OPERAČNÝ SYSTÉM | Android 8.0 Oreo priamo od Google

Jednou z veľkých a nepopierateľných výhod tohto zariadenia je softvérový zážitok. Po stránke softvéru je k dispozícii systém Android One. Ide o softvér priamo z dielne spoločnosti Google a to bez zásahov zo strany Xiaomi. Nenájdete tu mohutnú nadstavbu MIUI, naopak, jedná sa o systém Android 8.0 Oreo vo svojej čistej podobe. To môže znamenať stratu niektorých šikovných funkcií od Xiaomi ako dvojité poklepanie po displeji pre prebudenie zariadenia alebo široké možnosti prispôsobenia vzhľadu systému.

Na druhej strane je spolupráca so spoločnosťou Google zárukou podpory zariadenia do budúcnosti. Nechýba tiež priebežná aktuálna podpora po stránke bezpečnostných aktualizácií. Na našom kúsku sme mali nainštalovanú januárovú bezpečnostnú aktualizáciu. Očakávame už tú februárovú a výrobca navyše sľubuje aj podporu pre nasledujúci systém vo verzii Android P, ktorý by mal byť predstavený neskôr v priebehu roka 2018.

Bez nadstavby od výrobcu

Obrazovka uzamknutia ponúka náhľady správ a možností rýchlych odpovedí. Nechýba šikovný widget pre hodiny, dátum, budík a tiež informácie o mobilnom operátorovi. Spodná časť prináša skratky pre spustenie hlasových príkazov a spustenie fotoaparátu. Po odomknutí vás privíta domáca obrazovka s widgetom pre rýchle vyhľadávanie Google. Ten v tomto prípade nie je možné odstrániť. Poteší tiež možnosť používania smartfónu na šírku a to aj na domácej obrazovke.

Obrazovka úplne vľavo prináša známe prostredie Google Now a karty so zaujímavými informáciami či počasím. Pochopiteľne, okrem domácich obrazoviek sú k dispozícii aj ďalšie plochy pre ikonky aplikácií. Tie je však možné vyhľadať aj v samostatnom menu. To nájdete potiahnutím zdola nahor.

Menu s aplikáciami prináša možnosť vyhľadávania a následne abecedný zoznam nainštalovaných aplikácií. Z tých predinštalovaných môžeme spomenúť štandardný balíček aplikácií od Google a tiež aplikáciu podpory od Xiaomi a aplikáciu pre ovládanie elektroniky prostredníctvom infračerveného senzoru – Mi Remote. To je skutočne všetko, žiadne ďalšie aplikácie, všetko ostatné si môžete nainštalovať vy osobne prostredníctvom Obchodu Play.

Prostredie je ladené skôr do svetlých farieb. Odpovedá tomu aj ponuka rýchlych nastavení, notifikačná lišta, ponuka nastavení či klávesnica Gboard. Nastavenia smartfónu sú potriedené do rozumných zložiek a nechýba ani ich vyhľadávanie. Zo softvérových funkcií poteší možnosť konfigurácie a intenzity nočného režimu – teda filtra modrého svetla.

Softvér ako taký je skutočne veľmi dobre optimalizovaný. Bez nejakých prehnaných superlatívov môžem pokojne skonštatovať, že takto rýchly a plynulý softvér je len veľmi ťažké nájsť na smartfóne s tak nízkou cenou, kde sa v súčasnosti pohybuje aj tento model. Ak dokážete zniesť niekoľko chýbajúcich vychytávok od Xiaomi, na ktoré ste boli zvyknutí z nadstavby MIUI, Android 8.0 Oreo vo svojej čistej podobe vás rozhodne nesklame. Pochvalu za dobrú optimalizáciu si tak zaslúžia obe spoločnosti – aj Google, aj Xiaomi.

OBRAZ V OBRAZE | Bonus, ktorý ponúkne Android 8.0 Oreo

Xiaomi Mi A1 ako jedno z malého počtu zariadení na trhu ponúkne aj funkciu “picture-in-picture” alebo tiež v preklade povedané “obraz v obraze.” Táto funkcia ponúkne minimalizovať multimediálny obsah (napríklad video) do malého plávajúceho okna na obrazovke. Počas sledovania alebo počúvania videa, ktoré máte stále na obrazovke pritom môžete plnohodnotne pracovať v rámci ďalších Android aplikácií. Ide o ďalšiu, pomerne rýchlo návykovú funkciu, v súčasnosti ju však podporuje len zopár aplikácií, napríklad prehliadač Google Chrome.

Pokiaľ by ste chceli podobným spôsobom prehrávať napríklad YouTube videá, existuje tu jeden trik. Stačí si vyhľadať vaše obľúbené video na YouTube prostredníctvom prehliadača Google Chrome (nie v aplikácií YouTube) a zvoliť si zobrazenie pre počítač. Následne je potrebné video spustiť stlačením tlačidla “Play” a poslednou súčasťou triku je zobrazenie prehrávaného videa na celú obrazovku. Pri následnom stlačení tlačidla “Domov” už bude vami zvolené YouTube video prehrávané v plávajúcom okne podobne, ako v prípade na obrázku vyššie.

5.3.2018