MojAndroid

Ak ste si v posledných rokoch kupovali televíziu, je veľmi pravdepodobné, že obsahuje nejaké inteligentné funkcie. Tzv. Smart TV sú dnes už úplne bežnou záležitosťou a v podstate nezáleží ani na značke. LG, Samsung, Sony a mnohí ďalší výrobcovia ponúkajú vlastné inteligentné systémy. Tie majú množstvo funkcií, ktoré používateľom pomôžu, no niektoré nie sú pre používateľov žiadnym prínosom.

Inteligentné vlastnosti ale umožnia výrobcom použiť v televíziách softvér, ktorý sleduje správanie používateľov. Hoci to znie ako niečo skutočne nekalé až nelegálne, pravdou je, že s veľkou pravdepodobnosťou ste aj vy sledovaní výrobcom vášho inteligentného televízoru. A možno ste to sami povolili.

benq-st550-k-TV-8

Kauza ohľadne sledovania správania používateľov pri sledovaní televízie naplno prepukla po tom, ako spoločnosť Vizio bola uznaná vinnou z podobných praktík. Bolo dokázané, že firma sledovala používateľov 11 miliónov televízií. Pokuta ale nie je za samotné sledovanie, ale za to, že túto možnosť mali televízie aktívnu v základnom nastavení a ak by používateľ nechcel byť sledovaný, musel by ju manuálne deaktivovať.

Hoci takto ďaleko iní výrobcovia TV zrejme nezašli, neznamená to, že vás vaša televízia nesleduje. Viacerí výrobcovia zakomponovali klauzulu o odosielaní údajov o používaní do všeobecných podmienok, ktoré ste schválili pri prvom spustení televízie, alebo len pridali drobný dodatok, ktorý ste si neprečítali a aj tak ho potvrdili.

Samsung má vo svojich Smart TV sledovací nástroj SyncPlus, ktorý máte možno zapnutý vo svojej TV. Môžete ho zrušiť v nastaveniach podmienok používania. LG má nástroj LivePlus, ktorý zasa nájdete a môžete vypnúť v nastaveniach v sekcii Smart TV. Sony má svoj vlastný nástroj, ktorý je tiež možné omylom aktivovať počas prvého spustenia. Vypnúť ho môžete v nastaveniach TV v sekcii Nastavenia súkromia.

Okrem toho sledujú správanie používateľov aj mnohé inteligentné zariadenia, ako Google Chromecast, Apple TV, Amazon Fire TV či Roku. Nejde tak o žiadny ojedinelý prípad, práve naopak. Spoločnosti dokážu sledovať na sekundu presne, čo sledujete, a to bez ohľadu na to, či je to signál zo satelitu, káblovej TV alebo online streamu.

Tieto dáta potom spárujú s údajmi o vašej osobe typu vek, pohlavie, veľkosť rodiny, hodnota domácnosti a pod. a predajú ich reklamným spoločnostiam, ktoré tak vedia lepšie zacieliť svoju reklamu. Ide o praktiky, ku ktorým by určite mali čo povedať úrady na ochranu osobných údajov.

Zdroj: The Verge 1, 2

9.2.2017

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+