Poznáte to – sedíte v električke či autobuse, keď tu zrazu jednému z cestujúcich začne na telefóne vyhrávať otravná melódia z piesne z poslednej hitparády. Samozrejme, dotyčný má nastavené zvonenie na úrovni aspoň 80 % a telefón má ukrytý v sedemnástom najnepravdepodobnejšom vrecku v taške. Aby toho nebolo málo, volajúci má práve v tej chvíli nekonečnú trpezlivosť a je ochotný vyzváňať, kým ho nezačne bolieť ruka s telefónom pri uchu. Dobre, možno je tento príbeh pritiahnutý za vlasy, no pointa je jasná – skúsme si na verejnosti vypínať hlasité zvonenia a ušetrime nervy ľuďom okolo nás.
Keď si aj odmyslíme faktor empatie voči ľuďom, ktorých denne stretávame na verejnosti, či dokonca aj logo telefónu prečiarknuté červenou farbou, ktoré nájdeme takmer v každom dopravnom prostriedku MHD, stále by sme si mali premyslieť, či má zapnuté vyzváňanie na našich telefónoch stále rozumné využitie. Teraz nenarážame na tých používateľov, ktorí sú od telefonátov závislí v práci alebo v osobnom živote a jednoducho musia zdvihnúť každý prichádzajúci hovor, pretože to môže byť niečo extrémne dôležité. Nie, máme na mysli bežného majiteľa smartfónu v roku 2016, ktorý denne obdrží desiatky upozornení z najrôznejších aplikácií. Zamyslime sa ale – tieto upozornenia sú určené pre nás a nie pre ľudí okolo nás. Ich naše upozornenie či naše vyzváňanie skutočne nezaujíma. A môže to byť poriadne otravné.
Pred nejakým časom som cestoval vlakom, pričom v kupé so mnou sedel iba jeden ďalší chlapík približne v mojom veku. Poviem vám, po dvojhodinovej ceste som si dal záväzok, že môj telefón nikdy nebude mať zapnuté zvuky v aplikácii Facebook Messenger. Neviem, či si to ľudia neuvedomujú, no zvuky ťukania do klávesnice a hlásenie pri každej odoslanej správe sú na škále otravnosti na samom vrchole.
Nechápme sa zle – rešpektujem, že každý z nás používa svoj smartfón inak a každému vyhovujú iné nastavenia a možnosti, ktoré tieto zariadenia ponúkajú. Je ale rozdiel, keď ja používam svoj telefón po svojom a niekto iný používa telefón tak, že je okolo neho neustále počuť ťukanie, pípanie a zvonenie. To by tak byť nemalo a už vôbec nie v súčasnosti. Svoj telefón používame častejšie ako kedykoľvek pred tým. Niekedy ho desiatky minút nepustíme z ruky a ak ho aj zrovna nepoužívame, máme ho niekde v našej tesnej blízkosti – či už v nohaviciach, v taške alebo jednoducho položený na stole. Nepotrebujeme ho počuť na niekoľko metrov a nepotrebujeme dať všetkým okolo vedieť, že nám prišlo upozornenie z FarmVille.
Možno si väčšina z vás povie, že nemám pravdu a zvonenia na verejnosti by som mal rešpektovať tak, ako ich rešpektujú aj ostatní. Samozrejme, máte pravdu a nikto z nás nemôže s vyzváňajúcimi zvoneniami v MHD či v reštaurácii nič spraviť. Ak to nie je zakázané, je to dovolené a každý si v týchto medziach môže robiť, čo chce. To ale neznamená, že nemáme myslieť na druhých ľudí, ktorí sú okolo nás. Sú súčasťou nášho každodenného života či sa nám to páči, alebo nie. A okrem toho – nestalo sa vám, že vás otravovalo vyzváňanie na VAŠOM vlastnom telefóne? Určite vám niekedy prišlo viacero správ či upozornení naraz a nemali ste zrovna chuť ich čítať, tak ste si jednoducho vypli zvonenie. A viete čo? Ľudia okolo vás nemajú nikdy chuť na vaše upozornenia.
Netvrdím, že by ste si už nikdy nemali zapnúť zvonenie na svojom telefóne. Jednoducho skúste porozmýšľať nad tým, či je pre vás zvonenie v danej situácii vitálne dôležité a či nie je lepší tichý režim, prípadne vibrovanie. To cítite a niekedy aj počujete bez toho, aby ste rušili ľudí okolo seba. Časy, keď boli unikátne vyzváňania populárne, sú už dávno preč. Poznám ľudí, ktorí nemali zapnuté zvonenie celé roky a nechýba im to. Ja mám telefón v tichom režime možno aj 90 % času. A čo vy, pridáte sa ku mne?
Zdroj: Fusion, tnwcdn, keepcalm-o-matic