Aplikácia ašpirujúca na jednu miliardu používateľov. Už dnes je isté, že z druhého miesta popularity zosadí Instagram. Napriek tomu, že jej ochrana súkromia je nulová, nebráni to prílevu stále nových záujemcov. Je vôbec možné zistiť čo všetko a na aký účel TikTok o nás zbiera?
Dôveryhodnosť nie je na prvom mieste
Dnešná doba, napriek všetkej snahe poukazovať aj na riziká určitých aplikácií a ich pozadia, nie je favorizovaná na ochranu vlastného súkromia. Potreba mať nainštalovanú tú správnu aplikáciu, ktorú pozná v škole každý, a to bez ohľadu na riziká, vždy preváži. A preváži na pomyslenej miske váh práve nad bezpečnosťou a ochranou. Ide o ochranu vlastných návykov a správania sa, ktoré bez akejkoľvek kritiky zdieľame so spoločnosťami, o ktorých ani netušíme, že existujú.
A to je aj prípad známeho TikTok sveta. Nesmierne zaujímavý článok, ktorý je však celkom technický, odhaľuje aké obrovské množstvo dát o našom chovaní sa cez TikTok posiela najmä cez spoločnosti ako je Appsflyer alebo Facebook do ich približne 4 500 partnerských webov.
Tento rozsah je zarážajúci, a je daný napriek zdanlivej anonymite, keďže TikTok nevyžaduje na sledovanie registráciu. Aplikácia samotná sa však stará o to, aby sa sledovalo moje správanie. Reklamné agentúry tak dostanú o mojom nastavení celkom komplexný a presný obraz. Všetko s cieľom pripraviť pre mňa tú správnu cielenú reklamu. Aplikácia dokáže podľa sledovaných videí, vyhľadávania a prepojenia údajov s Google vyhľadávaním presne určiť viacero údajov. Napríklad ako trávim svoj čas, čo sa mi páči, akú značku obuvi mám rád a dokonca aj moje politické preferencie.
Ako je na tom ochrana našich údajov a súlad s GDPR?
Problém okrem samotného monitorovania správania používateľa je aj v databáze a jej konečnej stanici. Tá je totiž mimo EÚ a tak je otázka, do akej miery je zabezpečená ochrana našich údajov a súlad s európskymi GDPR pravidlami. Napríklad Appsflyer údaje o svojich 4 500 partneroch a vzájomných zmluvách tají. Teda ako presne distribuuje nazbierané ukazovatele o mojom správaní a kde skončia nie je vôbec jasné. Prevádzkovateľom TikTok je navyše spoločnosť Bytedance, ktorá sídli v Pekingu. Tam na ich serveroch aj všetky údaje o správaní sa zákazníkov končia.
Každé zdieľanie video z TikTok si v sebe zachováva kľúče pre rozpoznanie zdroja (toho, kto video nahral) a tiež toho kto distribuuje. TikTok ide ešte ďalej a má vytvorený skript, ktorý monitoruje aj každého používateľa, ktorý si video prehrá. Dokonca vie čítať používateľa cez odtlačok prsta, ktorý dnes na verifikáciu používajú milióny smartfónov po celom svete. Nepomôže ani odstránenie cookies, daný skript vždy rozpozná a sleduje užívateľa a jeho správanie cez ďalšie prihlásenie pomocou odtlačku prsta.
Vlastné väzenie
Niektoré komentáre definujú TikTok ako sieť vo forme väzenia. Cieľom aplikácie je udržať každého používateľa vnútri tak dlho, ako sa len dá. Nové a nové videá, popritom v pozadí skryté aktívne monitorovanie správania sa, ktoré je s jediným cieľom. Predaj personalizovanej reklamy zákazníkovi, ktorý ani netuší, čo všetko o ňom na druhom konci sveta má TikTok zmapované a na predaj.
Pre mňa to zatial funguje tak, že mi poskytnú reklamu na produkt hneď potom čo si ho kúpim…. Teda Google myslím…. Je to dosť úbohé a pekne sa na tom bavíme.