Stáva sa, že aj slovenskí operátori neustriehnu svoje reklamné fígle alebo z nepozornosti im podstatný detail ich vlastnej kampane ostane skrytý. A potom nastupujú všímaví zákazníci, ktorí už v oveľa väčšej miere využívajú dané spôsoby nahlasovania, ako tomu bolo v minulosti. A jedným z orgánov kontroly je aj Rada pre reklamu, ktorej tentokrát pristáli na stole dvaja z našich operátorov, Slovak Telekom a Orange.
Telekom a ich príbeh s Easy
Na úvod z tlačovej správy: Arbitrážna komisia Rady pre reklamu po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. Informácie uvedené na web stránke: „Volania Easy – porovnanie“, zadávateľa: Slovak Telekom, a. s. sú v rozpore s ustanoveniami čl. 14 ods. 2 a ods. 3 a čl. 18 ods. 1 písm. b) Kódexu.
Na tento prípad, ako som to už naznačil, upozornil zákazník. Ten si všimol na webe operátora, že jeho služba Easy sa dá porovnať s cenou iných programov od konkurencie, ktoré majú rovnaký základ, teda vychádzajú z predplatenej karty, nie paušálu. A dôvod pre list a podnet na Radu bola najmä skutočnosť, že Telekom pri svojom porovnaní neuvádzal, že jeho ceny za dané služby pri Easy sú platné ako denný balíček, teda operátorom deklarovaná cena, ktorú dával aj do porovnania bola zachovaná iba vtedy, ak všetky hovory a SMS správy uskutoční zákazník počas jedného dňa. Vtedy sa uplatní strop 0,50 EUR do jednej siete za jeden deň. Podľa oznamovateľa to však pri konkurencii neplatí a ich ceny nemajú takéto časové obmedzenie. Rada pre reklamu sa s týmito výhradami stotožnila a výsledkom je už v tlačovej správe prezentované porušenie Etického kódexu reklamnej praxe.
Rada navyše nenamieta voči možnosti využiť porovnanie ako také, avšak s ohľadom na informáciu o dátume, ku ktorému bolo porovnanie vykonané (1. 4. 2016) má za to, že toto nemožno považovať v súčasnosti za aktuálne a zohľadňujúce všetky aktuálne podmienky a parametre jednotlivých konkurenčných ponúk. Údaje o cenách teda mohli byť k dátumu porovnania pravdivé, avšak skutočnosť, že v súčasnosti už tieto nezohľadňujú zmeny a úpravy poplatkov za služby konkurencie, nemožno ich považovať za pravdivé.
Priemerný spotrebiteľ zároveň nemá dôvod spochybňovať pravdivosť informácií, resp. overovať si ich a tak môže byť uvedený do omylu, a domnievať sa, že informácie uvedené v porovnaní sú aktuálne a platné, čo nie je pravda. S ohľadom na túto skutočnosť má Arbitrážna komisia Rady pre reklamu taktiež za to, že reklama na základe klamlivých údajov môže získavať vlastnému alebo cudziemu podniku prospech na úkor iného a je toho názoru, že reklama porovnáva vlastnosti produktov neobjektívnym spôsobom.
Inak vyjadrené, to, že operátor používal na prepočet ceny z apríla 2016, je zavádzanie zákazníka, pretože tie už dávno nemohli a ani neboli aktuálne a teda platné. Dôležité je tiež upriamiť pozornosť na konštatovanie, že Rada ochraňuje bežného zákazníka (spotrebiteľa) aj tým, že jasne požaduje od operátora, aby pri porovnaniach (ktoré sú dovolenou formou reklamy) uvádzal správne údaje, hodnoty a ceny, pretože spotrebiteľ nemá povinnosť si ich overovať a kontrolovať.
Orange a ich TV zadarmo
K druhému operátorovi vydala Rada nasledovnú tlačovú správu: AK RPR po posúdení všetkých relevantných podkladov hlasovaním dospela k záveru, že sťažnosť je opodstatnená. TV spot: „TV zadarmo k domácemu internetu.“, zadávateľa: Orange Slovensko, a. s. je v rozpore s ustanoveniami čl. 14 ods. 5 písm. b) a čl. 15 ods. 3 Kódexu.
Reklamu si môžeme osviežiť aj priloženým videom. To ponúka zákazníkovi možnosť získať TV zadarmo, dokonca sa mihne veta: „telka zadarmo“, čo navodzuje dojem, že sa dá dopracovať k prijímaču zadarmo. Vcelku lákavá možnosť, pre ktorú stačí iba aktivovať si domáci 4G internet. No realita nakoniec bude iná, operátor v skutočnosti poskytne zľavu na samotný domáci 4G internet a zákazník odchádza z predajne bez „telky“ pod pazuchou. Rada vyhodnotila aj túto reklamu ako porušenie Kódexu a zavádzajúce tvrdenie, pretože zákazník nevie získať „TV zadarmo“, keďže spotrebiteľ reálne aj po uplatnení bonusu musí platiť aj naďalej faktúry za služby TV a zľava má v skutočnosti podobu úspory za služby internetu. Tento mechanizmus preto pre spotrebiteľa znamená, že poskytovanie služieb TV nie je zdarma, ale je pre spotrebiteľa aj naďalej spojené s nákladmi.