vaše názory v diskusii a dajte nám vedieť váš názor na sieť YouTube a jej aktuálne praktiky.

Pridať komentár

Email je už registrovaný na stránke. Použite prosím Prihlasovací formulár alebo vložte iný.

Zadali ste nesprávne používateľské meno alebo heslo

Sorry that something went wrong, repeat again!

2pripomienky

od najnovších
od najlepších od najnovších od najstarších
1

Presne toto sa mi stáva. Riešim to tak, že si vyhľadám to video, na ktoré by som očakával návrhy a potom sa začnú postupne zobrazovať.

Druhá vec. YouTube ma núti dvakrát si rozmyslieť, čo začnem hľadať, aby som neprišiel o svoje návrhy. Napríklad, keď potrebujem pre rodinu alebo známych niečo vyhľadať, radšej si zoberiem ich mobil 😉

2

Presne tak, nemozeme si predsa pokazit (uz aj tak pokazene) navrhy cudzimi hladaniami :D

Najčítanejšie za týždeň

Potrebujete poradiť ? Vyskúšajte Android Fórum

eAutoPortal.sk Prečítajte si novinky zo sveta elektromobilov.

Používateľské recenzie
Fotománia

+