MojAndroid

Uber je na Slovensku 14 mesiacov a má už viac ako 30 000 registrovaných cestujúcich. Na tlačovej konferencii v Bratislave nám pri tejto príležitosti Uber oznámil niekoľko zaujímavých faktov. Až 85% obyvateľov mesta Bratislava vie, čo je Uber, 67% už o ňom počulo a 21% ho už aj využilo. 16% opýtaných zvažuje možnosť stať sa partnerským vodičom Uber. Uber sa stal populárnym vďaka nízkym cenám, pohodlnej objednávke cez aplikáciu, rýchlosti, bezhotovostnej platbe a dobrým skúsenostiam cestujúcich. Tento prieskum realizovala spoločnosť TNS Aisa v Bratislave. Zároveň sme sa na tlačovej konferencii porozprávali o problémoch medzi Uberom a úradmi.

Dopravné problémy podľa Bratislavčanov

Bratislavčanov trápia viaceré problémy v oblasti dopravy. Presnejšie, ide o dopravné zápchy (87% oslovených), ťažkosti s parkovaním označilo až 84% opýtaných. Riešenie sa ponúka aj v podobe rozsiahlejšej a efektívnejšie využívanej zmluvnej preprave – namiesto používania svojich vozidiel. Prečo však Bratislavčania váhajú s využívaním zmluvnej prepravy? Medzi dôvody patria vysoké ceny (66% opýtaných), dostupnosť a spoľahlivosť MHD (35%) a až 26% responedentov vraví, že im chýba transparentný spôsob tvorenia cien. Navyše, asi tretina Bratislavčanov má zlé skúsenosti s klasickými taxikármi. Problém je podľa nich v zlom klientskom servise a nedostatku informácií o tom, kam môžu negatívnu skúsenosť nahlásiť. Práve aplikácie prinášajú riešenia na tieto problematiky.

uber_tlacova_konferencia-2-of-5

Transparentnosť a zákaznícka podpora vďaka novým technológiám

Podľa prieskumu sa Bratislavčania dobre orientujú v moderných technológiách a vedia o pozitívnych vlastnostiach, ktoré im môžu pomôcť pri používaní zmluvnej prepravy. Iba 40% respondentov si myslí, že taxameter je zárukou férovej ceny. Naopak, až 86% ľudí preferuje stanovenie a kontrolu ceny cez GPS.

Medzi najväčšie dôvody, ktoré vedú Bratislavčanov k využívaniu zmluvnej prepravy osôb je nedostupnosť verejnej dopravy (52%), rýchlosť (46%), väčšie pohodlie a komfort (39%).

Náš tip
VEĽKÉ POROVNANIE: Uber, Hopin a Liftago

Na hodnotenie zmluvnej prepravy osôb majú podľa prieskumu Bratislavčania rôzne kritériá. Oceňujú sa najmä nové technológie (tie poskytujú vyšší komfort, bezpečnosť a transparentnosť), možnosť sledovania cez GPS a transparentnosť trasy. Ďalším dôležitým faktorom je férová cenotvorba, správanie vodiča, rýchlosť prepravy a vyzdvihnutia – a v neposlednom rade aj dobrý zákaznícky servis. Iní si tiež všímajú čistotu vozidla, komunikáciu počas jazdy a odev vodiča.

uber_tlacova_konferencia-5-of-5

S čím sa musí Uber a úrady vysporiadavať:

Matúš Pošvanc, riaditeľ a analytik Nadácie F. A. Hayeka nám na tlačovej konferencii v skratke vysvetlil problematiku, s ktorou Uber a podobné typy služieb bojujú:

“Čo sa týka regulácií, úradníci identifikovali Uber ako taxi službu, kde následne vyžadujú od vodičov všetky náležitosti, ktoré majú mať rovnako ako taxikári. Tu však vzniká problém – charakterizovať Uber ako klasickú taxislužbu je otázne. Je to appka na prepravu osôb a nie je celkom definovaná ako taxislužba. Na jednej strane je taxikár – profík, na druhej strane je tu vodič z Uberu. Európska Únia to chce začať riešiť rozdeľovaním a pripraviť reguláciu akoby pre profíkv a pre “amatérov”. Kľučová vec, na základe ktorej to chcú regulovať má byť výška tržieb.  toto pravidlo je však podľa mňa skôr neefiktívne.”

“Európska Únia vydáva takzvané Smart regulations, v ktorých navrhuje, že v prípade, že odvetvie sa vie regulovať samo – služby sú poskytované v zmysle toho, v akom sú v daných stanovách deklarované. To znamená, že samotná regulácia služby by v tomto prípade mala byť ponechaná na tej ktorej službe. Problém je, že EÚ robí “len” odporúčania – a naši úradníci k tým odporúčaniam prihadzujú ďalšie pravidlá (Gold Plating) – a to komplikuje prostredie. Výsledkom je, že na konci dňa máte napr. horšiu službu, lebo monopilizujete povedzme prostredie taxislužby – a znemožňujete konkurovať. Pre spotrebiteľa je Uber výhodný a nepotrebovali sme kontorolu od mesta. Na mnohé veci nepotrebujeme štátne úrady a aby vymáhali nejaké typy pravidiel. Vymáha to za nás táto aplikácia. Keď napr. spôsobíte vodičovi ujmu, vodič vás zle v appke ohodnotí – a keď to spravíte viackrát, nebudete sa vám napr. zobrazovať ten vodič, alebo budete nežiaduci… Ak napr. vodič zle šoféruje, tak ho môže komunita vylúčiť. Aplikáca tak rieši obojstranný balans a to považujeme za revolúciu. Výsledkom je, že spotrebitelia prejdú zrejme skôr do toho decentralizovaného sveta.”

uber_tlacova_konferencia-3-of-5

“Na Slovensku zatiaľ v tejto oblasti nie je veľký boj, no v iných oblastiach budú mať politici tendenciu niečo regulovať. Taxi lobby nie je zatiaľ až také silná, ako by sa mohlo zdať. V Paríži je to napríklad omnoho horšie, prijímajú šialené regulácie.”

“Do budúcnosti sa obávame, že to bude prísnejšie – ale dúfam v to, že to bude voľnejšie :) Komisia si uveodmuje, že potenciál zdieľanej ekonomiky je silný. V EÚ potrebujeme hospodársky rast. A ten sa dá dosihanuť, keď využívate veci ako Uber či Airbnb. Ušetríte – a viete zarobené peniaze investovť inde. Zdieľaná ekonomika šetrí zdroje a uvoľnuje investičné zdroje do iných oblastí. Penizae sa totiž z ekonomiky nestratia, ale sa použijú niekde inde.”

Uber a nové trhové príležitosti

Bratislavčania majú podľa prieskumu pozitívny prístup k Uberu a k novým možnostiam na trhu, ktoré podobné appky vytvárajú. 67% opýtaných dokonale pozná aplikáciu Uber. Bratislavčania oceňujú najmä priaznivé ceny (56%). Uber patrí k jednému z najdostupnejších spôsobov prepravy po meste, napr. za dovoz z Autobusovej stanice Nivy na Námestie SNP cestujúci zaplatí 2,77 eur, cesta z OC Central na Hlavnú stanicu stojí 2,65 eur, alebo cesta z letiska do hotela Carlton v centre Bratislavy stojí 6,40 eur. Ďalšou vecou, ktorú oceňujú, je samotná appka (54%), rýchlosť (42%), bezhotovostná platba (40%), dobrá skúsenosť (35%). Uber je podľa prieskumu najpopulárnejšou aplikáciou pre zmluvnú prepravu osôb v Bratislave. Každý 10. Bratislavčan sa zaujíma o novú pracovnú príležitosť – 16% opýtaných zvažuje možnosť stať sa partnerským vodičom Uber. Ľudia chcú Uber v Bratisalve, pretože je spájaný s nízkymi cenami (30%), inovatívnosťou (15%), rýchlosťou a flexibilitou (13%) a aplikáciou na objednanie jazdy (12%). Až 79% Bratislavčanov chce, aby Uber v Bratislave ostal.

uber_tlacova_konferencia-4-of-5

Ľudia v Bratislave by ocenili, keby radnica viac spolupracovala so súkromnými spoločnosťami pri riešení mestskej dopravy (88%). Podľa prieskumu TNS až 63 respondentov nezáleží na tom, či je vodičom žena alebo muž a 36% si myslí, že by v tejto oblasti malo pracovať viac žien. Podľa nich sú ženy príjemné, ochotnejšie, empatickejšie, premýšľavé a že jazdia opatrne a bezpečne.

Mimochodom, do konca plánujú predstavitelia Uberu sprístupniť ho aj v ďalších českých a slovenských mestách. Tie však neboli zatiaľ špecifikované.

Ako ste na tom s Uberom vy? Využívate ho? Aký máte k nemu postoj? Dajte nám vedieť v komentári.

(Výskum sa konal v podobe 300 rozhovorv (18+) v Bratislave prostredníctvom TNS Aisa online panelu respondentov.)

Zdroj: Tlačová správa

Pravidlá diskusie

Portál MojAndroid.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+