MojAndroid

Ahoj Tomáš. Predstav, prosím ťa, slovenským používateľom aplikáciu Waze a jej výhody.

Waze je bezplatná mobilná navigácia pre smartfóny, ktorá umožňuje vodičom vymieňať si medzi sebou upozornenia na nástrahy na cestách v reálnom čase. Okrem nahlásených udalostí navigácia automaticky zdieľa aktuálne dosahované rýchlosti na jednotlivých úsekoch ciest, a tieto následne využíva k aktívnemu odporúčaniu obchádzania kolón. Vďaka tomu je navigácia veľmi obľúbená u vodičov, a to nielen v Bratislave. Množstvo aktívnych používateľov na Slovensku neustále vytvára veľmi presné a aktuálne dopravné informácie.

V čom je navigácia Waze iná, výnimočná, a prečo by si ju mali nainštalovať ľudia, aj keď už používajú inú navigáciu?

Hlavným rozdielom je účel použitia. Kým bežnú navigáciu si vodič zapne 2 – 3 krát do roka cestou na neznáme miesto, Waze je appka na každodenné použitie. Cestou z domu do práce a späť odporučí tú aktuálne najrýchlejšiu trasu s ohľadom na mimoriadne udalosti, vopred upozorní na nehody či policajné hliadky, a dokonca umožní hocikomu poslať link aby sledoval vašu aktuálnu jazdu. Ak si do Waze pridáte ešte aj svojich priateľov alebo si navigáciu prepojíte s Facebookom, dostávame sa od bežnej navigácie až k istej sociálnej sieti pre vodičov.

Vieš povedať, kde všade sa používajú dáta z navigácie Waze? Občas ich využívajú masmédiá pri dopravných servisoch. Existuje však iný spôsob, ako sa dáta zozbierané od používateľov využívajú?

Vybrané dôležité udalosti sa dostávajú do Google Maps. O polohe nehody informujeme napríklad aj odťahové služby. Ako najprínosnejšiu hodnotím spoluprácu so Zelenou vlnou RTVS. Dôležité informácie z Waze sa tak dostávajú na všetky okruhy Slovenského rozhlasu, ale aj do ďalších komerčných rádii, ktoré preberajú vysielanie Zelenej vlny. Hospodárske noviny a Trend využívajú analýzy historických dát z Waze pri tvorbe vlastných článkov, napr. o nahlasovaných výtlkoch, zápchach alebo nehodách.

Možnosti sú však ešte širšie. V rámci tzv. Connected Citizens Program Waze nadväzuje spoluprácu s verejnými inštitúciami, ako sú policajné zložky, magistráty, správcovia cestnej infraštruktúry, pohotovostné zložky a podobne. Pri takejto spolupráci verejná inštitúcia získava dáta z Waze, na základe ktorých vie identifikovať hustotu premávky, nehodové úseky a pod. a naopak do Waze sú poskytované informácie, ktoré sú následne sprostredkované používateľom – napr. uzávierky ciest, zmeny v organizácii dopravy, dlhodobé práce na ceste a pod. Takáto spolupráca už funguje v desiatkach veľkých miest, napr. New York, Rio de Janeiro, Sydney, Barcelona, či Budapešť.

Vieme, že za navigáciou Waze stojí komunita ľudí, ktorí ju rozvíjajú spoločne. Môžeš nám však povedať, kedy táto komunita na Slovensku vznikla?

Začiatky Waze na Slovensku sa datujú na koniec roka 2009, kedy Waze sprístupnil editor máp celému svetu. Kým niektoré krajiny dostali východzie podklady, mapa Slovenska bola úplne prázdna. Neexistovali žiadne cesty, či satelitné snímky podľa ktorých by sa dali kresliť. Našlo sa ale pár nadšencov, ktorí projektu uverili, a dobrovoľne vo svojom voľnom čase začali “valcovať” a cesty upravovať. Zo všetkých “senior Wazerov” spomeniem mená ako Shalafi, Zirland, či Mišo Grafik. Počiatky Waze v našom regióne zachytili aj v animácii.

V priebehu nasledujúcich 2 rokov stovky dobrovoľníkov nakreslili mapu celého Slovenska do takých detailov, že vo veľkých mestách začala konkurovať aj komerčným mapovým podkladom. Vývojom a zlepšeniami prechádzala aj samotná aplikácia – ľudia si ju začali sťahovať a používať. V mape sa začali objavovať prvé nehody či zápchy, no počet aktívnych používateľov bol veľmi malý.

waze-3

S niektorými aktívnymi Wazermi sme boli od začiatku v kontakte prostredníctvom Waze fóra. Vedeli sme, že ak chceme mať čo najaktuálnejšie dopravné informácie, musíme prilákať čo najviac používateľov. A tak vznikla myšlienka “bojovej porady” :) Prvé stretnutie Wazerov na Slovensku sa uskutočnilo v Bratislave v januári 2012, a zúčastnilo sa ho približne 20 nadšencov.

A aj keď sme aktívne spolupracovali online už nejakú tú dobu, práve toto stretnutie považujem za neoficiálny moment založenia našej komunity dobrovoľníkov :) Od neho sme už mali ďalšiu desiatku lokálnych stretnutí. Veľkým úspechom bolo stretnutie v Bratislave v decembri 2012, na ktoré prišli aj spoluzakladatelia Waze z Izraela.

Keď sa rozprávame o tom, že Waze je komunitná navigácia, môžeš nám povedať, koľko aktívnych používateľov má na Slovensku a ako sa používatelia môžu zaslúžiť o chod navigácie?

Presné počty používateľov v jednotlivých krajinách Waze pravideľne nezverejňuje. Odhadujeme, že počet aktívnych používateľov na Slovensku sa aktuálne môže pohybovať niekde okolo 75 000. Napr. počas špičky býva v Bratislave naraz v jednom momente online vyše 1600 používateľov. Možnosti používateľov sú v zásade tieto:

  • V prvom rade používatelia pomáhajú zvyšovaniu kvality fungovania tým, že o svojej pozitívnej skúsenosti povedia svojim známym. Takto pomáhajú rozširovať používateľskú základňu;
  • Samotným používaním aplikácie aj pasívne prispievajú dátami o polohe a rýchlosti. Čím viac používateľov je online, tým presnejšie informácie systém získa a tým kvalitnejšie dokáže vyhodnotiť aktuálnu dopravnú situáciu;
  • Aktívnym reportovaním udalostí na ceste – jednoduchým spôsobom priamo z aplikácie;
  • Vytváraním miest (Point of interrest) priamo z aplikácie;
  • Nahlasovaním chýb v mape pomáhať v zlepšovaní mapy;
  • Aktívne sa podieľať na zlepšovaní mapy cez webový editor.

waze-2

Plánujete do budúcnosti rozšíriť “právomoci” či zásah používateľov do navigácie?

Kým v začiatkoch Waze mohol editovať mapu prakticky ktokoľvek, aktuálne už samozrejme musíme pracovať s tzv. oprávneniami. Nemôžeme si dovoliť aby nesprávny (hoci aj neúmyselný) zásah nováčika znemožnil navigovanie po hlavnom ťahu. Stále však máme záujem o editorov, ktorí majú lokálne znalosti v menších obciach. Týmto záujemcom vieme pomôcť pri prvých krokoch s editáciou, a v prípade potreby nastaviť im na danom mieste potrebné právomoci aby mohli mapu doplniť. Podstatné je prečítať si dôležité informácie na fóre a prostredníctvom fóra sa s nami aj skontaktovať.

Tento rok Waze priniesol niekoľko noviniek. Ide napríklad o možnosť spolujazdy v aute (RideWith), či o preberanie informácií z Google máp. Vieš nám o týchto novinkách povedať viac? Prípadne nám prezraď, či a kedy budú dostupné na Slovensku.

RideWith je služba prepojená s Waze, ktorá umožňuje viacerým ľuďom s rovnakou cestou zdieľať auto. Pilotný projekt beží v Izraeli, o jeho rozšírení do ďalších krajín sa rozhodne na základe jeho úspechu v domácej krajine. Hlavnou blížiacou sa novinkou je uvedenie verzie 4.0 s prepracovanou grafikou a UX/UI. Najprv bude dostupná pre iOS, verzia pre Android príde o niečo neskôr.

Keď sme spomenuli Google, tak nesmieme zabudnúť ani na to, že patríte pod jeho krídla. Ako vnímaš tento fakt a čo sa v aplikácii od akvizície zmenilo?

Pod krídla Google patrí Waze. My ako komunita sme od Google úplne nezávislí. Veci sa však hýbu tým správnym smerom. Vzájomné zdielanie dát Waze s Google Maps, možnosť vyhľadávania adries z Google, doplnenie StreetView do editora Waze máp, zdvojnásobenie počtu zamestnancov Waze, aktívne organizovanie celosvetových stretnutí – myslím že za toto všetko môžeme vďačiť najmä Google.

Aké zmeny sa vo Waze komunite aktuálne pripravujú? Na aké novinky sa vo vašej navigácii môžeme tešiť?

Plánované novinky bohužiaľ spomínať nemôžem :) Povedať môžem iba toľko, že v blízkej dobe bude spustená jedna z najžiadanejších funkcii.

Určite sledujete aj konkurenčné riešenia, pričom mnohé z nich sú zamerané na offline navigovanie. Plánujete do vašej navigácie vniesť viac offline prvkov alebo bude základ stále kladený na online funkcie a ich prínosy?

Aj teraz dokáže Waze fungovať v obmedzenom režime offline. Táto funkcia má však pokryť iba prípadné dočasné výpadky konektivity. Skutočným zámerom je mať sociálnu sieť vodičov s prístupom k aktuálnym informáciam. A toto sa offline robiť nedá :) Dáta sú čím ďalej lacnejšie. Navyše ceny dát v rámci EÚ sa majú v blízkej dobe zjednotiť s domácimi, vrátane predplatených balíčkov. Preto nie je dôvod ísť cestou späť. Treba iba presvedčiť používateľov, že online navigácia má zmysel. Že z ich 1GB dátového balíčku spotrebuje za mesiac aktívneho používania menej než Facebook. Ale najmä že vďaka online informáciam sa vyhnú nehode, obídu kolónu, či ušetria pri tankovaní.

Kto za komunitou stojí? Aké sú funkcie koordinátora?

Pod komunitou v širšom slova zmysle môžeme chápať všetkých používateľov – spoločne si pomáhajú pri boji s dopravnou situáciou. Ako významú skupinu vrámci komunity používateľov je potrebné vnímať editorov mapy. Týchto sú rádovo stovky a desiatky z nich aktívne komunikujú na fóre a koordinujú svoje aktivity týkajúce sa zlepšovania mapy. Teda jadrom komunity sú tí používatelia, ktorí sa podieľajú na diskusiách na fóre. Najaktívnejší z nich patria do skupiny tzv. Local Champs – títo okrem práce súvisiacej s mapami zastrešujú aj ďalšie aktivity zamerané predovšetkým na propagáciu Waze širokým masám: prezentácia Waze na eventoch (vďaka Zelenej vlne sa môžeme prezentovať na Autosalóne v Bratislave a Nitre), komunikácia a spolupráca s partnermi, starostlivosť o komunitnú webstránku www.wazer.sk , správa komunitnej Facebook stránky, pomoc pri organizačnom zabezpečení súťaží, no tiež aj tvorba pomôcok a skriptov pre editorov mapy a v neposlednom rade komunikácia so zástupcami Waze. Niekoľkí z nich zastávajú tiež pozíciu tzv. Global Champ – venujú sa spolupráci a koordinácii na medzinárodnej úrovni. Rola koordinátora komunity nadšených a zapálených ľudí potom spočíva predovšetkým v koordinácii jednotlivých aktivít a tiež v snahe o ďalší rozvoj.

“Všetci dobrovoľníci vrátane koordinátorov robia svoju „prácu“ zadarmo, bez nároku na akýkoľvek honorár.”

Koordinátorov máme v skutočnosti dvoch – Pišta Porubčan je aktívny prevádzkový koordinátor a jeho hlavnou úlohou je viesť komunitu dobrovoľníkov, šíriť dobré meno aplikácie, komunikácia na Facebooku , riešenie prípadných problémov. Ja som si zobral na starosť viac rozvojovú časť. Organizovanie stretnutí, propagáciu Waze, hľadanie nových používateľov, spolupráce s partnermi.

Waze-1

Ak používateľ cestuje do zahraničia, aký má pre neho význam pri navigovaní používať Waze? Koľko dát mu navigácia spotrebuje napríklad pri 1000 km ceste?

Dátová spotreba Waze napr. oproti Google Maps je výrazne menšia. Hodina jazdy sa môže rovnať rádovo 0,2 až 2 MB dát, v závislosti od podrobnosti mapy na danom úseku, či bola trasa vopred nacachovaná (toto sa deje automaticky pri naplánovaní trasy cez WiFi), koľko aktuálnych informácii o premávke sa na trase vyskytne, atď. V rámci tranzitu cez krajiny Európskej Únie by som sa Waze používať neobával. Navyše ceny dát v roamingu sa majú v blízkej dobe zjednotiť s domácimi, vrátane predplatených balíčkov. Pri cestách mimo EÚ však už odporúčam pozrieť sa po lokálnej SIM karte.

Naša tradičná otázka na koniec – kde vidíš navigáciu Waze o 10 rokov? Myslíš si, že sa zmení spôsob, akým sa ľudia navigujú? Ako pokročia technológie navigovania do roku 2025?

Samojazdiace autá sú za dverami. Samozrejme nebudeme mať ihneď vozidlá, ktoré nás odvezú z bodu A do bodu B. Ale postupne sa k tomu blížime. A Waze môže byť ich súčasťou. Môže tvoriť navigačný back-end, platformu pre výmenu informácii medzi vozidlami, ako aj rozhranie pre informovanie vodiča prečo ich auto vybralo práve danú trasu. Možnosti sú prakticky neobmedzené. V každom prípade verím, že už nebude potrebné v aute vyberať mobil z vrecka, dávať ho do držiaku a pripájať nabíjačku :)

android-magazin-5

Tento článok vyšiel pôvodne v 5. čísle ANDROID MAGAZÍNU

9.11.2015
  • Peter Šustek

    Jediny dovod, preco pouzivam Waze, su on-line informacie o radaroch a stave vozoviek.
    Navigacia nema radenie do jazdnych pruhov, ceny benzinu na cerpadlach su
    absolutne nepouzitelne, neviem, podla akych kriterii sa objavuju jednotlive
    cerpadla. Moznost hladania cerpadiel podla kriterii neexistuje. Niektore fixne
    radary nie su ohlasene zvukom, napriklad pri Trencine na D1. Pred Banskou
    Bystricou z Donoval vas Waze chybne vedie do laveho pruhu, aj ked odbocit na
    Bratislavu treba vpravo. Nezvladnuta svetelna 5-smerova krizovatka v Prievidzi
    v smere na sidlisko (radenie vlavo namiesto vpravo). Cesta pred Banovcami nad
    Bebravou bola nedavno oznacena ako neprejazdna, aj ked nou chodili auta. Ak
    cestu absolvujem kazdy den a navigacia ma inu trasu, vobec nema chut sa
    prisposobit a ucit. Zadajte ako ciel hotel Salamandra a Waze vas namiesto k
    hotelu vysadi uprostred dediny Hodrusa-Hamre, asi 5km od hotela. Chcete ist
    napriklad na Strojnicku 103 v Bratislave? Zadajte si ciel, no ak sa tam chcete
    dostat, preboha nie s navigaciou Waze! Ta vas zavedie asi kilometer od ciela. Mate
    stretavku v penzione Dubo v Demanovej? Zabudnite na Waze, ta vas dovedie uplne
    inde. A mnoho dalsich chyb a nedostatkov.

    Neviem, kto vytvaral mapy, ale dotycny asi nemal svoj den. Jožo Gúgl to zrejme nebol…
    Ano, zmenit a opravit nieco moze aj bezny uzivatel, ale zdaleka nie vsetko. Ma
    vobec Waze nejakeho spravcu s plnymi opravneniami na Slovensku? Kto to tu
    edituje a riadi? Nejaky Pista Porubcan? Tomas Gursky? Videl ich uz niekto? Maju
    tito ludia aj mail? Alebo su ako Colombova zena?

    Ak mam zhodnotit navigaciu Waze celkovo, tak je to zatial jedna z najhorsich
    navigacii. Pouzival som uz rozne, od TomTom az po Sygic, no toto je na
    zaplakanie. Nebyt on-line dopravnych informacii, nikto si na Waze ani len
    nespomenie. Poor Waze…

    • Pista Porubcan

      ahoj, samozrejme, ze s Tomasom realne existujeme, no toto nie je (len) o nas dvoch.

      mapu u nas tvoria a dalej vylepsuju samotni pouzivatelia. hrubym odhadom sa na nej spolupodielalo okolo 3000 roznych ludi. v podstate ktokolvek, kto chce, moze pouzit webovy editor mapy http://www.waze.com/editor. pred prvym pouzitim je vhodne navstivit forum a precitat si zakladne informacie, ktore novacikovi velmi pomozu: https://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=22&t=62049

      aktualne sa mape aktivne venuju priebezne desiatky dobrovolnikov, neustale mapu zlepsuju. pritom plne prava na SK mapu ma asi 20 ludi.

      co sa tyka benziniek – ak nemas naplanovanu trasu, tak ti ponukne benzinky v okoli – radius cca 3 km vzdusnou ciarou. ak mas naplanovanu trasu, tak ti ponukne benzinky v blizkosti trasy – tu treba uznat, ze to nefunguje uplne dokonale a pri dlhej trasne neponukne vsetky. zial, je to bug, ktory je reportovany smerom na vyvojarov uz davno…

      radar ohlasuje zvukom iba v pripade, ze aktualna rychlost (podla GPS) je vyssia ako povolena.

      v BB povie pri odbocke na BR instrukciu “o 800 m drzte sa vlavo”, co sa vztahuje na radenie sa do pruhu o kus dalej ako je odbocka na BR. pri odbocke na BR je pokracovanie rovno (teda bez hlasovej instrukcie). bohuzial nemame moznost instrukcie “pokracujte rovno”

      hotel salamandra opravime, ako aj ine chyby, ktore pouzivatelia nahlasuju…. staci priamo v aplikacii v pravom menu vybrat “chyba v mape” a pripadne napisat popis chyby. alebo napisat na forum. chyby su obvykle opravene v priebehu niekolkych dni.

      cislovanie domov je problem, ktory sa neda vyriesit rychlo, no riesime ho postupne. opat odporucam nahlasovat konkretne chyby. v pripade cisiel domov odporucam sa prepnut vo vysledkoch vyhladavania do zalozky G(oogle), ktora ponuka vysledky z googlemaps.

      penzion Dubo vo Waze mape nemame, takze to co ti vrati vyhladavanie je vysledok z googlemaps. ak ma nespravnu polohu, treba nahlasit chybu v googlemaps.

      takze ak sa ti Waze paci a nebodaj by si chcel aby boli veci este lepsie, tak ta poprosim aby si pripadne chyby nahlasoval cez aplikaciu, pripadne na forum (login na forum je rovnaky ako do aplikacie)

      Pista, dobrovolny koordinator komunity Waze na Slovensku

      • Peter Šustek

        5-smerova svetelna krizovatka v Prievidzi stale zle naviguje radenie “drzte sa vlavo”, namiesto “drzte sa vpravo”. Chybu som nahlasoval, no nic sa uz pol roka neudialo. Nemam tolko casu, ani nemam umysel stat sa opravcom desiatok, mozno stovak chyb, ktore su na mapach Waze. Raz som sa pokusal opravit jednu chybu, no po 10-tich minutach som to vzdal. Nemohli by ste (Pista a Tomas) robit nejake pravidelne skolenia dobrovolnikov na opravu map niekde na chate? Toho by som sa mozno zucastnil. Odkaz na nejaky FAQ je viac odpudzujuci, ako uzitocny. Rad by som bol uzivatelom, ktoreho by Waze vzdy spravne navigovala. Chcem azda vela? Zaspievala by Sima…

        • Pista Porubcan

          ahoj. co sa tyka tejto krizovatky… https://www.waze.com/editor/?env=row&lon=18.62012&lat=48.76979&layers=389&zoom=6&segments=146080042

          je to dost komplikovana situacia. ako si predstavujes ze bude navigovat pre jednotlive vyjazdy?

          aktualne je to tak ze z vychodneho smeru z nabrezia to dava nasledovne:

          1. odbocte vlavo – pre smer na most
          2. drzte sa vlavo – pre pokracovanie po nabrezi

          3. drzte sa vpravo – pre vjazd do jednosmerky Sumperska

          4. odbocte vpravo – smerom na sever na Kosovsku cestu

          ake riesenie je podla teba optimalne? ak nepovie vobec nic (co je posledna moznost co s tym spravit), tak to bude vlastne pokracovanie rovno, co sice zabezpeci, ze sa pouzivatel nezaradi do laveho pruhu, no zaroven nebude zrejme ci ma ist po nabrezi alebo na Sumpersku…
          bez problemov sa necham poucit a nasledne do mapy dostanem to optimalne riesenie, len mi ho prosim vysvetli.

          podotknem, ze od teba nechcem aby si mapu opravoval. staci nahlasit chybu a komunikovat s editormi pri jej rieseni. ak je problem zloziejsi, odporucam zalozit temu na fore. BTW k k tej 5-smerovej krizovatke som nasiel aj stare vlakno na fore z maja 2014: https://www.waze.com/forum/viewtopic.php?f=275&t=93143

          ako bolo v clanku uvedene. sme dobrovolnici, robime to zadarmo a popri inych pracovnych a rodinnych povinnostiach.

          organizovat chatu pre skolenie zacinajucich editorov mapy mi pride trosku prilis… cas, ktory by tomu niekto z nas venoval neratajme. no kto by zaplatil reziu okolo toho? kolko by si bol ochotny za take skolenie zaplatit ty sam?

          realita je taka, ze zacinajuci editor ani netusi, ze existuje nejake forum a nejake pravidla. ak sa nam s nim podari skontaktovat, tak dostane zakladne info vo forme tej stranky na fore, zakladnu video instrukciu v EN, odkaz na zopar wiki stranok a moznost sa pytat co len chce na fore. nehovorim, ze toto vyhovuje kazdemu, no robime s tym co mame.
          samotna praca v editore mapy nie je extra zlozita, po precitani tej casti FAQ, ktora sa tyka editovania mapy sa daju zaklady bez problemov zvladnut.

          vsetci chceme aby nas Waze navigovalo vzdy spravne. a kazdy z nas moze prispiet svojou troskou (ake su moznosti je uvedene v clanku)

          pred 3-4 rokmi aplikacia casto nedokazala ani len najst cestu z bodu A do bodu B, v mape chybali stovky obci, v mestach tisice ulic… a naopak, mali sme v mape aj neexistuje nazvy (preklepy, bez diakritiky, ci vyslovene ludovu tvorivost)

          za ten cas sme sa posunuli natolko, ze sa na Waze da spolahnut v drvivej vacsine pripadov. vo viacerych ohladoch predci konkurencne alternativy. netvrdime ze je bez chyb, no chyby stale riesime.

          • Peter Šustek

            Strucne: ked idem v smere sipky, pred krizovatkou mam 2 jazdne pruhy, vid prilozeny obrazok. Lavy na odbocenie vlavo (Kosovska cesta) a pravy pruh – rovno a doprava. Ked teda idem na sidlisko po Nabrezi svateho Metoda, musim sa radit do praveho jazdneho pruhu a nie, ako mi radi Waze “drzte sa vlavo”. Vlavo sa mozem drzat tak akurat mojej lavej klucky na dverach. Dokaze to tu niekto zmenit? Dik.

            • Pista Porubcan

              ano to chapem. ako vsak rozlisis “rovno” pre ten smer co si spomenul a “rovno” pre Sumpersku?
              ako som pisal, napis ako to riesit komplexne, nie iba jeden smer, s pripadnym vysvetlenim.
              napr. ja to tam osobne nepoznam – vidim iba streetview. ak by som v danom mieste nedostal ziadnu hlasku, tak vojdem do Sumperskej (lebo ta je fakt rovno oproti vjazdu do krizovatky). je to dost zlozity problem a obavam sa, ze nebude mat jednoduche riesenie.

              • Peter Šustek

                Nerozumiem, kde mas problem. Drzte sa vpravo v 2-prudovej ceste predsa znamena, ze sa mam radit pred krizovatkou do praveho jazdneho pruhu. Vobec nic tato hlaska vsak nehovori o tom, co mam robit za krizovatkou! Teda podla mna v bode 2. uplne staci povedat: drzte sa vpravo. A ci odbocim sikmo vlavo dalej po nabrezi, alebo rovno, alebo vpravo, je len na mne. Urcite je to lepsie, ako teraz, ked Waze hlasi “Drzte sa vlavo”…

                • Pista Porubcan

                  nerozumies a snazim sa ti to vysvetlit.
                  aktulna hlaska drzte sa vlavo sa vztahuje na to akym smerom mas opustit krizovatku.
                  zaroven si treba uvedomit, ze instrukcie prichadzaju v drobnom predstihu tak, aby stihli byt cele prehrate skor ako mas vykonat manever.

                  aktualny stav sa ti nepaci a preto sa ta pytam ake instrukcie by boli podla teba spravne pre VSETKY mozne smery v tejto krizovatke.

                  nie len pre jeden vybrany. ak sa da niekto navigovat na Sumpersku, co ma Waze povedat? ak dalej po nabrezi tak co?

                  to nie je na tebe ci ides rovno alebo vpravo, to musi aplikacia povedat podla toho kam ta naviguje. skus to nejako pochopit a navrhnut co je podla teba lepsie riesenie ako to co mame teraz.

                  terajsie riesenie nie je uplne idealne a vobec nie bezchybne, no ake je lepsie?

                  • Peter Šustek

                    Moj navrh? drzte sa vpravo a potom odbocte mierne vlavo. Je to mozne takto zadat?

                    • Pista Porubcan

                      presne takto to zadat nevieme. Waze nepozna “odbocte mierne vlavo/vpravo”

                      inak je zaujimave sledovat, ako ignorujes to, co pisem uz od zaciatku,… stale riesis jeden prejazd krizovatkou a ja sa stale snazim od teba o komplexnejsie zamyslenie sa pre vsetky odbocenia z tohto smeru (a to budeme musiet este spravit rozumne hlasky aj zo vsetkych ostatnych smerov, nezabudajme)

                      rano (o 4 prispevky vyssie) som napisal navrh hlasiek pre vsetky odbocenia, o ktory by sme sa vedeli pokusit a teoreticky by mohol byt realizovatelny. je to pravdepodobne lepsie ako sucasny stav, no z pohladu mapy podstatne komplikovanejsie a neda sa uplne vylucit negativny vplyv takehoto skomplikovania na routing algoritmus.

                      no ani k tomu navrhu si sa nevyjadril…

            • Tex

              Velké křižovatky není vůbec snadné namalovat vždy je to nějaký kompromis. Testoval jsem mnoho Navigací ale Waze je v současné době v SK a CZ na špici. Rádi tě uvidíme mezi editory. Mnoho věcí co jsi psal bylo opraveno a už budou i v mapě.

              • Peter Šustek

                Ako sa mozem stat editorom, ked nemam na to prava?

              • Peter Šustek

                Nemas pravdu, vobec to nie je tazke. Staci si krizovarku “obslapat”, alebo pozriet na Gugeli, ako su namalovane sipky. To je vsetko. Netreba pred 5-smerovou krizovatkou hned pustat do gati :-/

          • Peter Šustek

            Treba zmenit bod 2. na “Drzte sa vpravo”. Tak je to nalinajkovane na ceste…

      • Peter Šustek

        Este nieco. Nepochopil som, preco je pevny radar ohlasovany zvukom len pri prekroceni rychlosti, naproti tomu vsetky ostatne s nahlasene radary su ohlasene zvukom nezavisle od rychlosti. To nema predsa ziadnu logiku. A preco je hociaky problem na ceste (odstavene auto, oprava cesty, zviera na ceste…) ohlasene iba jednou hlaskou, “pred vami je hlasene nebezpecenstvo”, ci nieco na ten sposob. Preco nevie Waze povedat, ze na ceste sa pracuje, alebo ze je na ceste odstavene auto, alebo zviera… Mame co vylepsovat, pani…

        • Pista Porubcan

          odpoved: lebo to tak vyvojari spravili… maju co vylepsovat, to je fakt…. vyvojari dostavaju z komunit z celeho sveta desiatky az stovky poziadaviek na zlepsenie aplikacie kazdy rok… zial ich nie su schopni dostatocne rychlo realizovat… tak napr. take zobrazovanie zeleznic sa podarilo asi po 4 rokoch (aj to dost chabo), po zhruba rovnako dlhej dobe sa pripravuju rychlostne limity, asistent jazdnych pruhov je zatial v nedohladne, urcite indicie su o snahe zabezpecit navigovanie v tuneloch (namiesto sprosteho vypadku GPS), rozsirenie struktury atributov o kraje, okresy a miestne casti je zatial v nedohladne, u-turny implementovali asi po 2 rokoch, no vysledok je zalostny, problemy s vyhladavanim sa riesia dlhodobo a velmi pomaly, rozlisovanie traffic flowu pre jednotlive smery odbocenia im tiez trvalo roky, optimalizovany nocny rezim detto, optimalizacia landscape, optimalizacia pre velke displeje… mohol by som pokracovat…

          co sa tyka pred vami je nebezpecenstvo… struktura tychto hlasok je stara uz roky a univerzalna (nie su rozdiely medzi krajinami), zmenit nieco s globalnym dosahom nie je jednoduche… pravdupovediac mame kopec ovela zavaznejsich problemov ako prave toto.

    • Jiří Bureš

      Každý řidič může ve Waze snadno a rychle nahlásit chybu mapy. Během několika hodin chybu některý z editorů opraví. Oprava se obvykle v mapě objeví za pár dní.

    • David

      Ahoj,
      nemám zkušenosti s WAZE na Slovensku, ale používám ji denně na Moravě. Po pravdě si neumím bez Waze představit denní dojíždění z Olomouce do Brna. Moraváci dosvědčí, že D1 je u Vyškova jak bermudský trojúhelník… Využívám Waze i na cesty do Holandska a Itálie a byla hlavním důvodem, proč jsem si pořídil datový balík do zahraničí. Je to neskutečná výhoda a denně doceňuji, kolik času mi ušetří. Pokud to na Slovensku funguje hůř, doporučuji fórum (pokud máš zájem) a tam se dá vyřešit celkem rychle vše potřebné. Chyby neopravuji jen kvůli sobě, ale hlavně i pro ostatní… Ostatní mi také denně pomáhají s cestou do práce :-)

  • Jiří Bureš

    To Peter Sustek: Mapy tvoří sami uživatelé (každý, kdo jezdí s Waze může editovat). Každý může měnit, opravit a samozřejmě i vytvářet nové silnice a místa. Čím víc edituje, tím má větší práva (aby nezkušení nováčci nezničili mapu). Vyšší úrovně editorů pak mohou měnit vše.

    Editace vč. nastavení místních pravidel si řídí sami editoři – máme strukturu mj. na základě editorských práv a aktivity v komunitě. Pištu a Tomáše jsem samozřejmě viděl. Kontakty na ně jsou veřejně dostupné (na Wiki, fóru atd.).

+